aankoop 940estate op diesel

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2008 10:56 #1066184 door Mathy van Nisselroy
aankoop 940estate op diesel is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo allmaal,
Mijn naam is niels mulder, ik ben 32 jaar en kom uit lelystad. Ik ben nieuw op de vereniging en momenteel nog volvoloos(niet lang meer hopelijk).
Ik heb al eerder een 940 estate gehad maar deze verkocht wegens het verbruik, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik wil er weer een, alleen deze keer niet meer op benzine.
Het liefst zou ik er 1 op diesel kopen, wie heeft er nog aankooptips en/of gebruikerservaringen voor mij.
Alvast bedankt,
Niels Mulder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2008 12:06 #1206959 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even zoeken
even zoeken mbv de zoekfunctie (linksboven) of bij forum => diesel kijken. er zijn mensen voor jou geweest die dezelfde vragen hadden.

kort samengevat: voor de diesel moet je geduld op kunnen brengen en geen snelheidsduivel zijn. rustig warmrijden (hard rijden alsie koud is wil toch niet, je sloopt m dan alleen wel snel) en niet te hard willen. als dat jouw rijstijl is, kun je er veel plezier van hebben. koop alleen een exemplaar met bekende historie, onderhoud is erg belangrijk.

houd je meer van de benzine rijstijl (wat vlotter) dan kun je beter een lpg (evt G3) overwegen, wordt volgens mij steeds interessanter ivm kleiner wordend verschil tussen benzine en dieselprijs, waarbij je bij diesel wel veel wegenbelasting betaalt (ongeveer gelijk aan lpg)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-07-2008 14:42 #1206964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Diesel versus LPG: Reken
Diesel versus LPG:
Reken maar uit. Dan zie je dat bij een 740 / 940 LPG eigenlijk altijd goedkoper is. En indien G3, dan zeker. Bij heel weinig KM voordeel voor diesel, maar ja dan rijdt je sowieso geen diesel. Basis brandstofkostprijs per gereden KM is namelijk gewoon lager voor LPG.

Erik 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 00:11 #1207015 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Letters, lijntjes en draadjes
Hallo Niels
Ik heb je vette letters maar even uitgezet.
Aankooptips vind je als je op het woord aankooptips aanclickt. Dat kan overigens met alle woorden waar een stippellijntje onder staat. Je krijgt dan een lijstje te zien met alle draadjes/pagina's over dit onderwerp. In dit geval ben je op zoek naar de informatiepagina's. Verder kun je ook vanalles (hetzelfde?) vinden via "Documentatie". Documentatie vind je via het tabje boven in beeld.
Groetjes
Mathy (moderator)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 00:30 #1207019 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG VS DIESEL
Dat LPG altijd voordeliger is dan diesel wil ik wel tegenspreken. Als je al een G3 installatie hebt dan heb je het over de 940 van de latere bouwjaren en die zijn ietsje duurder dan een 740 (over het algemeen en nou ga ik ervan uit dat de G3 wordt geinstalleerd in een auto waar hij voor bedoeld is). Kom je in de G2 categorie dan ontlopen de LPG en de diesel mekaar niet want bij rustig rijden met een diesel (mits goed onderhouden) is een verbruik van 1:16 haalbaar, bij LPG ligt dat waarschijnlijk zo rond de 1:8,5. Daarbij komt dat je met LPG regelmatig je klepspeling moet controleren en als je dat zelf kunt is dat mooi, maar velen zullen zich hiervoor moeten wenden bij een garage. Daarnaast kun je bij LPG toch wel geregeld gezeur hebben (check de postings maar eens over problemen met benzine/LPG) en de voordelen van diesel zijn dan minder onderhoud en in het geval van twee linkerhanden minder ritjes naar de specialist.
Wil je voor het goedkope gaan ? Neem dan maar de fiets want of je nou diesel of LPG rijdt, de prijzen zijn aan mekaar gekoppeld !!

Succes met overwegen.

Jacques

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 08:05 #1207023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic duur / goedkoop

Jacques940 schreef : Wil je voor het goedkope gaan ? Neem dan maar de fiets want of je nou diesel of LPG rijdt, de prijzen zijn aan mekaar gekoppeld !!


bovenstaande opmerking begrijp ik niet helemaal...(dat van die fiets wel, helemaal mee eens, maar die koppeling van prijzen ?)

integraal gerekend (dus ook onderhoud ed) worden de verschillen tussen diesel en lpg wel weer wat kleiner, ook al moet je bij de diesels volgens mij in dezelfde interval kleppen stellen (wel iets makkelijker zelf te doen) en zelfs vaker olie verversen (volgens het boekje). lpg is inderdaad wat gevoeliger qua storingen, qua kilometerprijs van alleen brandstof gekeken wat goedkoper. inbouwkosten van een lpg installatie niet meegerekend.

wat je het beste kunt doen is eerst bepalen of jouw rijstijl bij de diesel past. past dat ? dan is een diesel geen probleem, mits historie bekend is. denk je dat het niet gaat werken ? neem dan geen diesel. misschien wel goedkoper in het normale onderhoud, maar als je m kapottrapt ben je wel duurder uit. kies dan voor benzine/lpg, en dan is lpg wat goedkoper als je veel rijdt. weer met een bekende historie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 08:15 #1207024 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppeling brandstofprijzen
Op de brandstofmarkt zijn de prijs van diesel en LPG aan elkaar gekoppeld. Met andere woorden : stijgt de dieselprijs, dan stijgt ook de LPG-prijs.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 15:46 #1207051 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ja, dat komt ook duidelijk
Ja, dat komt ook duidelijk overeen met het beeld van het afgelopen halfjaar....NOT!

Toen ik begin dit jaar de 780 diesel leende, kostte een liter LPG zo'n 55 cent, een liter diesel zo'n 110 cent. Inmiddels kost die diesel 1,40, en tot vorige week is de prijs van LPG blijven hangen rond de 60 cent. Afgelopen week met de accijnsverhoging is LPG gestegen naar 65 cent. Die harde koppeling lijkt dus nogal afwezig te zijn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 15:48 #1207050 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Vergelijk
1:16 met een diesel...dat lukt je NIET met een 940 met turbodiesel. Heel misschien, als je neit de snelwegen opzoekt of niet boven de 100 km/h uitkomt, met een atmosferische diesel. In ieder geval, je vergelijk LPG-diesel verbruik klopt in mijn ervaring van geen kanten: de reele verhouding ligt op 1:8 LPG tegen 1:12,5 diesel, met dezelfde rijstijl, in het nederlandse verkeer. Als je de 1:16 haalt, dan is met dezelfde rijstijl 1:10 tot 1:11 op LPG ook haalbaar...
Ga je echt lange afstanden rijden, dan doet de diesel zo'n 1:13,5 a 1:14 (gebaseerd op eigen ervaring met de perfect onderhouden D24Tic van Rob Barten) bij een rijstijl die met een (hooguit redelijke) 940 op LPG rond de 1:9 opleverde op LPG. Tegen de huidige brandstofprijzen is diesel gewoon veel duurder.

Ook als ik vergelijk, wat ik zelf aan onderhoud en storingen aan LPG auto's heb gehad de afgelopen drie jaar, en over dezelfde periode kijk wat Jan Huijsmans met diesels heeft ondergaan, dan zie ik weinig voordelen aan de diesel: onderhoud ligt ongeveer op hetzelfde niveau, betrouwbaarheid ook.

Onder de streep is het denk ik een kwestie van voorkeur: de diesel is op een bepaalde manier een erg prettige, rustige auto, en als je dat bevalt: doen!

Voor Niels: ik zie dat je in Lelystad woont, dus bij deze een uitnodiging: aanstaande zondag zijn we aan de diesels aan het sleutelen: PB me maar even voor het adres als je wilt langskomen. Dan kan je eens praten met een langdurig dieselrijder die zelf het onderhoud doet, en gericht vragen stellen en tips, met de auto's in kwestie erbij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2008 16:07 #1207054 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppeling

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Die harde koppeling lijkt dus nogal afwezig te zijn.


de hardheid van die koppeling zag ik inderaad ook niet helemaal, was van plan wat data hierover op te zoeken vanavond. laat dat nu maar zitten, ben niet de enige. 

er is wel een zachte koppeling via ruwe olie prijzen, zolang die prijs stijgt, zullen diesel en lpg ook wel duurder worden. maar andere zaken spelen ook zeker mee waardoor de koppeling via de olieprijzen niet de grootste rol speelt. ik denk aan acijnzen en een grotere mismatch tussen vraag en aanbod van diesel (aanbod beperkt door raffinagecapaciteit, (mede)veroorzaker van relatief snelle prijsstijging diesel)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD