Wat is wijsheid? Kromme kop op 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Anders een blok op laten sturen vanuit The united Mistakes of Amerika, voor 1500 dollar een blok met 90000 mijl op de klok en 99 dagen garantie. Dat zijn weer wel 3 liters.
Even zoeken en je vindt echt wel een goede vervanger voor jou blok! Ik zou het zonde vinden om zo een mooie 960 te slopen!
Veel plezier in Luxemburg! (Ondanks de regen....zucht...) waar zit je overigens? Ik ken het daar best heel goed!
David
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dit weekeinde kwam de optie zelf reviseren naar boven. Op zich en erg aantrekkelijke optie, ware het niet dat het organiseren daarvan een behoorlijke klus is. Bij mij om de hoek zit een revisiebedrijf. Het lijkt een goed bedrijf te zijn en ik heb er alle vertrouwen in dat deze mensen de motor weer tiptop in orde kunnen krijgen. Probleem is dat dat ergens tussen de 3 en de 4 mille kost. Dat lijkt minder dan de 6 van de dealer, maar dan moet je de motor daar uitgebouwd brengen en zelf weer terug (laten) bouwen. In het ergste geval wordt een revisieoperatie dus duurder dan een motor door de dealer laten vervangen, in het beste geval scheelt het een paar honderd euro. Voor dat geld moet ik veel regelen en organiseren. Omdat de vakantie er weer op zit, heb ik die tijd gewoon niet. Bovendien zit je dan met de garantie. De dealer geeft de standaard Volvo onderdelen garantie. De reviseur geeft garantie op de motor, maar niet op het ingebouwde resultaat. Die motor gaat zeker weer goed lopen, maar ik ga hem ingebouwd gebruiken. Ik zit lang genoeg in de techniek (IT weliswaar) om te weten dat het nooit fijn is een probleem te hebben met iets waar twee leveranciers bij betrokken zijn. Om een vage rede heeft dan altijd de ander het gedaan . Een vergelijkbaar verhaal geldt voor het zelf regelen avn een vervangende motor uit binnen- of buitenland.
De eerste emotie van het verlies is gezakt en de rede neemt de overhand. Ik heb afgelopen weekeinde in een auto gereden van het nieuwe moedermerk van onze liefdes. Voor een dergelijke auto betaal je ongeveer evenveel als voor een nieuwe motor in een 960, maar je merkt wel waarom dat is.
Een aantal forummers vraagt naar de oorzaak. Ik weet het werkelijk niet. De garage zegt dat hij in het verleden goed heet gelopen moet zijn, misschien wel zonder water en olie heeft gelopen. Misschien is dat de reden geweest waarom de oude eigenaar hem verkocht heeft, ik zal er nooit achter komen. In onze periode is hij goed verzorgd, maar vanaf het begin verbruikte hij wat koelwater. Nooit gezien waar dat uitliep, maar dat liep dus gewoon de cilinders in getuige de verroeste kleppen. Bovendien verklaart het waarom de auto bij vlagen koud slecht liep en soms zelfs afsloeg in de eerste 500 meter.
De staat van het onderblok is niet duidelijk. Cilinder 3 en 4 hebben een revisie nodig, de zuigers zijn er niet uitgeweest dus ik ken de toestand daar niet van. Ook de status van de krukas en de lagers zijn mij onbekend. Het kan meezitten, maar ook tegen
Met een nieuwe motor erin hebben we een unieke, betrouwbare auto waarmee we nog jaren vooruit kunnen en willen. De 960 afschrijven is er niet bij, we schrijven er nog een hele tijd bij op deze manier!
- V700 register
- Nieuw lid
-
en waar een De Waard in de lengte in kan zonder de achterbank plat te moeten doen... (kweenie waar je naar gekeken hebt, maar je zal er altijd op achteruitgaan)budo schreef : Met een nieuwe motor erin hebben we een unieke, betrouwbare auto waarmee we nog jaren vooruit kunnen en willen.
Gefeliciteerd met je keuze. Geeft vast wat rust nu de kogel door de kerk is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Daarnaast word er vaak te makkelijk gedacht over het vervangen van een motor door een ander type of uit het buitenland. Denk eens aan de specificatie uit het buitenland. Jouw auto heeft bv die extra luchtregelklep op de kop waar we het samen over hadden, moet dus maar net ook op een engelse of amerikaanse versie zitten. Ik heb veel mensen gezien die auto's uit het buitenland haalden en bij problemen (vooral amrikaanse uitvoeringen uit californie) erachter kwamen dat de europese onderdelen niet pasten.
Ook word er door meerdere over een 2.5 liter gesproken maar past deze op jou automaatbak (ik ben geen specifieke volvo kenner vandaar) en zoja wat doet die motor kwa koppel na de bak? meestal valt de motorkoppel te vroeg weg wanneer een kleinere motor plaatst . een volgepakte auto kan dus problemen bij hellingen gaan vertonen. Dus verklein je motorinhoud niet.

uiteraard zijn dit onafhankelijke ideeen van mij, jullie hebben meer volvo ervaring dan ik.

Daarnaast is zelfs een spiksplinternieuwe auto geen probleemloze keuze. ook daar kan iemand veel problemen mee krijgen.

groetjes van Michael

- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Hoi Bart,budo schreef : Met een nieuwe motor erin hebben we een unieke, betrouwbare auto waarmee we nog jaren vooruit kunnen en willen. De 960 afschrijven is er niet bij, we schrijven er nog een hele tijd bij op deze manier!
Hoe is het met de patient? Komt het einde van de operatie al in zicht?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Automaat is ook achter de 2,5 geleverd: dezelfde automaat, en het boutpatroon is ook gelijk. Geloof me, ik heb een uitgebreide studie van de verschillen gemaakt. En die zijn heel klein tussen de verschillende 960 en de verschillende markten. Zeker wat betreft het kale blok: de boringen voor de T6 van de S80 zitten ook al op een 1991 960!
Natuurlijk lever je koppel in bij een 2,5, maar zo onderbemeten als je het nu stelt is die ook weer niet: je levert vooral een stukje comfortabel gevoel in, maar geen daadwerkelijke prestaties. de automaat achter de 3,0 en de totaaloverbrenging is NIET anders bij een 2,5!
Maar goed, allemaal niet van belang hier: de keus om te investeren in een brandnieuw, correct, blok is gemaakt, en in mijn ogen een verstandige keus.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toevallig vanmiddag wat eerder weggegaan van mijn werk en langsgefietst bij de garage om op ziekenbezioek te gaan. Het was helaas geen bezoekuur: hij staat bij het schadebedrijf om de bumper en de voorbalk te repareren. De nieuwe motor zit er al in, alleen de radiator en meer spullen aan de voorkant moeten nog worden afgemaakt. Dit om de schadeheren meer ruimte te geven de boel recht te zetten.De monteur hoopte dat de auto vrijdag op tijd terug is, zodat we hem in de middag nog kunnen halen. "Maar als hij na drieeen komt wordt het maandag."Eric Bakker schreef : Hoi Bart,
Hoe is het met de patient? Komt het einde van de operatie al in zicht?
We zijn alletwee vreselijk benieuwd hoe de nieuwe auto rijdt en hopen vurig dat het vrijdag klaar is. Maar ja, meer dan hopen kunen we even niet doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Tsja, "het is niet anders", "waar niet is verliest de keizer zijn recht" en meer van dat soort wijsheden zijn allemaal van toepassing maar we BALEN ER BEHOORLIJK VAN! Er is wel 5 keer gezegd dat het vanmiddag af zou zijn en nu wordt het na het weekeinde.
Later in de middag werd ik nog gebeld door de werkplaatsreceptionist. Hij had er behoorlijk werk van moeten maken om mij te bereiken: ik had mijn mobiel niet mee, thuis was mijn zoon die mijn werknummer gaf, daar was ik niet en hij werd doorgestuurd naar weer een ander nummer en uiteindelijk kreeg hij mij te pakken. Hij bood mij een leenauto aan. Als we voor 6 uur er waren konden we wat anders meekrijgen. Dat was een mooi aanbod. Dus bel ik mijn vrouw om dat door te geven. Ze was in de stad op een drukke plek en het waaide hard. In plaats van "je kan een leenauto halen" verstond ze "je kan de auto halen". Je snapt hoe groot haar teleurstelling was toen ze hoorde dat ze eigenlijk voor niets naar de garage was gefietst. De rit naar de Veluwe die we morgen moeten maken had ze al anders geregeld en dus geen enkele behoefte aan een V50 voor de deur!
Kortom, het loopt niet geheel lekker, maar maandag is het zeker klaar. Dinsdag gelijk een rit via Den Helder naar Culemborg, dus ik mag hem gelijk goed inrijden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben gewoon nieuwsgierig, that's all..
groet, michiel