12V aansluiting en de koel/warmhoudbox van Volvo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-05-2008 19:11 #1199443 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekering
Er zit inderdaad in de originele kabelboom een extra zekering. Wellicht dat die kapot is Jeroen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 00:03 #1199481 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic De ultieme vraag
Hallo Volvisti
Nu blijft er eigenlijk nog maar één vraag over:
Waarom kost een koel-/warmhoudbox bij Volvo 119 euro in de aanbieding en kan ik grotere boxen (al dan niet met warmhoudfunktie, die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken) van andere fabrikanten, waaronder ook Waeco, krijgen voor 40 euro?
M.a.w. welke voordelen heeft de box van Volvo (als we de warmhoudfunktie even vergeten) boven die van andere fabrikanten?
Groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 01:14 #1199486 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Omdat..
Er Volvo op staat!
Waarom kosten onderdelen, die Volvo ook gewoon bij Bosch, Hella, Ate Waeco enz enz enz koopt, twee keer zoveel als in de auto materialen handel?
Volvo wil een kompleet pakket leveren naast het verkopen van auto's.
Op het moment dat je een nieuwe auto koopt, ben je een gemakkelijke prooi voor verkopers, koelboxje erbij meneer............
Dat die troep gewoon schoftig duur is, besef je alleen als je na 10 jaar in de acc. catalogus zit te kijken, met een actuele prijslijst.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 17:30 #1199503 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je zal allicht wel extra
Je zal allicht wel extra betalen voor het VolVo merk, maar er zit wel degelijk verschil tussen de eene en andere koelkast. De goedkopen koelen zoveel graden onder de omgevingstemperatuur. De duurderen al wat beter en de echte jongens zijn een mini koelkast zoals die thuis staat met een compressor.
 Zelf heb ik eerst ook naief een goedkoop dingetje gehad... leuk, maar als het 30 graden binnen was, dan was die box al snel 10 graden.
Nu heb ik een medium class en bevalt mij prima. Ideaal met vakantie, scheelt mij boodschappen doen, neem gewoon alles al mee van huis.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 18:49 #1199511 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Evert Dat is 'm nu
Hallo Evert
Dat is 'm nu net.  Die Volvo koel-/warmhoudbox werkt ook met een Peltier-element.  Anders zou ie niet ook gebruikt kunnen worden om de inhoud warm te houden.  Ik ben dus bang, dat de +5 graden Celsius alleen gehaald worden bij omgevingstemperaturen van maximaal 25 graden Celsius.  En of m'n Deltamill dat haalt bij de temperaturen die we de afgelopen jaren af en toe gehad hebben?
Groetjes
Mathy

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-05-2008 20:11 #1199514 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Koelen/warm-houden
Als je het Peltier element ompoold, plus min verwisseld, veranderd hij van koel- naar een verwarmings- element.
Het opgenomen vermogen telt, rendement van het element daar gelaten.
Voor een compressor koel box/kast gelden heel andere waardes, die zul je waarschijnlijk ook niet niet vinden in de "hobby hoek"

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 09:23 #1200042 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Intressant.

struis schreef : Als je het Peltier element ompoold, plus min verwisseld, veranderd hij van koel- naar een verwarmings- element.

Kijk, dat is nou intressant.
Even hardop denkend:De middenconsole verwijderen en inpakken met warmtewerende materialen, gaatje voor de snoertjes en de deksel voorzien van een luchtdichte afdichtstrip.Zie daar, een vakje waar je mooi drie of misschien wel 4 blikjes in kwijt kunt. De vraag is alleen hoeveel warmte dat element afgeeft als ie het vakje aan het koelen is en waar die warmte heen moet.En vraag twee is: waar koop je zo'n element, zodat het nog leuk blijft. Want voor meer dan 30 euro wordt de lol al minder, bij 50 euro laat ik het zitten, dat idee. (<a href=" shop.conrad.nl/Elektronica,044_meetappar...n/Peltier_elementen/ " target="_blank">Conrad heeft ze, vanaf een teintje, valt dus mee.)
Ohja, niet onbelangrijk, maar daar zou ik me gewoon in moeten verdiepen, is hoeveel van welk element je nodig hebt om een ruimte van 25x10x20 te koelen, van laten we zeggen 30 graden, tot een graad of 7 á 8.
Toekomstmuziek, wel leuk, maar eerst wat andere zaken op mijn verlanglijst....... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 10:24 #1200050 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leaseauto

Baseman schreef :

struis schreef : Als je het Peltier element ompoold, plus min verwisseld, veranderd hij van koel- naar een verwarmings- element.

Even hardop denkend:De middenconsole verwijderen en inpakken met warmtewerende materialen, gaatje voor de snoertjes en de deksel voorzien van een luchtdichte afdichtstrip.Zie daar, een vakje waar je mooi drie of misschien wel 4 blikjes in kwijt kunt. De vraag is alleen hoeveel warmte dat element afgeeft als ie het vakje aan het koelen is en waar die warmte heen moet.
Toekomstmuziek, wel leuk, maar eerst wat andere zaken op mijn verlanglijst....... 

Mijn leaseauto heeft zo'n gekoeld middenconsolebakje en dashboardkastje door middel van een regelbare uitstroomopening van de airco.
Werkt best aardig. De kauwgommetjes zijn ijskoud en keihard..

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 11:56 #1200054 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Valt wel mee
Hallo Bas

Baseman schreef :

Of toch niet. Een Peltier element kan dan wel zowel koelen als verwarmen, maar is daar slechter in dan een apparaat dat of het een of het andere kan.
Als ik me niet vergis, wordt één kant van de plaat warm en de andere kant van de plaat koud. Welke kant koud of warm wordt, hangt af van de richting waarin de stroom vloeit. Een Peltier element is eigenlijk niks anders dan een thermokoppel als ik me niet vergis, maar dan dus niet gebruikt om door warmte (een) stroom(pje) op te wekken, maar om door middel van stroom warmte op te wekken.
Voor 30 á 40 euro krijg je heb je al een koel-/warmhoudbox van bijv. Waeco van zo'n 26 liter inhoud. Hoe groot het element is dat daarin zit weet ik niet. Maar de ventilatoren zitten meestal in de deksel. Daar zal dus ook wel het element zitten.
Groetjes
Mathy (die er eerder voor zou kiezen, om een paar extra slangen vanaf de airco af te tappen)

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2008 15:15 #1200061 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic waarom middenconsole?

Baseman schreef : Ohja, niet onbelangrijk, maar daar zou ik me gewoon in moeten verdiepen, is hoeveel van welk element je nodig hebt om een ruimte van 25x10x20 te koelen, van laten we zeggen 30 graden, tot een graad of 7 á 8.

Is het niet handiger èn eenvoudiger om het handschoenenkastjes te koelen? 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC