aankoop 940estate op diesel
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Mijn naam is niels mulder, ik ben 32 jaar en kom uit lelystad. Ik ben nieuw op de vereniging en momenteel nog volvoloos(niet lang meer hopelijk).
Ik heb al eerder een 940 estate gehad maar deze verkocht wegens het verbruik, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik wil er weer een, alleen deze keer niet meer op benzine.
Het liefst zou ik er 1 op diesel kopen, wie heeft er nog aankooptips en/of gebruikerservaringen voor mij.
Alvast bedankt,
Niels Mulder
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
kort samengevat: voor de diesel moet je geduld op kunnen brengen en geen snelheidsduivel zijn. rustig warmrijden (hard rijden alsie koud is wil toch niet, je sloopt m dan alleen wel snel) en niet te hard willen. als dat jouw rijstijl is, kun je er veel plezier van hebben. koop alleen een exemplaar met bekende historie, onderhoud is erg belangrijk.
houd je meer van de benzine rijstijl (wat vlotter) dan kun je beter een lpg (evt G3) overwegen, wordt volgens mij steeds interessanter ivm kleiner wordend verschil tussen benzine en dieselprijs, waarbij je bij diesel wel veel wegenbelasting betaalt (ongeveer gelijk aan lpg)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Reken maar uit. Dan zie je dat bij een 740 / 940 LPG eigenlijk altijd goedkoper is. En indien G3, dan zeker. Bij heel weinig KM voordeel voor diesel, maar ja dan rijdt je sowieso geen diesel. Basis brandstofkostprijs per gereden KM is namelijk gewoon lager voor LPG.
Erik
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ik heb je vette letters maar even uitgezet.
Aankooptips vind je als je op het woord aankooptips aanclickt. Dat kan overigens met alle woorden waar een stippellijntje onder staat. Je krijgt dan een lijstje te zien met alle draadjes/pagina's over dit onderwerp. In dit geval ben je op zoek naar de informatiepagina's. Verder kun je ook vanalles (hetzelfde?) vinden via "Documentatie". Documentatie vind je via het tabje boven in beeld.
Groetjes
Mathy (moderator)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wil je voor het goedkope gaan ? Neem dan maar de fiets want of je nou diesel of LPG rijdt, de prijzen zijn aan mekaar gekoppeld !!
Succes met overwegen.
Jacques
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jacques940 schreef : Wil je voor het goedkope gaan ? Neem dan maar de fiets want of je nou diesel of LPG rijdt, de prijzen zijn aan mekaar gekoppeld !!
bovenstaande opmerking begrijp ik niet helemaal...(dat van die fiets wel, helemaal mee eens, maar die koppeling van prijzen ?)
integraal gerekend (dus ook onderhoud ed) worden de verschillen tussen diesel en lpg wel weer wat kleiner, ook al moet je bij de diesels volgens mij in dezelfde interval kleppen stellen (wel iets makkelijker zelf te doen) en zelfs vaker olie verversen (volgens het boekje). lpg is inderdaad wat gevoeliger qua storingen, qua kilometerprijs van alleen brandstof gekeken wat goedkoper. inbouwkosten van een lpg installatie niet meegerekend.
wat je het beste kunt doen is eerst bepalen of jouw rijstijl bij de diesel past. past dat ? dan is een diesel geen probleem, mits historie bekend is. denk je dat het niet gaat werken ? neem dan geen diesel. misschien wel goedkoper in het normale onderhoud, maar als je m kapottrapt ben je wel duurder uit. kies dan voor benzine/lpg, en dan is lpg wat goedkoper als je veel rijdt. weer met een bekende historie.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Toen ik begin dit jaar de 780 diesel leende, kostte een liter LPG zo'n 55 cent, een liter diesel zo'n 110 cent. Inmiddels kost die diesel 1,40, en tot vorige week is de prijs van LPG blijven hangen rond de 60 cent. Afgelopen week met de accijnsverhoging is LPG gestegen naar 65 cent. Die harde koppeling lijkt dus nogal afwezig te zijn.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ga je echt lange afstanden rijden, dan doet de diesel zo'n 1:13,5 a 1:14 (gebaseerd op eigen ervaring met de perfect onderhouden D24Tic van Rob Barten) bij een rijstijl die met een (hooguit redelijke) 940 op LPG rond de 1:9 opleverde op LPG. Tegen de huidige brandstofprijzen is diesel gewoon veel duurder.
Ook als ik vergelijk, wat ik zelf aan onderhoud en storingen aan LPG auto's heb gehad de afgelopen drie jaar, en over dezelfde periode kijk wat Jan Huijsmans met diesels heeft ondergaan, dan zie ik weinig voordelen aan de diesel: onderhoud ligt ongeveer op hetzelfde niveau, betrouwbaarheid ook.
Onder de streep is het denk ik een kwestie van voorkeur: de diesel is op een bepaalde manier een erg prettige, rustige auto, en als je dat bevalt: doen!
Voor Niels: ik zie dat je in Lelystad woont, dus bij deze een uitnodiging: aanstaande zondag zijn we aan de diesels aan het sleutelen: PB me maar even voor het adres als je wilt langskomen. Dan kan je eens praten met een langdurig dieselrijder die zelf het onderhoud doet, en gericht vragen stellen en tips, met de auto's in kwestie erbij.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Die harde koppeling lijkt dus nogal afwezig te zijn.
de hardheid van die koppeling zag ik inderaad ook niet helemaal, was van plan wat data hierover op te zoeken vanavond. laat dat nu maar zitten, ben niet de enige.
er is wel een zachte koppeling via ruwe olie prijzen, zolang die prijs stijgt, zullen diesel en lpg ook wel duurder worden. maar andere zaken spelen ook zeker mee waardoor de koppeling via de olieprijzen niet de grootste rol speelt. ik denk aan acijnzen en een grotere mismatch tussen vraag en aanbod van diesel (aanbod beperkt door raffinagecapaciteit, (mede)veroorzaker van relatief snelle prijsstijging diesel)