12V aansluiting en de koel/warmhoudbox van Volvo
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Waarom zou ik mijn reservelampjes, m'n ruitenintikalsikinhetwatererachterkomdatm'nelektrischbedienderamenhetnietmeerdoen-hamertje, het instructieboekje, m'n parkeerkaart, m'n mobieletelefoonaandesigarenaanstekeroplader, etc. willen afkoelen?Eric Bakker schreef : Is het niet handiger èn eenvoudiger om het handschoenenkastjes te koelen?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Daar hebben ze aan/uit schakelaars voor uitgevonden. Bovendien kan de helft van je artikelen in een bagageluik of op een andere plaats, om plaats te maken voor de blikjes fris.Mathy schreef : Waarom zou ik mijn reservelampjes, m'n ruitenintikalsikinhetwatererachterkomdatm'nelektrischbedienderamenhetnietmeerdoen-hamertje, het instructieboekje, m'n parkeerkaart, m'n mobieletelefoonaandesigarenaanstekeroplader, etc. willen afkoelen?
Ik heb liever een blikje gekoeld fris dan een doos reservelampjes onder handbereik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
heeft Volvo dit niet standaard ingebouwd hier en daar in de armsteun?Eric Bakker schreef :
Is het niet handiger èn eenvoudiger om het handschoenenkastjes te koelen?Baseman schreef : Ohja, niet onbelangrijk, maar daar zou ik me gewoon in moeten verdiepen, is hoeveel van welk element je nodig hebt om een ruimte van 25x10x20 te koelen, van laten we zeggen 30 graden, tot een graad of 7 á 8.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een peltierelement van 50 Watt (4 Amp) is het gemiddelde element van een koelbox, kleiner redt het niet, groter (duurder) verbruikt meer, maar heeft grotere capaciteit (eerder koud!)
Peter, LObbes
N.B: de goedkoopste leverancier destijds was Display electronics (calculatiefoutje van hun??)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Bij temperaturen van meer dan 30 graden trekt een Peltierbox het dus echt niet meer. Omdat het in de auto dan ook erg warm is en het element maar met moeite zijn warmte kwijt kan. Jammer.
Heb jij enig idee of er een enigszins betaalbare compressorkoeler te krijgen is? Of zoiets voor de autoelektronica geen te zware belasting is en of zoiets enigszins draagbaar is?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus, als ik een 27 watt elementje in mijn middenconsole zet en plak een computerkoeling op water (of ander koelmiddel) onder de auto, ben ik een heel eind op weg, toch?Lobbes schreef : Ik heb al zo'n jaar of 20 ervaring met peltierelementen. Ik zal proberen mijn kennis overzichtelijk te spuien. Een compressorkoeler is in het voordeel: het rendement hiervan is hoog, het rendement van een peltierelement is ongeveer... 50 %! Een Waeco koelkastje dat ik onlangs demonteerde had een peltier van 4 ampere. Nuttige vermogen dus: 2 * 13,6 volt = 27 Watt. Niet bijster veel dus. Die peltierkoelers zijn net in staat de verliezen te compenseren. Koud vullen is koud blijven. Echt koelen is een tijdrovende zaak. Het rendement loopt trouwens enorm terug als de koeling niet adekwaat is. Ooit droomde ik van een peltierbox in mijn bootje die gekoeld werd door het omringende water. Optimaal rendement. Lucht is een slechte geleider, dus je moet het doen met een stevige blower (12 Volt minimaal 100 mA) Als het koellichaam van het peltierelement zijn warmte niet goed kwijt kan daalt het rendement enorm. Theoretisch zijn peltiers trouwens in staat een delta T van 60 graden C. te behalen!
Een peltierelement van 50 Watt (4 Amp) is het gemiddelde element van een koelbox, kleiner redt het niet, groter (duurder) verbruikt meer, maar heeft grotere capaciteit (eerder koud!)
Peter, LObbes
N.B: de goedkoopste leverancier destijds was Display electronics (calculatiefoutje van hun??)
Hmmmm......dat pakketje wordt een sinterklaascadeau denk ik......
Een Delta T trouwens, van 60 graden, vind ik best behoorlijk, of pik ik het verkeerd op, dat dat element dus een 60 graden verschil heeft tussen vlak 1 en vlak 2?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Is dit ook wat er in de Volvo koelbox zit? Zo niet, wat zit daar dan in?Lobbes schreef : Een peltierelement van 50 Watt (4 Amp) is het gemiddelde element van een koelbox, kleiner redt het niet, groter (duurder) verbruikt meer, maar heeft grotere capaciteit (eerder koud!)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hij kan verwarmen en koelen, dus Peltier.Eric Bakker schreef : Is dit ook wat er in de Volvo koelbox zit? Zo niet, wat zit daar dan in?
En <a href="/node/16577" target="_blank">hier</a> staat dat ie 4 A trekt.
Lijkt me duidelijk dus.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
dat is het theoretisch rendement
Peter, LObbes
- V700 register
- Nieuw lid
-
Peter
Lobbes