Legaal rondrijden met grote aanhanger

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 00:38 #1229299 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Dat denk ik dan net weer niet
Volgens mij mag je met rijbewijs B nooit een treingewicht van boven de 3500 kg besturen. Volgens mij heb je dan een probleem met oom agent en de verzekering als er iets gebeurd.
gr. Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 00:40 #1229300 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic E
Het verbaast me iedere keer weer, met alle respect, hoeveel drama mensen overhoop halen, omdat ze geen E-rijbewijs hebben.
Gewoon je E-rijbewijs halen, lijkt me toch veel eenvoudiger...........

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 01:14 #1229301 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic eenvoudiger?
Hoi Andre, 
Dit volg ik even niet ?
5 lessen + examen (rijschool Nova Nijmegen)                                                 E  435,--        
eigen verklaring                                                                                          E  25,-- 
Alsnog terugkeuren aanhanger omdat de volvo maar 1600 kg mag trekken       E  50,-- 
Totaal                                                                                                        E  510,--
Uit eigen zak te betalen omdat ik geen baas heb die dat even lapt + een tijdsinvestering van ongeveer 10 niet declarabele uren die ik ook uit eigen zak moet betalen. Als ik dat af zet tegen de keuze die ik heb gemaakt
Aanhanger terugkeuren                                                                                E 50,--
uurtje om uit te zoeken wat de regelgeving nu precies is. 
uurtje om formulier in te vullen en op te sturen.
Dan snap ik niet zo goed wat je bedoelt. 

Een van de redenen waarom ik dit topic gestart ben is om duidelijk te maken dat je met een grote auto zoals onze volvo's met een kleine aanpassing van je kenteken toch heel veel kan doen. Verder is er volgens mij veel onduidelijkheid omtrent de regelgeving m.b.t. het trekken van aanhangers. In mijn geval heeft het met werk te maken, maar ik kan me ook voorstellen dat er redelijk wat mensen zijn die met een flinke caravan op pad gaan en die hier ook mee te maken krijgen. Vanuit die intentie snap ik je opmerking dus niet zo goed. Ik vind het dan leuk om aan de hand van een voorbeeld zoals ik dat schets een discussie op gang te brengen waar anderen wat aan kunnen hebben en waarin regelgeving duidelijk kan worden. 

Groetjes Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 01:30 #1229303 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic E2
Bouke,
 Ik stam nog uit de tijd dat je "E" en "D" er nog gratis bij kreeg.
Maar voor 510 Euro nooit meer na te hoeven denken wat je erachter hangt lijkt met toch wat anders dan
voor 50 Euro een eenmalige aktie.
Je aanhanger is nu zeker dit bedrag/verschil minder waard.
Ik heb daar bv niks meer aan.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 01:49 #1229305 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Dat waren nog eens tijden.........
Ik snap wat je bedoelt en wat dat betreft wou ik ook dat ik 'm er ook gratis bij had gekregen. Helaas is dat niet het geval en is het voor mij een flinke investering en ik heb ook nog een festo lineaalzaag op mijn verlanglijstje staan (keuzes maken bedoel ik).
Maar stel je voor dat jij nu mijn aanhanger zou willen kopen. Ik kan de aanhanger zondermeer voor E 50,-- weer terug laten zetten op z'n oude kenteken gewicht van 2700 kg zodat hij weer interessant zou zijn voor jouw. Verder is er natuurlijk ook best een groep mensen jonger als jij die ook alleen maar een b rijbewijs hebben, maar die toch graag met een grote aanhanger rondrijden waarbij volume belangrijker is dan gewicht. 
Verder is het zo dat ook al heb je je E rijbewijs, je toch moet nadenken wat je er achter hangt omdat de volvo maar 1600 en sommige 1800 kg mogen trekken. De meeste tandemassers beginnen bij een totaalgewicht van 2000 kg. Dan heb je ondanks je E rijbewijs toch al een probleem. 
Als je een bus of een 4x4 tot je beschikking hebt die een zware aanhanger mogen trekken dan klopt het dat je niet na hoeft te denken over wat je achter je auto hangt.
Groetjes bouke (nu ga ik slapen )

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 02:08 #1229306 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Te'rusten
Ik wist niet dat terug keuren zo makkelijk was, dan is dit geen probleem.
Bij bestelbussen, terug gekeurd, is dat wel zo.
Festo/rijbewijs; het is mijns inziens allebij "gereedschap" wat je nodig hebt
om je bedrijf uit te kunnen voeren.
(maar vlgs m'n vrouw investeer ik teveel in gereedschap)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 09:55 #1229313 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

bouke maas schreef : Volgens mij mag je met rijbewijs B nooit een treingewicht van boven de 3500 kg besturen. Volgens mij heb je dan een probleem met oom agent en de verzekering als er iets gebeurd.
gr. Bouke 

Toch mag het echt en je krijgt geen probleem met oom agent
Wat denk je dat een landbouwtrekker weegt?en dan nogeens de vracht die erachter hangt?
Rijden toch gassies van 16 mee en die hebben alleen maar een trekkerrijbewijs, het voertuig moet gebruikt worden waar hij voor is gekeurd en ingericht.
Ik heb B/C/E, ik mag dus geen autobus(D)besturen met met meer dan 8 zitplaatsen(bestuurder niet meegerekend).
Als ik nou een grote touringcar zou hebben, sloop alle stoelen eruit en laat hem terugkeuren mag ik er gewoon met mn C mee rijden.
Een vrachtwagen met oplegger weegt zo'n 13 ton ledig, als je deze gebrukt waar hij aanvankelijk voor bedoeld is(beroepsgoederenvervoer over de weg)moet je er C/E voor hebben EN een chauffeursdiploma omdat het lediggewicht+laadvermogen boven de 7500 kg komt.
Neem je bijvoorbeeld een terminaltrekker om opleggers mee te rangeren, hoeft dit weer niet omdat deze beperkt is tot 25 km/u en onder landbouwvoertuigen valt.Als je hiermee de openbare weg op wilt moet hij wel voorzien zijn van een kenteken, bij gebruik op een afgesloten bedrijfsterrein is dit niet nodig.
Mvg Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 10:36 #1229319 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Verhip,
Heeft oom agent toch gelijk. Ik heb je rekenvoorbeeld even ingevoerd op caravantrekker.nl en het blijkt inderdaad dat je met een treingewicht van 4249 kilo legaal met rijbewijs B de weg op mag. Tjonge, bedoelen ze hier nu de mazen in de wet mee? Ik dacht echt dat de 3500 kg grens absoluut was in wat voor een combinatie dan ook.
Weer wat geleerd.
Groetjes Bouke 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 12:12 #1229326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nurds van TV en Co
Bedankt voor de info, handig....
 
Waarom er telkens verwarring ontstaat beteffende dit soort regels, is dat de jongens van de verkeers tv programma's niet de moeite nemen om een fatsoenlijk wetboek ter hand te nemen en de ene na de andere fout de ether in rammen ....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2009 12:13 #1229325 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klopt dan weer niet
Dat klopt dan weer niet helemaal...
3500 Kg is ook absoluut de grens voor cat.B
Grotere bestelwagens, bijv. een sleepwagen van de ANWB of sommige ambulances zijn ledig+laadvermogen zwaarder dan 3500Kg, bijv.6 ton, hier heb je een C rijbewijs voor nodig, ga je ledig+laadvermogen de 7500Kg overschrijden heb je een CCV-B ofwel chauffeursdiploma nodig.
Het treingewicht mag dus NIET boven de 3500Kg uit komen met je aanhanger, dan heb je dus wel BE nodig.
Ook mag het treingewicht NIET de maximum massa die op het <u>constructieplaatje</u> van je auto staat overschrijden...
Stel je hebt een bestelbus Cat.B die 2500Kg weegt en 1000 mag laden, weegt ie dus 3500Kg, stel nou dat er op het constructieplaatje staat dat ie totaal 4500 mag wegen, mag je er dus een aanhanger van 1500Kg(ledig gewicht+laadvermogen) achter hangen maar dan moet je wel in het bezit zijn van een BE rijbewijs.
Neem als voorbeeld de bekende BE combi's, die Iveco Daily's die je vaak ziet rijden......
Mvg Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD