Wat is wijsheid? Kromme kop op 960
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 19:26 #1066209
door Mathy van Nisselroy
Wat is wijsheid? Kromme kop op 960 is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Langzamerhand werd duidelijk dat onze auto (960 estate 1997 193kkm lpg) een klein beetje koelwater en olie verbruikte. Niet veel, een half litertje water per 1500 kilometer, olie nog wat minder, Het kwam er nergens uit, dus dan ga je snel aan de koppakking denken, zeker als er ook CO in het koelwater zit. Koud begon de motor steeds slechter te lopen, er doet dan zeker één cilinder niet mee. Eenmaal op temperatuur loopt hij wel goed. Veel erover gesproken met verschillende mensen, verschillende opinies gehoord en uiteindelijk, na bij verschillende garages opvraag gedaan te hebben, besloten de auto naar de Alkmaarse Volvodealer te brengen. Auto vanmorgen gebracht en ik was amper thuis of de telefoon ging. Of ze meer mochten meten voordat ze aan het werk gingen. De carterdruk vonden ze erg hoog en ze verdachten het onderblok van een lek. Na een aantal spannende uren werd er weer gebeld: de kop is krom en de twee middelste cilinders zijn heet geweest. De cilinderwanden zijn niet meer glad en de klepzittingen zijn verbrand. Revisie van de kop of een nieuwe kop wordt niet aangeraden, enige optie is volgens de garage een nieuwe motor. De kans dat ik met een nieuwe kop binnen een paar maanden weer klachten heb schatten zij heel hoog in. Ja, een nieuwe motor kost veel geld. Voor dat geld heb je een (waarschijnlijk) goede 940. Inderdaad waarschijnlijk: ondanks 15 jaar goede ervaringen met Volvo is mijn vertrouwen in de techniek even niet zo geweldig meer! Bijkomend probleem is dat ik afgelopen zondag op de camping tegen een rotsblok ben gereden. De radiateur is daarbij gesneuveld en de twee balken waar deze tussen hangt zijn verbogen. De radiateur heb ik ter plaatse vervangen (de logistieke dienst van Volvo heeft mij verbaasd: binnen 14 uur was de juiste radiateur in de binnenlanden van Luxemburg!). Voordeel van een nieuwe motor is dat je weet wat je koopt, een andere auto kan hetzelfde (of een ander) probleem hebben. De monteur zou de auto nog kritisch bekijken (rubbers achter weet ik al) en voor zover mogelijk een lijstje maken met te verwachten zaken. Morgen krijg ik een totaalplaatje van de kosten aan de auto, de schade expert zal kijken naar de reparatiekosten van de auto. De afweging die we gaan maken is of we veel geld in deze stoppen of op zoek gaan naar een andere. Ik heb wel eens vrolijker over onze auto gedacht, we staan voor een moeilijke beslissing! Graag jullie meningen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 19:42 #1207135
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuchter rekenen
Gewoon nuchter rekenen.
Wat kost de reparatie je?
Wat zijn de extra te verwachten kosten?

Dan trek je van dit totaal de restwaarde van de 960 af en dan kijk je of je voor het verschil een goede 940 kan kopen.
Los van dit geheel, kijk ook eens naar de lol die je hebt van deze wagen, is dat je wat waard dan kun je dat gebruiken om de balans naar een bepaalde kant door te laten slaan.
En reken je niet rijk op de restwaarde, de dealer geeft misschien wel een leuk bedrag, maar als je daar een goede 940 moet kopen ben je ook weer een hoop geld armer..........

Succes met je overwegingen, het is wel jammer dat het gebeurt is.
Wat kost de reparatie je?
Wat zijn de extra te verwachten kosten?

Dan trek je van dit totaal de restwaarde van de 960 af en dan kijk je of je voor het verschil een goede 940 kan kopen.
Los van dit geheel, kijk ook eens naar de lol die je hebt van deze wagen, is dat je wat waard dan kun je dat gebruiken om de balans naar een bepaalde kant door te laten slaan.
En reken je niet rijk op de restwaarde, de dealer geeft misschien wel een leuk bedrag, maar als je daar een goede 940 moet kopen ben je ook weer een hoop geld armer..........

Succes met je overwegingen, het is wel jammer dat het gebeurt is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 19:50 #1207136
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic oef!
Oef! Dat is een een verhaal zeg! DIt wil je niet meemaken gewoon! Moeilijke beslissing, maar ik begrijp dat het vertrouwen wat is afgenomen. Wat kan de veroorzaker zijn van dit alles? Slecht onderhoud bij de vorige eigenaren? Onjuiste behandeling bij het rijden, met name in het begin als de motor nieuw is? Ben daar toch benieuwd naar.
Succes met je beslissing.
Succes met je beslissing.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 21:05 #1207140
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe motor?
Een 960 met deze km stand op G3 is voor de meeste van ons een wens. Ik zal de expertise van de garage niet in twijfel trekken wat betreft het onderblok maar waarom een nieuwe motor? Ik kan je nu al vertellen dat dit een klein vermogen kost. Is het een optie op evt met de garage te kijken voor een blok uit een sloopauto. Hierbij denk ik aan de goed aangeschreven volvo sloperijen waar het blok netjes op de schap ligt met evt garantie. Het wegdoen van deze auto is eeuwig zonde.
Succes.
Succes.
17-07-2008 21:42 #1207145
door Jan Huijsmans
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Lastige
Als ik dit zo lees zal je een goede afweging moeten maken m.b.t. wat je doet, dit is gewoon botte pech en waarschijnlijk achterstallig onderhoud van vorige eigenaren.
- Kijk wat je, met alles, kwijt bent aan de reparatie, dus wat kost het jou, netto.
- Kijk wat je evt als inruil krijgt.
- Kijk of je, voor jouw investering en de inruil een wagen kan krijgen die dan net
zo goed of beter is dan wat je nu hebt.
De wagen afschrijven is zo gedaan, maar de vraag is dan of je dan ook beter af bent. Ik neig snel naar nee, wagens kosten geen drol meer nu, behalve de lpg wagens. De inruil is of weinig of de garage wil 'm graag fixen voor de handel. (oid) Een '97 6 pitter op lpg is nog wel eens ruim de moeite waard om een ander blok in te leggen. Vraag enes na wat een sloopblok kost, of vraag bij de dealer wat een ruilblok kost. Misschien scheelt dat nog aardig wat, wat het plaatje weer anders maakt.
Hou in elk geval bij het berekenen van het gehele plaatje ook in gedachten dat je best wel kwaliteit in zal leveren als je een 960 vervangt door een 940. (en je ruilt redelijk bekende kwaliteit in voor onbekende kwaliteit, met een vers blok kan je weer een paar ton... kan dat ook met een 940 voor dat geld...
- Kijk wat je, met alles, kwijt bent aan de reparatie, dus wat kost het jou, netto.
- Kijk wat je evt als inruil krijgt.
- Kijk of je, voor jouw investering en de inruil een wagen kan krijgen die dan net
zo goed of beter is dan wat je nu hebt.
De wagen afschrijven is zo gedaan, maar de vraag is dan of je dan ook beter af bent. Ik neig snel naar nee, wagens kosten geen drol meer nu, behalve de lpg wagens. De inruil is of weinig of de garage wil 'm graag fixen voor de handel. (oid) Een '97 6 pitter op lpg is nog wel eens ruim de moeite waard om een ander blok in te leggen. Vraag enes na wat een sloopblok kost, of vraag bij de dealer wat een ruilblok kost. Misschien scheelt dat nog aardig wat, wat het plaatje weer anders maakt.
Hou in elk geval bij het berekenen van het gehele plaatje ook in gedachten dat je best wel kwaliteit in zal leveren als je een 960 vervangt door een 940. (en je ruilt redelijk bekende kwaliteit in voor onbekende kwaliteit, met een vers blok kan je weer een paar ton... kan dat ook met een 940 voor dat geld...
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 23:19 #1207160
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Oei.
Hallo Bart,
dat is een enorme tegenvaller. Een nieuwe motor is geen optie, denk ik. Kost € 10000 , nieuw in krat. Ruilmotor is natuurlijk stuk goedkoper. Carlo Schmidt heeft ook nog een paar goede gebruikte motoren staan, dat is vast wel een goed alternatief. Ik meende een poos geleden dat ie € 1500 voor zo'n motor wilde hebben.
Voor de rest: je weet wat je hebt, ook een verwaarloosde vierpitter kan erg kostbaar worden. Ook mijn s90 is een project geworden de afgelopen 2,5 jaar. Nu ben ik wel erg perfectionistisch ingesteld wat auto's betreft maar ook ik heb de afgelopen jaren alleen aan de techniek ruim 3000 euro's uitgegeven. Tel daar bovenop nog alle cosmetische vernieuwingen en je hebt een economisch zeer onverantwoord plaatje. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik vind de 960 serie nog steeds één van de leukste Volvo's ooit. Ik ben vorig jaar bijna in de fout gegaan om hem te verkopen, maar ben achteraf heel blij dat dat niet is gebeurd. Ben hem nu stukje bij beetje nog verder aan het verbeteren op details want verkopen zal ik hem nu niet meer. We mogen samen oud worden wat mij betreft.
Maar ik kan me voorstellen dat op dit moment je plezier en vertrouwen in je Volvo op een laag pitje staan. Maar onze auto's beginnen oud te worden. Ook Volvo's. Dat geeft soms ongemakken en vooral extra kosten. Staat weinig of geen afschrijving meer tegenover. Ik zou zeggen, gewoon doorgaan met je auto, je weet wat je hebt en ieder ander exemplaar dat je koopt, herbergt de nodige risico's op nare verrassingen. Mijn ervaring is dat ik bij elke oude(re) auto de nodige zaken tegenkom die ik op het eerste gezicht niet gezien of gemerkt heb ondanks dat ik de auto's zeer goed bekeken had en toch al een waslijst met aandachtspunten had opgemerkt en bij de verkopende partij op het bordje had gelegd.
Dus weet wat je doet, gun jezelf de tijd om deze teleurstelling te verwerken en neem dan een beslissing. Anders doe je wellicht iets waar je later spijt van hebt. Maar wellicht is dit forum niet de beste plek om raad te krijgen. Liefde maakt nu eenmaal blind dus de raadgevingen zijn niet objectief en zeker niet rationeel. Maar goed, daar is het ook een stukje hobby voor.
In ieder geval sterkte ermee en succes met je beslissing.
Groeten, Jan.
dat is een enorme tegenvaller. Een nieuwe motor is geen optie, denk ik. Kost € 10000 , nieuw in krat. Ruilmotor is natuurlijk stuk goedkoper. Carlo Schmidt heeft ook nog een paar goede gebruikte motoren staan, dat is vast wel een goed alternatief. Ik meende een poos geleden dat ie € 1500 voor zo'n motor wilde hebben.
Voor de rest: je weet wat je hebt, ook een verwaarloosde vierpitter kan erg kostbaar worden. Ook mijn s90 is een project geworden de afgelopen 2,5 jaar. Nu ben ik wel erg perfectionistisch ingesteld wat auto's betreft maar ook ik heb de afgelopen jaren alleen aan de techniek ruim 3000 euro's uitgegeven. Tel daar bovenop nog alle cosmetische vernieuwingen en je hebt een economisch zeer onverantwoord plaatje. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik vind de 960 serie nog steeds één van de leukste Volvo's ooit. Ik ben vorig jaar bijna in de fout gegaan om hem te verkopen, maar ben achteraf heel blij dat dat niet is gebeurd. Ben hem nu stukje bij beetje nog verder aan het verbeteren op details want verkopen zal ik hem nu niet meer. We mogen samen oud worden wat mij betreft.
Maar ik kan me voorstellen dat op dit moment je plezier en vertrouwen in je Volvo op een laag pitje staan. Maar onze auto's beginnen oud te worden. Ook Volvo's. Dat geeft soms ongemakken en vooral extra kosten. Staat weinig of geen afschrijving meer tegenover. Ik zou zeggen, gewoon doorgaan met je auto, je weet wat je hebt en ieder ander exemplaar dat je koopt, herbergt de nodige risico's op nare verrassingen. Mijn ervaring is dat ik bij elke oude(re) auto de nodige zaken tegenkom die ik op het eerste gezicht niet gezien of gemerkt heb ondanks dat ik de auto's zeer goed bekeken had en toch al een waslijst met aandachtspunten had opgemerkt en bij de verkopende partij op het bordje had gelegd.
Dus weet wat je doet, gun jezelf de tijd om deze teleurstelling te verwerken en neem dan een beslissing. Anders doe je wellicht iets waar je later spijt van hebt. Maar wellicht is dit forum niet de beste plek om raad te krijgen. Liefde maakt nu eenmaal blind dus de raadgevingen zijn niet objectief en zeker niet rationeel. Maar goed, daar is het ook een stukje hobby voor.
In ieder geval sterkte ermee en succes met je beslissing.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 23:37 #1207162
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat lijkt mij ook
Ik denk dat Jan wel eens gelijk kon hebben.
met een andere 940 haal je ook andermans ellende -wellicht- in huis.
tel uw knopen en overweeg een tweedehands blok.
dat moet te doen zijn.
en wellicht is het in delen opknappen, financieel, een optie.
met een andere 940 haal je ook andermans ellende -wellicht- in huis.
tel uw knopen en overweeg een tweedehands blok.
dat moet te doen zijn.
en wellicht is het in delen opknappen, financieel, een optie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-07-2008 23:45 #1207164
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klinkt allemaal heel
Klinkt allemaal heel vervelend.. Ik zou me bij de bovenstaande opmerkingen aansluiten..
Een ruilblok van Volvo zelf kost ca. €2200,- dacht ik, maar dat was voor een 4 cil redblock (16v), en daar zit dan alleen maar een onderblok en een kop bij. De rest hou je van je eigen motor..
Een 960 blok zal wel weer heel wat meer kosten..
Groet,
Philip
Een ruilblok van Volvo zelf kost ca. €2200,- dacht ik, maar dat was voor een 4 cil redblock (16v), en daar zit dan alleen maar een onderblok en een kop bij. De rest hou je van je eigen motor..
Een 960 blok zal wel weer heel wat meer kosten..
Groet,
Philip
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2008 00:05 #1207169
door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Nare toestand
Bart,
Wat een bittere pil is dit.
Ik denk dat je het hele plaatje moet bekijken. Hoe blij ben je verder met de auto, wat heb je er al aan gedaan, en wat moet er nog gebeuren?
Het is zeker dat je niet snel een gelijkwaardige 900 vindt qua kilometers, bouwjaar, uitrustingsniveau, en G3, ongeacht de prijsklasse. Als je van plan bent om er nog vele jaren in te rijden kan je een grote investering als een (ruil)motor over deze termijn afschrijven. De kosten/investeringen die je de laatste twee jaar al gemaakt hebt gooi je bovendien ook nog weg als je de auto voor een lage prijs met defecte motor moet verkopen.
Wellicht is een revisiemotor een optie?
Wat een bittere pil is dit.
Ik denk dat je het hele plaatje moet bekijken. Hoe blij ben je verder met de auto, wat heb je er al aan gedaan, en wat moet er nog gebeuren?
Het is zeker dat je niet snel een gelijkwaardige 900 vindt qua kilometers, bouwjaar, uitrustingsniveau, en G3, ongeacht de prijsklasse. Als je van plan bent om er nog vele jaren in te rijden kan je een grote investering als een (ruil)motor over deze termijn afschrijven. De kosten/investeringen die je de laatste twee jaar al gemaakt hebt gooi je bovendien ook nog weg als je de auto voor een lage prijs met defecte motor moet verkopen.
Wellicht is een revisiemotor een optie?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-07-2008 00:07 #1207170
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank
Heren,
dank voor het medeleven en de goede raad. De kosten vallen niet mee, maar zijn ook niet zo erg als Jan stelt. De nieuwe motor ligt er voor een kleine 6 mille in, inclusief montage en BTW. Voor de bijkomende kosten om de schade van de aanrijding te repareren krijg ik morgen een opgave.
Natuurlijk zijn er voor dat geld andere auto's te koop, maar zoals Jeroen opmerkt, je weet niet wat je daarmee voor nieuw probleem koopt. Deze motor moet in het verleden heetgelopen zijn. Dat is zeker niet in 'onze' periode gebeurd, dat moet bij de vorige eigenaar geweest zijn. Hij was niet zo vriendelijk dat te melden helaas. Voor een ruilmotor geldt natuurlijk hetzelfde als voor een andere 9-serie. Ook die motor kan een verborgen gebrek hebben, hoewel je van Marants of Carlo Schmidt mag verwachten dat hij geheel gereviseerd zal zijn.
Ik had er nog niet aangedacht, maar zal morgen zeker de bekende bedrijven gaan bellen om te kijken of zij een alternatief kunnen bieden. Aan de andere kant is het ook wel geweldig om een auto te hebben met 0 kilometer op de motor, dat hebben er niet veel hier . Dan weet je écht de historie van het apparaat!
De dealer geeft gelukkig wel tijd om te beslissen, de auto kon tot zeker na het weekeinde blijven staan. Het wordt een lastige afweging. Zoals Jan als schrijft is dit forum niet de meest objectieve plaats om raad te krijgen, maar het is wel lekker om ook de positieve kant van dit verhaal wat belicht te krijgen!
wordt vervolgd!
dank voor het medeleven en de goede raad. De kosten vallen niet mee, maar zijn ook niet zo erg als Jan stelt. De nieuwe motor ligt er voor een kleine 6 mille in, inclusief montage en BTW. Voor de bijkomende kosten om de schade van de aanrijding te repareren krijg ik morgen een opgave.
Natuurlijk zijn er voor dat geld andere auto's te koop, maar zoals Jeroen opmerkt, je weet niet wat je daarmee voor nieuw probleem koopt. Deze motor moet in het verleden heetgelopen zijn. Dat is zeker niet in 'onze' periode gebeurd, dat moet bij de vorige eigenaar geweest zijn. Hij was niet zo vriendelijk dat te melden helaas. Voor een ruilmotor geldt natuurlijk hetzelfde als voor een andere 9-serie. Ook die motor kan een verborgen gebrek hebben, hoewel je van Marants of Carlo Schmidt mag verwachten dat hij geheel gereviseerd zal zijn.
Ik had er nog niet aangedacht, maar zal morgen zeker de bekende bedrijven gaan bellen om te kijken of zij een alternatief kunnen bieden. Aan de andere kant is het ook wel geweldig om een auto te hebben met 0 kilometer op de motor, dat hebben er niet veel hier . Dan weet je écht de historie van het apparaat!
De dealer geeft gelukkig wel tijd om te beslissen, de auto kon tot zeker na het weekeinde blijven staan. Het wordt een lastige afweging. Zoals Jan als schrijft is dit forum niet de meest objectieve plaats om raad te krijgen, maar het is wel lekker om ook de positieve kant van dit verhaal wat belicht te krijgen!
wordt vervolgd!
Moderators: Jerry Stam