Actie vrachtverkeer
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
met die bedragen bedoelde ik de aangekondigde accijnsverhoging van drie cent per liter. En ik dacht dat een moderne vrachtwagen zo'n drie km op een liter doet . Als je de gehele stijging bedoelt, dan zal jouw sommetje wel kloppen. Ook bij ons met de schepen leunt de post brandstof zwaar op de begroting. Er is binnen twee jaar €300 per m3 (1000 ltr.) bijgekomen. Als je bedenkt dat we op jaarbasis zo'n 350 m3 olie per schip nodig hebben, dan praat ik over € 105000 per schip. En dat is op 3 schepen toch ook een lief sommetje, wat ik ook maar gedeeltelijk bij mijn opdrachtgevers neer kan leggen. En de huidige politici begrijpen onvoldoende dat alleen met een gezond en sterk bedrijfsleven de staatskas op langere termijn goed gevuld blijft. En wat dat braafste jongetje van de klas betreft: in de Rijnvaart hebben we al jaren dezelfde wetgeving. Alleen in Nederland zijn we Roomser dan de paus en worden we als Nederlandse schepen veel zwaarder aangepakt. Heel wat duitse, franse en belgische schepen hebben daardoor hun zaken heel wat minder in orde en dat werkt in mijn opinie toch een zekere concurrentievervalsing in de hand. Gelukkig zijn Nederlanders inventief en vol handelsgeest en daarom is de Nederlandse Rijnschepenvloot veruit en met grote afstand de allergrootste vloot in Europa.
Ik denk dat de tijd van praten met de politiek voorbij is en dat we helaas nu onze toevlucht moeten nemen tot zwaardere middelen. Spijtig, maar het is niet anders. In ieder geval veel succes met de acties in het wegvervoer en hopelijk leiden ze ergens toe.
Groeten, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
De belastingdrukdie wij hier hebben is inderdaad veel hoger dan in andere landen, maar het is natuurlijk niet zo dat politici met plezier de taxen verhogen, al lijkt dat soms zo.
Het verhaal van Macs kan ik wel voor een groot deel in vinden , echter 1 ander ding speelt ook nog een rol:
De transport sector is er zelf ook debet aan.
Ik heb als fin. manager bij een groot transport bedrijf gewerkt (900 trailers) en ik heb me verbaasd over de naïeve "kop in het zand mentaliteit" van de meeste bedrijven en eigen rijders .
In 2002 toen de prijzen ook (dachten we) hoog waren, zag je nog steeds mannen die voor zichzelf begonnen, want vrijheid, eigen baas, etc. maar ook : ZO en ZOVEEL verdienen per week.
Als je dan vroeg hoe ze dat gedacht hadden, kwam je er achter dat ze nogal wat "postjes" vergaten op te nemen in hun calculatie. 1 lekke band en ze hadden geen geld meer. 1 boetetje en de week was naar de kloten. 1 keer te laat bij de boot: winst weg.
Bovendien, de contracten die worden afgesloten in de sector houden ook nooit rekening met clausules van stijgende kosten (in de IT zijn ze daar een stuk beter in) Omdat er altijd weer een bijgoochem is die het voor nog minder per KM gaat doen. En daar is de rest bang voor, dus die durven geen reële prijs te vragen.
Ondanks de schaarste aan transport en stijgende kosten, daalden de prijzen in die tijd. Gevolg: negatieve marges op je bedrijfsvoering. en ik hoef niemand uit te leggen wat dat betekent.
De sector zou er goed aan doen om eens aan harmonisatie en samenwerking te gaan doen. Dat houdt in dat op korte termijn de transportprijzen stijgen, maar ook dat er meer ruimte komt om te investeren en te innoveren zoals bijvoorbeeld milieumaatregelen en wat dies meer zei.
Daarmee hoeft de overheid geen dwingende maatregelen af te kondigen, de belasting kan omlaag en iedereen weer blij in de sector.
Helaas blijft het een wereld van cowboys, die elkaar liever de tent uitvecht op prijsgebied, hun personeel onderbetaalt en niet samenwerkt.
Ik vind: dan moet je ook maar de wrange vruchten plukken.
Fail to prepare, prepare to fail.
dus stoppen met het meehuilen met de wolven, en ga het oplossen. Er zin voorbeelden genoeg van andere sectoren waar het wel goed gaat, ondanks de prijsstijgingen. Kijk daar maar eens naar.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Las ik niet onlangs dat de Shell meer dan 7 miljard winst heeft gemaakt???? Winst is na aftrek van de onkosten. Je gaat mij echt niet wijs maken dat de brandstof tegenwoordig héél duur betaald wordt!mderijke schreef : Dus als de inkoop duurder wordt, dan wordt de verkoop duurder, maar de kosten voor de oliemaatschappijen worden ook duurder, dus die verdienen er niet zo veel meer aan.
Ik sta helemaal achter welke actie dan ook, publieksvriendelijk of niet ( uiteindelijk zullen wij daar ook van profiteren), die gehouden wordt om de absurde prijzen van brandstof naar beneden te krijgen. En hoe sneller die fossiele brandstof op is des te sneller zullen er (schonere) alternatieven moeten komen. Hebben we uiteindelijk allemaal baat bij!
Gulle Groet,
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Daarnaast is het een bedrijf, dat al sinds jaar en dag degelijke winsten maakt: niet voor niets zijn aandelen Koninklijke Olie al tientallen jaren een uitstekende (defensieve) investering!
De actie van de vervoerders is niet gericht tegen een hoge dollarprijs voor ruwe olie, en al evenmin tegen de daardoor stijgende prijzen aan de pomp, maar tegen een EXTRA verhoging van de accijns die gedaan wordt in een tijd waarin de brandstofprijzen toch al redelijk ongelimiteerd oplopen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
7 miljard winst op een omzet van 14 miljard is ontzettend veel, maar 7 miljard op een omzet van 355 miljard is al ontzettend veel minder....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Duurdere grondstoffen is een risico van het vak. Als transporteur is er maar 1 weg en dat is je dienst duurder maken. Uiteindelijk betalen wij als burger de prijs. De overheid kan ook 'helpen' door maatregelen. En zal dan de belasting ergens op verhogen. Ook dan betalen wij als burger. Dan maakt dus nagenoeg niet uit.
Een belangrijk feit vind ik wel dat het MKB steeds hamert op te veel overheidsbemoeienis en te veel regeltjes. Dat is volstrekt tegen wat er nu gevraagd wordt, namelijk ingrijpen en een subsidieregeling. Nee MKB (LTO), als je iets wil hebben moet je het ook zo krijgen als het je wat minder goed uitkomt. Vanuit dat standpunt dus volkomen terecht dat de overheid zich afzijdig houdt. Verder vind ik het storend dat de transportsector niet zelf de bres op gaat maar dit afschuift naar zijn personeel. Blokkeer dan als LTO met een paar vrachtwagens het Binnenhof of zo voor aandacht.
Dan heb je nog de 3 ct dieselopslag. Natuurlijk, die komt op een slecht moment (zou er dan ooit een goed moment zijn voor zo'n verhoging). Maar om 5 voor 12 acties op touw zetten dat geeft ook geen pas.
Ik kan begrijpen dat LTO zich onmachtig voelt over de brandstofprijzen. Dat doet overigens ook het merendeel van de burgers. De richting van de gevraagde oplossing en de manier van actievoeen slaat echter totaal de plank mis.

- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
De nieuwe EU-landen leveren een grote stroom transporteurs op die vrij in Europa kunnen opereren en deze bedrijven hoeven nog niet aan de helft van de regeltjes te voldoen als de nederlandse bedrijven. Dat die dus goedkoper kunnen werken, is niet zo gek. En aangezien er geen monopolies bestaan in het transport kunnen de nederlandse bedrijven niet zeggen: o, dat berekenen we wel even door, alle kostenstijgingen.
Tot slot: als werknemer is het kennelijk wel legitiem om voor je rechten te strijden en te staken en te blokkeren, alleen als ondernemers dat doen geeft dat ineens geen pas. Een rare denkwijze in mijn beleving. Bedenk maar eens goed wat je zelf zou doen als je met je rug tegen de muur staat en je je bestaan in gevaar ziet komen. En als de overheid dan totaal doof en blind is voor je situatie, dan vind ik dit soort acties best kunnen en slaat het de plank in mijn beleving erg raak.
En hoewel de wegtransporteurs directe concurrenten zijn van mij als transporteur over water, ondernemer zijn we allemaal.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geachte heer Snijders,jsnijder schreef : Tot slot: als werknemer is het kennelijk wel legitiem om voor je rechten te strijden en te staken en te blokkeren, alleen als ondernemers dat doen geeft dat ineens geen pas. Een rare denkwijze in mijn beleving. Bedenk maar eens goed wat je zelf zou doen als je met je rug tegen de muur staat en je je bestaan in gevaar ziet komen. En als de overheid dan totaal doof en blind is voor je situatie, dan vind ik dit soort acties best kunnen en slaat het de plank in mijn beleving erg raak.
Een werknemen mag staken om bij zijn werkgever arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Dat lijkt me toch heel wat anders dan ondernemers die zich beroepen op een soort stakingsrecht (?) en/of blokkaderecht (?) tegen besluiten die genomen zijn langs de regels die we daarvoor in onze democratie beschreven hebben. Ik heb dezelfde ondernemers niet horen klagen bij ingrepen in de WAO, het ziektekostenstelsel, ziektewet en een aantal andere besluiten die door vorige regeringen genomen zijn.....Pogingen tot beïnvloeding van politieke besluiten vallen onder het demonstratierecht evt. het petitierecht.
Overigens... ik herinner me dat andere draadjes op een gegeven moment op slot gingen omdat de inhoud tot een politieke discussie werd. Als ik in dit draadje een aantal termen voorbij zie komen... Nou.. dan mag'ie van mij op slot!
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Hoeveel vrijheid wil je nog meer hebben?
- V700 register
- Nieuw lid
-
en getuige het feit dat wij aangemerkt zijn door het IMF als <a href=" www.belastingontwijken.nl/nederland.html " target="_blank">belastingparadijs.
Jaarlijks stroomt zo’n €3600 miljard (meer dan 8 keer het BNP) door Nederlandse vestigingen van buitenlandse multinationals.
Dus zo slecht hebben bedrijven het hier niet.
Waar we wel nat op gaan is belasting op privé-inkomen en de afdracht voor sociale zekerheid.
Nederland is sinds 2000, opgeklommen van de middenmoot richting de subtop in 2004, naar de tweede plaats in 2008.
Feit blijft wel dat niet door schaarste maar door speculatie de brandstofprijs hoog blijft.
Ik zeg:
Alle beleggingskantoortjes blokkeren. Hun (sic!) hebben het gedaan.