Wat is wijsheid? Kromme kop op 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Elders krijg je ook geen zinnige alternatieven, elke collega die een P of Hof wat dan ook rijdt zalje voor gek verklaren als je 6 mille uitgeeft aan je auto. In hun merk koop je daar een bijna nieuwe voor. Maar dat zijn wel de mesnen die hun wagen inruilen als er meer als een ton op de teller staat.budo schreef : Zoals Jan als schrijft is dit forum niet de meest objectieve plaats om raad te krijgen, maar het is wel lekker om ook de positieve kant van dit verhaal wat belicht te krijgen!
Kortom, weeg alles maar eens tegen elkaar af en bedenk dit: "is het hobby of is het mijn vervoermiddel............"???
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Ik zou als ik jou was navragen wat zo'n ruilmotor precies is/inhoudt. Het kan een volledig gereviseerde motor zijn, maar ook een blok dat niet gereviseerd is. Dat verschil zul je wel merken in de prijs, maar een ongereviseerd blok zal bij Marans en Carlo Schmidt meer kosten, dan bij een willekeurige sloper die niet in Volvo's gespecialiseerd is. Ik ben er ook niet van overtuigd, dat Carlo Schmidt en Marans gereviseerde blokken hebben liggen. Dus vraag na wat je krijgt voor het bedrag dat ze noemen. Een gereviseerd blok kun je ook via de dealer krijgen. Tegen een dealerprijs uiteraard. Ik denk overigens, dat de dealer er voor die prijs een gereviseerd blok in hangt. Een gereviseerd blok, vooral van de dealer (en waarschijnlijk via de importeur uit Zweden), is zeker niet slechter dan een nieuw blok.budo schreef : Voor een ruilmotor geldt natuurlijk hetzelfde als voor een andere 9-serie. Ook die motor kan een verborgen gebrek hebben, hoewel je van Marants of Carlo Schmidt mag verwachten dat hij geheel gereviseerd zal zijn.
Sterkte met je beslissing.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Zoals ik het begrepen heb krijg je voor dat geld een splinternieuw onderblok en kop, dus met zuigers en kleppen. Maar verder wordt alles overgezet van je oude motor. Ik neem dus aan dat een zeer groot deel (de helft?) van de genoemde prijs uit arbeidsloon bestaat.budo schreef : De kosten vallen niet mee, maar zijn ook niet zo erg als Jan stelt. De nieuwe motor ligt er voor een kleine 6 mille in, inclusief montage en BTW.
Ik had er nog niet aangedacht, maar zal morgen zeker de bekende bedrijven gaan bellen om te kijken of zij een alternatief kunnen bieden.
De besparing bij een gebruikt/gereviseerd blok zou dan slechts gaan over het verschil in prijs van alleen het blok, en het eventuele lagere arbeidsloon van een andere monteur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dan rest nog de schade door de aanrijding die ik afgelopen zondag met de auto heb gehad. Deze is getaxeerd op 750 euro. Rekening houdend met wat tegenvallers kom ik dus op een schadepost van 7000 euro. Economisch gezien zijn we dus de trotse eigenaars van een wrak , rijp voor de sloop. Misschien dat de rest van de auto in onderdelen nog 1500 euro opbrengt (is dat optimistisch??). Dan heb je dus een budget van 8500 euro om een andere auto te kopen.
Maar het gaat om een bijna volledig gevulde 960 estate uit 1997 op Gas G3 met nog geen 2 ton op de teller. Die vind je niet snel voor dat geld, het lijkt mij een onmogelijke opgave. Bovendien heeft die vervangende auto dan géén gloednieuwe B6304 in het vooronder liggen.....
Kortom: autorijden blijkt weer eens een dure hobby, maar het is de eerste echte tegenvaller die we na 15 jaar Volvorijden hebben meegemaakt. Het kopen van een 3 literblok was een risico, dat wisten we van tevoren. Dat de gok verkeerd uit heeft gepakt is erg zuur, maar het is even niet anders.....
We slapen er nog een nachtje over (voor wie het interesseert: we hebben vannacht uitstekend geslapen!) en morgen gaat de kogel door de kerk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als er echter iemand een gebruikt blok uit een schade auto heeft liggen, dan zou ik geen moment twijfelen als de prijs een beetje te behappen is. Gebruikte blokken zijn vrijwel altijd helemaal compleet en heel snel over te bouwen (arbeidsloon !!). Vaak is een revisie kop samen met het arbeidsloon al duurder.
Alleen wie heeft een gebruikt 6-cyl. blok liggen ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
De prijzen liggen in Engeland beduidend lager, maar dat rechtse stuur maakt het voor de meeste mensen niet aantrekkelijk om een complete auto uit engeland te importeren. Maar voor een donor-auto is het natuurlijk prima. Op ebay.co.uk staan diverse 960's met 3.0 liter motor onder de 1000 pond te koop.
Kost natuurlijk wel weer tijd en geld voor de reis, dus je moet er wel een beetje aardigheid in hebben.
Maar in het beste geval koop je voor ca Euro 1500 een leuke auto waarvan je de motor zelf gebruikt en dan nog een wat onderdelen door kan verkopen of op voorraad leggen. En Eeuwige Roem op het forum!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Persoonlijk zou ik voor 6-7k 'm oplappen omdat jouw 960 er erg goed uitzag meen ik en ook jouw G3 is vrij nieuw. Vind maar eens een 960/V90 van onder de 7 mille met minder dan twee ton op de teller, laat staan met nieuwe motor, in het zilvergrijs met G3
succes
gr Martijn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar hij hoeft niet kant-en-klaar te liggen, je kan hem toch ook zelf laten reviseren?Pierre van Aert schreef : Een kant en klare nieuwe revisiemotor zal niemand hebben liggen (veel te grote investering om zomaar op de plank te laten liggen ), zelfs het grootste revisiebedrijf in de Benelux (Vege) heeft geen Volvo 6 cylinder op de plank liggen.
Heeft iemand daar ervaring mee, met name het resultaat na revisie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Pech met de motor, dat is inderdaad naar. Wat een ruilmotor betreft: het blok verschilt op zich niet tussen een 2,5 en een 3,0. Als alle delen als sensoren en injectie overgezet worden, kan je zelfs een 2,5 blok gebruiken op je huidige 3,0 systeem. je levert daarbij natuurlijk wel wat vermogen en vooral wat trekkracht onderin in, maar ook een 2,5 rijdt nog heel fijn wat mij betreft.
Als je een compleet blok overzet, let dan op dat vanaf modeljaar 1996 de motronic 4.4 ontsteking en computer is gebruikt, die jij ook hebt. T/m modeljaar 1995 is dat motornic 1.8, wat zou resulteren in andere computer, andere kabelboom, etc, of dus het overzetten van alle sensoren en injectie vanaf je eigen blok.
Wat ik overigens mis in de afweging van de garage, is om een nieuwe kop te moneteren, en het huidige onderblok te reviseren. Is het onderblok dusdanig beschadigd dat het niet meer te vlakken is? Anders zou dat nog een mogelijkheid zijn.
De Engeland-route is ook een zinnige: je zou eens contact kunnen opnemen met Wytze: die haalt weleens meer een sloper, en zijn prijs voor een kaal blok ligt nog iets onder de prijzen die jij noemt.
Als laatste kan je natuurlijk de kosten nog drukken, door de inbouw van het blok niet door een dealer, maar door een deskundige met een lager uurtarief te laten doen. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan Nordicar.
Hoe dan ook, als je de 960 nog niet zat bent, dan zou ik moeite doen om deze auto, die je verder goed kent, te behouden, of te vergelijken met een andere jonge V90/960. Bega niet de fout om te denken dat een jonge 940 vergelijkbaar is, die is dat NIET! Wel een heel mooie auto, maar toch totaal anders in rijgedrag, comfort, geluidsisolatie etc. Maar dat verschil zal je bekend zijn... Wel is een 940 een stuk vriendelijker in onderhoudskosten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben niet zo'n expert en ik vraag me af waarom het onderblok stuk is. Ik weet dat als een motor heet wordt dat dan de koppakking kan sneuvelen. En als de klepspeling te klein wordt kunnen de kleppen verbranden. Maar hier snap ik niets van. Waarom zijn de cylinders heet geworden en waarom zou het mis gaan met een andere kop? Jij en je auto hebben er niets aan maar misschien kan je mij wat wijzer maken
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





