12V aansluiting en de koel/warmhoudbox van Volvo

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 16:13 #1200064 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Waarom .....
Hallo Eric

Eric Bakker schreef : Is het niet handiger èn eenvoudiger om het handschoenenkastjes te koelen?

Waarom zou ik mijn reservelampjes, m'n ruitenintikalsikinhetwatererachterkomdatm'nelektrischbedienderamenhetnietmeerdoen-hamertje, het instructieboekje, m'n parkeerkaart, m'n mobieletelefoonaandesigarenaanstekeroplader, etc. willen afkoelen?
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 16:46 #1200065 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Keep it cool!

Mathy schreef : Waarom zou ik mijn reservelampjes, m'n ruitenintikalsikinhetwatererachterkomdatm'nelektrischbedienderamenhetnietmeerdoen-hamertje, het instructieboekje, m'n parkeerkaart, m'n mobieletelefoonaandesigarenaanstekeroplader, etc. willen afkoelen?

Daar hebben ze aan/uit schakelaars voor uitgevonden. Bovendien kan de helft van je artikelen in een bagageluik of op een andere plaats, om plaats te maken voor de blikjes fris. 
Ik heb liever een blikje gekoeld fris dan een doos reservelampjes onder handbereik.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 20:30 #1200080 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic executive

Eric Bakker schreef :

Baseman schreef : Ohja, niet onbelangrijk, maar daar zou ik me gewoon in moeten verdiepen, is hoeveel van welk element je nodig hebt om een ruimte van 25x10x20 te koelen, van laten we zeggen 30 graden, tot een graad of 7 á 8.

Is het niet handiger èn eenvoudiger om het handschoenenkastjes te koelen?

heeft Volvo dit niet standaard ingebouwd hier en daar in de armsteun?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 22:49 #1200178 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ervaring met peltier
Ik heb al zo'n jaar of 20 ervaring met peltierelementen. Ik zal proberen mijn kennis overzichtelijk te spuien. Een compressorkoeler is in het voordeel: het rendement hiervan is hoog, het rendement van een peltierelement is ongeveer... 50 %! Een Waeco koelkastje dat ik onlangs demonteerde had een peltier van 4 ampere. Nuttige vermogen dus: 2 * 13,6 volt = 27 Watt. Niet bijster veel dus. Die peltierkoelers zijn net in staat de verliezen te compenseren. Koud vullen is koud blijven. Echt koelen is een tijdrovende zaak. Het rendement loopt trouwens enorm terug als de koeling niet adekwaat is. Ooit droomde ik van een peltierbox in mijn bootje die gekoeld werd door het omringende water. Optimaal rendement. Lucht is een slechte geleider, dus je moet het doen met een stevige blower (12 Volt minimaal 100 mA) Als het koellichaam van het peltierelement zijn warmte niet goed kwijt kan daalt het rendement enorm. Theoretisch zijn peltiers trouwens in staat een delta T van 60 graden C. te behalen!
Een peltierelement van 50 Watt (4 Amp) is het gemiddelde element van een koelbox, kleiner redt het niet, groter (duurder) verbruikt meer, maar heeft grotere capaciteit (eerder koud!)
Peter, LObbes

N.B: de goedkoopste leverancier destijds was Display electronics (calculatiefoutje van hun??) 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 22:59 #1200180 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic compressor
Hallo Peter
Bij temperaturen van meer dan 30 graden trekt een Peltierbox het dus echt niet meer. Omdat het in de auto dan ook erg warm is en het element maar met moeite zijn warmte kwijt kan. Jammer.
Heb jij enig idee of er een enigszins betaalbare compressorkoeler te krijgen is? Of zoiets voor de autoelektronica geen te zware belasting is en of zoiets enigszins draagbaar is?
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 23:13 #1200182 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Redelijk duidelijk.

Lobbes schreef : Ik heb al zo'n jaar of 20 ervaring met peltierelementen. Ik zal proberen mijn kennis overzichtelijk te spuien. Een compressorkoeler is in het voordeel: het rendement hiervan is hoog, het rendement van een peltierelement is ongeveer... 50 %! Een Waeco koelkastje dat ik onlangs demonteerde had een peltier van 4 ampere. Nuttige vermogen dus: 2 * 13,6 volt = 27 Watt. Niet bijster veel dus. Die peltierkoelers zijn net in staat de verliezen te compenseren. Koud vullen is koud blijven. Echt koelen is een tijdrovende zaak. Het rendement loopt trouwens enorm terug als de koeling niet adekwaat is. Ooit droomde ik van een peltierbox in mijn bootje die gekoeld werd door het omringende water. Optimaal rendement. Lucht is een slechte geleider, dus je moet het doen met een stevige blower (12 Volt minimaal 100 mA) Als het koellichaam van het peltierelement zijn warmte niet goed kwijt kan daalt het rendement enorm. Theoretisch zijn peltiers trouwens in staat een delta T van 60 graden C. te behalen!
Een peltierelement van 50 Watt (4 Amp) is het gemiddelde element van een koelbox, kleiner redt het niet, groter (duurder) verbruikt meer, maar heeft grotere capaciteit (eerder koud!)
Peter, LObbes 
N.B: de goedkoopste leverancier destijds was Display electronics (calculatiefoutje van hun??)

Dus, als ik een 27 watt elementje in mijn middenconsole zet en plak een computerkoeling op water (of ander koelmiddel) onder de auto, ben ik een heel eind op weg, toch?
Hmmmm......dat pakketje wordt een sinterklaascadeau denk ik...... 
Een Delta T trouwens, van 60 graden, vind ik best behoorlijk, of pik ik het verkeerd op, dat dat element dus een 60 graden verschil heeft tussen vlak 1 en vlak 2? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 23:23 #1200183 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic En de Volvo?

Lobbes schreef : Een peltierelement van 50 Watt (4 Amp) is het gemiddelde element van een koelbox, kleiner redt het niet, groter (duurder) verbruikt meer, maar heeft grotere capaciteit (eerder koud!)

Is dit ook wat er in de Volvo koelbox zit? Zo niet, wat zit daar dan in? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2008 23:51 #1200185 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ja!
Hallo Eric

Eric Bakker schreef : Is dit ook wat er in de Volvo koelbox zit? Zo niet, wat zit daar dan in?

Hij kan verwarmen en koelen, dus Peltier.
En <a href="/node/16577" target="_blank">hier</a> staat dat ie 4 A trekt.
Lijkt me duidelijk dus.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 22:22 #1200271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Delta T
Klopt,

dat is het theoretisch rendement

Peter,  LObbes 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2008 22:27 #1200274 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij 30 graden...
Bij 30 graden is het tobben, het duurt uren voor een redelijke temperatuur wordt behaald. Koelen in een warme auto is behelpen.
Peter

Lobbes 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD