740 turbo intercooler automaat estate te koop; doen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 14:47 #1200858 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Yeah, right!

Willem van Strik lidnr 328 schreef : Verder is dit een tweeliter turbo: je moet niet verwachten dat dat een echt snelle auto is: dat is het zeker niet! Een goede B230FB voelt in het dagelijks verkeer zeker niet langzamer.

Ja tuurlijk een 2 liter turbo voelt net zo als een B230FB?? Echt niet.Een B230FB heeft 131 PK en ik ga niet eens de moeite nemen op te zoeken wat een 2 liter TIC in huis heeft, maar weet wel zeker welke van de twee ik zou kiezen.
Zelf nooit een B230FB blok in je wagenpark gehad?Met 100 in zijn 5 inhalen op de snelweg, ja, daar moet je echt wel twee keer over nadenken.In zijn 4 is het wel te doen, maar met 100 sleur ik hem liever in zijn 3 voorbij die vrachtwagen. Een B230FB met VX3-nokkenas krijgt zijn extra PK-tjes pas bij 3000 toeren en dat merkt je echt heel goed.De 2 liter turbo IC zal met een 1000 toeren minder al meer tevreden zijn, gok ik zo.
Enne, ik rijd nu een automaat en ondanks dat het een 2.3 LPT is, wil ik je hem met een schakelbakkie van willekeurige komaf wel eens bij zien houden ja......Man, dat scheelt echt een hele wereld, wel of geen TurboIC en dat ligt echt niet alleen aan die 4 PK die een LPT meer heeft.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-05-2008 17:34 #1200882 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppel
Je kunt een b230FB echt niet vergelijken met een b230FK met of zonder automaat.Dat ze bijden bijna het zelfde aantal pk's hebben oke maar vergeet niet dat de FK over veel meer koppel beschikt bij veel lagere toeren.Verder zijn de auto's met automaat uitgerust met een lagere eindoverbrenging in de achteras.Ik heb jaren met een automaat gereden en zou graag weer terug willen naar een automaatomdat ik het fijner vind rijden dan een handbak.Ik heb tenslotte ook geen handboormachine meer maar 1tje op 230volt.Ik rij met een handbak omdat die beter bestand zijn tegen de combinatie van zwaar trekken in hoge temperaturen op lange hellingen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 06:24 #1200955 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 340

Jeroen schreef : Wellicht komt jouw negatieve beeld over automaten omdat je 340's gereden hebt die echt heeeeeellll sloom waren,maar een 1.4 handbak was ook geen strepentrekker.

Nee, dat dus niet. Ik heb zelfs nog nooit in een 340 met vario gereden, alleen maar handbakken. Beeld komt met name van Jaguars XJ, BMW's 5-serie (E39) en diverse amerikanen. En ik bedoel niet, dat de schakeltijden bij optrekken zo langzaam zijn, maar dat de bak erg lang moet nadenken voordat er eindelijk eens wordt teruggeschakeld.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-05-2008 20:43 #1201059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic natuurlijk
De prijs lijkt misschien stevig, maar als je hem met een APK en een goede beurt mee krijgt kun je voorlopig vooruit en dan heb je de meerprijs zo weer terug. Soms kun je bij zo'n dealer inruilen en heb je niet een hele tijd twee auto's voor de deur, dat scheelt ook al krijg je natuurlijk wel een rot prijs voor je auto.
Wat sommigen als nadeel lijken te zien(onbegrijpelijk binnen de V700 vereniging)vindt ik een absoluut voordeel. Het is een oude, rechte neus. Dit is de baksteen zo als hij moet zijn, nihilistisch getekend en een robuuste, relatief sterke motor. Dit wordt volgens mij eerder een klassieker dan de veel minder radikale 900, maar ja ieder voor zich zeg ik maar. Volgens sommigen wordt de B200 juist gezien als de beste (sterkste)motor die Volvo gemaakt heeft. ga maar een lezen bij Turbobricks en zo, wen met 155pk kom je ook aardig vooruit hoor.
De automaat vind ik ook een voordeel. En de kleur is misschien even wennen, maar dat verchilt per persoon. Ik wilde per sé een witte. Dat begrijpt ook niet iedereen maar ik vind het een prachtkleur voor een 745.
Dus ik zou zeggen ga erheen, rij ermee(dan ben je geheid verkocht) en praat met die mensen.
Bert, Witte 745 B230FT, nu ook nog met MULTI-X velgen. ZO moooi.
P.S: Het geeft volgens mij geen pas om altijd te zeuren dat de prijzen van onze auto's zo laag als iedereen die meer dan 1500euro voor een 700 wil betalen voor gek wordt verklaard!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-05-2008 15:55 #1201173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helemaal mee eens!

gbomer schreef : P.S: Het geeft volgens mij geen pas om altijd te zeuren dat de prijzen van onze auto's zo laag als iedereen die meer dan 1500euro voor een 700 wil betalen voor gek wordt verklaard!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2008 14:01 #1201283 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toch maar eens kijken denk ik
Dank voor de reacties,
ik heb besloten mijn eigen auto maar eens te koop te zetten omdat ik denk dat dat rendabeler is dan een handelarenprijsje (iemand interesse? bieden mag ) Ik ga deze of volgende week maar eens naar t zuiden om te kijken hoe de turbo eruit ziet en een proefritje. Ik moet zeggen dat ik de auto interressant vind vanwege de kleurstelling icm automaat en redelijke km-stand en niet omdat ie snel moet zijn (dan koop ik wel een T5 oid). Ook het model spreekt me aan, heb nu een tussenneus en die vind ik het minst mooi van alle 700/900 neuzen. Waar ik wel benieuwd naar ben: veel automaatbakken zijn aan een revisie toe tussen de 200000 en de 300000km, zijn volvo automaten sterk of hebben deze een vergelijkbare levensduur. Ik reed bijvoorbeeld een aantal jaren in een opel senator 3.0i 24v CD (jajaja sorry hoor) en die had 3ton op de teller. Ik verkocht hem omdat de automaat kuren begon te vertonen (in de versnelling blijven hangen etc)

groeten Alex 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-05-2008 15:58 #1201292 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Automaat
Niets is zonder slijtage natuurlijk, maar de automaten in onze auto's zijn behoorlijk bestand tegen kilometers. Je hebt drie hoofdtypes: De ZF4HP22 bakken, die je vooral vind in de diesels en atmosferische viercilinders: kunnen niet tegen toeren draaien in P of N, omdat er dan geen olie wordt rondgepompt. Hebben ook een te kleine olievoorraad voor rijden in de bergen, en verbranden daarom soms. Verder goede, slijtvaste, automaat.
De AW7X serie: turbo's en V6en hebben deze meestal. Na een 250K of meer heb je kans op een uitslijtend eindlager: dan gaat de cardanas een brommend geluid maken. Reparatie is mogelijk en kost in eigen-regie zo'n 150 euro. Met oliekoeler een sterke bak, zelden problemen.
De AW30-40: zit in 960 en S/V90. In principe dezelfde bak als een Toyota Supra, en daarmee een van de sterkste automaten die er is. Helaas is bij ons de oliekoeler optioneel, met aanhangers of in berggebieden rijden kan dus nog een verbrande bak opleveren.
Voor alle automaten geldt: als er nog nooit een verversing is gedaan, zal de bak een stuk soepeler schakelen na spoelen en schoonmaken/vervangen van zeef en filter. Geen voorgeschreven onderhoud, maar na zo'n 15 tot 20 jaar beslist een aanrader!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC