Heb ik weer, witte rook: Gesprongen koelwaterslang.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Enfin, gelukkig stond ik ergens op een parkeerterrein, bij de dealer en niet langs de weg.
Kolewaterslang geploft, dikke scheur erin precies achter het blok langs.
Damn.
Slang was niet op voorraad, beetje jammer, maar gelukkig had ik ergens in de kofferbak een stuk slang liggen en heb ik dat er maar tussen gezet. Deze slang was echter niet afgetaped en de oude wel, wat me gelijk brengt tot de vraag: Waarom?
Anyway, na 45 minuten sleutelen en 2 liter koelvloeistof ben ik weer naar mijn werk gereden, alles zit er nog in, althans, toen ik hem op het terrein neerzette. Ik hoop dat ie niet weer ploft als ik net niet kijk.
Overigens zat er ook een vacuumregelklep tussen, waarvan ik nog een foto zal maken, die tijdens de reparatie gesneuveld is.Nut? Geen idee, hij zat ertussen, maar was niet aangesloten op enige vacuumleiding. Ik heb hem er dus tussenuit gehaald en zoek vanavond wel op, wat het nut is.
Overigens is de slang nergens in VIDA te vinden, in VADIS natuurlijk weer wel....
[EDIT]
Foto van de bewuste slan. Het is lastig in te schatten via de foto maar opgemeten is de scheur maar een scheurtje, maar wel helemaal door-en-door, van 25mm.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ja, ze hebben hartelijk staan lachen.......;-(De dealer heb ik mijn handen kunnen wassen, maar verder heb ik het zelf opgelost. Ja, die koelvloeistof, dat was wel prettig....henk 940LPT schreef : Succes met weer maken, afgetapete slang met een extra klep er tussen lijkt me een beetje vreemd....
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groet,
Philip
- V700 register
- Nieuw lid
-
zet de kachel uit als de airco aan gaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat doet die klep bij mij dan? Beter gezegd: Wanneer?
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik mag toch hopen dat een model als de 760 ook gewoon een kachelkraan tegen het schutbord heeft zitten, aan de binnenkant, net als alle andere auto's......niet?JanV schreef : ik heb het vermoeden dat dat ding onderdeel is van het ECC systeem. ECC moet immers ook de verwarming kunnen regelen als het koud is buiten.
Anyway, na logisch nadenken, kom ik tot maar 1 conclusie:De klep zit er en wordt aangestuurd door vacuum, niet door druk. Hoe hoger de vacuumdruk, hoe dichter de klep.Mijn idee was dan, dat hoe meer performance je vraagt, die dichter de klep, om te zorgen dat je niet een sterke temperatuurwisseling in de interieur-radiateur, omdat de waterpomp harder draait.Gezien de klep bij mij niet aangesloten wasen het bij 90 km/h koud is in de auto en bij 120km/h ineens warm wordt doet me vermoeden dat het wel de juiste richting is.
Ik zoek verder. Vooralsnog zit het dus dicht, het werkt, kachel wordt warm, niveau is op peil, we kunnen weer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is dan achteraf aangebracht denk ik, want het is wel degelijk onderdeel van de ECC installatie.Ik vond het hier: <a href="/files/ECC.pdf">ECC.pdf</a>flip_21 schreef : ....en de klep is wel aangesloten op een vacuumleiding (paars gekleurd) die uit het schutbord komt.
Het ding heet gewoon een waterklp, is bij vacuum inderdaad dicht, zonder vacuum open.Mogelijk is dit ook een reden dat mijn ECC niet echt geweldig presteert, want die leiding is dus én niet aan de ECC aangesloten, maar ook niet aan de waterklep.
Voorlopig laat ik hem even achterwege, ik zal een oproepje plaatsen voor zo'n klep, om hem op termijn weer terug te kunnen zetten.