Legaal rondrijden met grote aanhanger
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
gr. Bouke
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Gewoon je E-rijbewijs halen, lijkt me toch veel eenvoudiger...........
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Dit volg ik even niet ?
5 lessen + examen (rijschool Nova Nijmegen) E 435,--
eigen verklaring E 25,--
Alsnog terugkeuren aanhanger omdat de volvo maar 1600 kg mag trekken E 50,--
Totaal E 510,--
Uit eigen zak te betalen omdat ik geen baas heb die dat even lapt + een tijdsinvestering van ongeveer 10 niet declarabele uren die ik ook uit eigen zak moet betalen. Als ik dat af zet tegen de keuze die ik heb gemaakt
Aanhanger terugkeuren E 50,--
uurtje om uit te zoeken wat de regelgeving nu precies is.
uurtje om formulier in te vullen en op te sturen.
Dan snap ik niet zo goed wat je bedoelt.
Een van de redenen waarom ik dit topic gestart ben is om duidelijk te maken dat je met een grote auto zoals onze volvo's met een kleine aanpassing van je kenteken toch heel veel kan doen. Verder is er volgens mij veel onduidelijkheid omtrent de regelgeving m.b.t. het trekken van aanhangers. In mijn geval heeft het met werk te maken, maar ik kan me ook voorstellen dat er redelijk wat mensen zijn die met een flinke caravan op pad gaan en die hier ook mee te maken krijgen. Vanuit die intentie snap ik je opmerking dus niet zo goed. Ik vind het dan leuk om aan de hand van een voorbeeld zoals ik dat schets een discussie op gang te brengen waar anderen wat aan kunnen hebben en waarin regelgeving duidelijk kan worden.
Groetjes Bouke
- André Struis
- Nieuw lid
-
Ik stam nog uit de tijd dat je "E" en "D" er nog gratis bij kreeg.
Maar voor 510 Euro nooit meer na te hoeven denken wat je erachter hangt lijkt met toch wat anders dan
voor 50 Euro een eenmalige aktie.
Je aanhanger is nu zeker dit bedrag/verschil minder waard.
Ik heb daar bv niks meer aan.

- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar stel je voor dat jij nu mijn aanhanger zou willen kopen. Ik kan de aanhanger zondermeer voor E 50,-- weer terug laten zetten op z'n oude kenteken gewicht van 2700 kg zodat hij weer interessant zou zijn voor jouw. Verder is er natuurlijk ook best een groep mensen jonger als jij die ook alleen maar een b rijbewijs hebben, maar die toch graag met een grote aanhanger rondrijden waarbij volume belangrijker is dan gewicht.
Verder is het zo dat ook al heb je je E rijbewijs, je toch moet nadenken wat je er achter hangt omdat de volvo maar 1600 en sommige 1800 kg mogen trekken. De meeste tandemassers beginnen bij een totaalgewicht van 2000 kg. Dan heb je ondanks je E rijbewijs toch al een probleem.
Als je een bus of een 4x4 tot je beschikking hebt die een zware aanhanger mogen trekken dan klopt het dat je niet na hoeft te denken over wat je achter je auto hangt.
Groetjes bouke (nu ga ik slapen )
- André Struis
- Nieuw lid
-
Bij bestelbussen, terug gekeurd, is dat wel zo.
Festo/rijbewijs; het is mijns inziens allebij "gereedschap" wat je nodig hebt
om je bedrijf uit te kunnen voeren.
(maar vlgs m'n vrouw investeer ik teveel in gereedschap)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toch mag het echt en je krijgt geen probleem met oom agentbouke maas schreef : Volgens mij mag je met rijbewijs B nooit een treingewicht van boven de 3500 kg besturen. Volgens mij heb je dan een probleem met oom agent en de verzekering als er iets gebeurd.
gr. Bouke
Wat denk je dat een landbouwtrekker weegt?en dan nogeens de vracht die erachter hangt?
Rijden toch gassies van 16 mee en die hebben alleen maar een trekkerrijbewijs, het voertuig moet gebruikt worden waar hij voor is gekeurd en ingericht.
Ik heb B/C/E, ik mag dus geen autobus(D)besturen met met meer dan 8 zitplaatsen(bestuurder niet meegerekend).
Als ik nou een grote touringcar zou hebben, sloop alle stoelen eruit en laat hem terugkeuren mag ik er gewoon met mn C mee rijden.
Een vrachtwagen met oplegger weegt zo'n 13 ton ledig, als je deze gebrukt waar hij aanvankelijk voor bedoeld is(beroepsgoederenvervoer over de weg)moet je er C/E voor hebben EN een chauffeursdiploma omdat het lediggewicht+laadvermogen boven de 7500 kg komt.
Neem je bijvoorbeeld een terminaltrekker om opleggers mee te rangeren, hoeft dit weer niet omdat deze beperkt is tot 25 km/u en onder landbouwvoertuigen valt.Als je hiermee de openbare weg op wilt moet hij wel voorzien zijn van een kenteken, bij gebruik op een afgesloten bedrijfsterrein is dit niet nodig.
Mvg Ben
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Weer wat geleerd.
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-

Waarom er telkens verwarring ontstaat beteffende dit soort regels, is dat de jongens van de verkeers tv programma's niet de moeite nemen om een fatsoenlijk wetboek ter hand te nemen en de ene na de andere fout de ether in rammen ....
- V700 register
- Nieuw lid
-
3500 Kg is ook absoluut de grens voor cat.B
Grotere bestelwagens, bijv. een sleepwagen van de ANWB of sommige ambulances zijn ledig+laadvermogen zwaarder dan 3500Kg, bijv.6 ton, hier heb je een C rijbewijs voor nodig, ga je ledig+laadvermogen de 7500Kg overschrijden heb je een CCV-B ofwel chauffeursdiploma nodig.
Het treingewicht mag dus NIET boven de 3500Kg uit komen met je aanhanger, dan heb je dus wel BE nodig.
Ook mag het treingewicht NIET de maximum massa die op het <u>constructieplaatje</u> van je auto staat overschrijden...
Stel je hebt een bestelbus Cat.B die 2500Kg weegt en 1000 mag laden, weegt ie dus 3500Kg, stel nou dat er op het constructieplaatje staat dat ie totaal 4500 mag wegen, mag je er dus een aanhanger van 1500Kg(ledig gewicht+laadvermogen) achter hangen maar dan moet je wel in het bezit zijn van een BE rijbewijs.
Neem als voorbeeld de bekende BE combi's, die Iveco Daily's die je vaak ziet rijden......
Mvg Ben