aankoop 940estate op diesel

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 18:25 #1207063 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nuancering

henk 940LPT schreef : er is wel een zachte koppeling via ruwe olie prijzen, zolang die prijs stijgt, zullen diesel en lpg ook wel duurder worden. maar andere zaken spelen ook zeker mee waardoor de koppeling via de olieprijzen niet de grootste rol speelt. ik denk aan acijnzen en een grotere mismatch tussen vraag en aanbod van diesel (aanbod beperkt door raffinagecapaciteit, (mede)veroorzaker van relatief snelle prijsstijging diesel)

De zachte koppeling is er omdat alles uit de ruwe olie (de Crude) wordt gedestilleerd.
De herkomst van de Crude bepaalt de samenstelling, meer of minder C4/C3 (butaan/propaan), Nafta, Kerosine en LGO (Lichte Gasolie) of HGO (zware gasolie)
Van de Nafta wordt de benzine gemaakt en ook veel kunststoffen.
Alleen de vraag naar LGO, de diesel, is erg groot omdat ze in china en india hard aan de econimische groei aan het werk zijn en de meeste kranen, vrachtwagens, bouw en constructie materieel draaien nu eenmaal op diesel........................
Kortom, er is een "tekort" aan diesel t.o.v. de andere brandstoffen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 22:24 #1207079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoge Toon?

Willem van Strik lidnr 328 schreef : 1:16 met een diesel...dat lukt je NIET met een  turbodiesel.

Vraag het nog eens aan Toon?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2008 09:18 #1207102 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja
Dat bedoel ik inderdaad. Toon rijdt niet harder dan 110 teller, wat bij onze auto's overeenkomt met 100 werkelijke kilometers per uur. Verder rijdt hij zijn auto warm zoals het hoort, doet niet aan inhalen of stevig accelereren, etc. Met een dergelijke rustige rijstijl is 1:8,5 op LPG ook niet reeel: je rijdt dan veel zuiniger, eerder richting de 1:10.
Overigens is dat ook afhankelijk van de conditie van de auto: met de 780 heb ik een tank vergelijkbaar gereden, en toen kwam er 1:14 uit de bus...let wel, met zowel de V90 als de 740 haalde ik gemakkelijk de 1:10 bij vergelijkbare rijstijl, op LPG.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2008 22:07 #1207149 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Diesel, doen...
Zo, even wat dieselolie op het vuur mikken...

Ik hoor bergen voordelen van lpg t.o.v. diesel, maar met G2 ontlopen die elkaar niet echt kwa kosten. (uitgaande van of alles zelf doen of alles laten doen)

Waarom:

- Een diesel wagen heeft per km hogere brandstofkosten... nu (al trekt het wel bij)
- Een lpg wagen heeft specialistischere kennis voor het onderhoud
maar vooral:
- Een lpg wagen is nu goedkoper in brandstof per kilometer, dus duurder in aanschaf.

Dat is een puntje dat men nu vergeet. Mijn diesels heb ik voor max 550,= gekocht (haal je nu ook niet meer), een lpg wagen moest het dubbele zijn voor een wagen die een apk heeft.
De vraag naar lpg wagens is enorm nu, juist om die cent per km te pakken. (ook te doen door fatsoenlijk te neuzen naar betaalbare tankstations)

Overigens, een G3 is per kilometer veel goedkoper... maar hoe ligt de verhouding in de prijzen in aanschaf? (ik weet het niet, nooit naar gekeken, ik wil een actieradius van minimaal 600 km op de goedkope brandstof, dat heb ik nog geen enkele lpg bak zien doen)

Maar zoals Willem melde, ge zijt welkom zondag, dat moeten we toch 1 of 2 diesels aanvallen... kunnen we meteen de zwakke punten aangeven. (deze 2 hebben er nog zat over)

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2008 22:52 #1207157 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Mijn lpg bak wel.
Hallo Jan,
mijn gasbakkie heeft een ketel van 100 liter achter de achterbank, 80 liter effectief, goed voor ruim 600 km bij normaal gebruik.
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 01:30 #1207177 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Onhandig
Hallo Jan, Jan en iedereen die anders heet

jsnijder schreef : mijn gasbakkie heeft een ketel van 100 liter achter de achterbank, 80 liter effectief, goed voor ruim 600 km bij normaal gebruik.

Bij een sedan gaat dat. Bij een estate is dat wat onhandig. Bij een estate kun je de LPG tank eigenlijk alleen kwijt op de plek waar van oorsprong het reservewiel ligt. En daar is helaas geen plaats voor een 100 liter tank.
Wat eventueel een optie zou zijn, is de benzinetank eruit halen en deze vervangen door de gastank en een kleine benzinetank (voor het starten op benzine). Maar die oplossing heb ik bij onze bakstenen nog nooit gezien. Wat uiteraard niet wegneemt, dat je het bij de LPG-inbouwer kunt voorstellen.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 09:14 #1207179 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic moraal

jhuijsmans schreef : Overigens, een G3 is per kilometer veel goedkoper...

je duidt hier op de lagere wegenbelasting (verschil tov niet G3 ongeveer 300-350 euro per jaar) denk ik ? kan geen reden waarom ze anders goedkoper kunnen zijn.
moraal van dit hele verhaal is naar mijn mening (ik probeerde dit eerder ook al naar voren te brengen, ik denk niet duidelijk genoeg) is de kosten bij een goede diesel en een goede lpg wagen niet zoveel uit elkaar liggen.
MAAR een diesel vergt wel een rustige rijstijl om er plezier van te hebben. heb je die, dan kun je er veel plezier van hebben. heb je die niet, dan kan het je een hoop geld kosten (en ben je misschien beter uit op lpg)
maak eens een proefrit met een diesel, dan kun je het zelf ervaren

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2008 12:29 #1207186 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yep, .........
I rest my case ................
Jacques 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD