aankoop 940estate op diesel
- V700 register
- Nieuw lid
-
De zachte koppeling is er omdat alles uit de ruwe olie (de Crude) wordt gedestilleerd.henk 940LPT schreef : er is wel een zachte koppeling via ruwe olie prijzen, zolang die prijs stijgt, zullen diesel en lpg ook wel duurder worden. maar andere zaken spelen ook zeker mee waardoor de koppeling via de olieprijzen niet de grootste rol speelt. ik denk aan acijnzen en een grotere mismatch tussen vraag en aanbod van diesel (aanbod beperkt door raffinagecapaciteit, (mede)veroorzaker van relatief snelle prijsstijging diesel)
De herkomst van de Crude bepaalt de samenstelling, meer of minder C4/C3 (butaan/propaan), Nafta, Kerosine en LGO (Lichte Gasolie) of HGO (zware gasolie)
Van de Nafta wordt de benzine gemaakt en ook veel kunststoffen.
Alleen de vraag naar LGO, de diesel, is erg groot omdat ze in china en india hard aan de econimische groei aan het werk zijn en de meeste kranen, vrachtwagens, bouw en constructie materieel draaien nu eenmaal op diesel........................
Kortom, er is een "tekort" aan diesel t.o.v. de andere brandstoffen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vraag het nog eens aan Toon?Willem van Strik lidnr 328 schreef : 1:16 met een diesel...dat lukt je NIET met een turbodiesel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Overigens is dat ook afhankelijk van de conditie van de auto: met de 780 heb ik een tank vergelijkbaar gereden, en toen kwam er 1:14 uit de bus...let wel, met zowel de V90 als de 740 haalde ik gemakkelijk de 1:10 bij vergelijkbare rijstijl, op LPG.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik hoor bergen voordelen van lpg t.o.v. diesel, maar met G2 ontlopen die elkaar niet echt kwa kosten. (uitgaande van of alles zelf doen of alles laten doen)
Waarom:
- Een diesel wagen heeft per km hogere brandstofkosten... nu (al trekt het wel bij)
- Een lpg wagen heeft specialistischere kennis voor het onderhoud
maar vooral:
- Een lpg wagen is nu goedkoper in brandstof per kilometer, dus duurder in aanschaf.
Dat is een puntje dat men nu vergeet. Mijn diesels heb ik voor max 550,= gekocht (haal je nu ook niet meer), een lpg wagen moest het dubbele zijn voor een wagen die een apk heeft.
De vraag naar lpg wagens is enorm nu, juist om die cent per km te pakken. (ook te doen door fatsoenlijk te neuzen naar betaalbare tankstations)
Overigens, een G3 is per kilometer veel goedkoper... maar hoe ligt de verhouding in de prijzen in aanschaf? (ik weet het niet, nooit naar gekeken, ik wil een actieradius van minimaal 600 km op de goedkope brandstof, dat heb ik nog geen enkele lpg bak zien doen)
Maar zoals Willem melde, ge zijt welkom zondag, dat moeten we toch 1 of 2 diesels aanvallen... kunnen we meteen de zwakke punten aangeven. (deze 2 hebben er nog zat over)
Jan Huijsmans
... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
mijn gasbakkie heeft een ketel van 100 liter achter de achterbank, 80 liter effectief, goed voor ruim 600 km bij normaal gebruik.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Bij een sedan gaat dat. Bij een estate is dat wat onhandig. Bij een estate kun je de LPG tank eigenlijk alleen kwijt op de plek waar van oorsprong het reservewiel ligt. En daar is helaas geen plaats voor een 100 liter tank.jsnijder schreef : mijn gasbakkie heeft een ketel van 100 liter achter de achterbank, 80 liter effectief, goed voor ruim 600 km bij normaal gebruik.
Wat eventueel een optie zou zijn, is de benzinetank eruit halen en deze vervangen door de gastank en een kleine benzinetank (voor het starten op benzine). Maar die oplossing heb ik bij onze bakstenen nog nooit gezien. Wat uiteraard niet wegneemt, dat je het bij de LPG-inbouwer kunt voorstellen.
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
je duidt hier op de lagere wegenbelasting (verschil tov niet G3 ongeveer 300-350 euro per jaar) denk ik ? kan geen reden waarom ze anders goedkoper kunnen zijn.jhuijsmans schreef : Overigens, een G3 is per kilometer veel goedkoper...
moraal van dit hele verhaal is naar mijn mening (ik probeerde dit eerder ook al naar voren te brengen, ik denk niet duidelijk genoeg) is de kosten bij een goede diesel en een goede lpg wagen niet zoveel uit elkaar liggen.
MAAR een diesel vergt wel een rustige rijstijl om er plezier van te hebben. heb je die, dan kun je er veel plezier van hebben. heb je die niet, dan kan het je een hoop geld kosten (en ben je misschien beter uit op lpg)
maak eens een proefrit met een diesel, dan kun je het zelf ervaren
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jacques
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.





