Yes !!! hij staat voor de deur ! Nu dus weer even niet :(.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2008 21:41 #1191094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zo, ben weer wat te weten
Zo, ben weer wat te weten gekomen op de ALV, de voorzitter van onze vereniging was zo vriendelijk dat hij even met mij mee reed voor de geluiden en met name de trilling onder en in de auto, waar ik wat ongerust over was.
Gellukig het lichte gerammel stationair was een bekent iets van de M90 en dus niets om mij druk over te maken.
Het trillen bij het opkomen van de koppeling zou er aan kunnen lichen dat de koppeling net is vervangen, en dat deze nog moet inslijten op het vliegwiel, remedie, koppeling zo af en toe eens flink slippend laten opkomen, geprobeerd en het verschil was al merkbaar.
Ik maakte mij wat zorgen over het benzine verbruik, de dag voor de AVL getankt en 40 kilometer gereden, meest korte stukjes, en weer getankt, kwam toen op een verbruik van 1 op 6, wat ik een beetje verontrustend vond.
Echter weer met een volle tank naar de ALV gereden, zo bij elkaar dat ik thuis kwam +/- 160 km gereden en weer getankt en uitgerekent, kwam op een verbruik van 1op 11,8 !!!
Het tikken komt inderdaad niet van de injectors Willem zoals jij al dacht, heb tijdens stationair draaien van de motor, één voor één de stekkers van de injectors los getrokken en geluisterd of er verandering kwam in de tik, dit was dus helaas niet het geval.
Het is dus ongetwijfeld één of meerdere klepstoters, ga woensdag de olie verversen voor een vol syntheet en het filter word uiteraard ook mee genomen en de thermostaat.
Het effect van de oliewissel, is dat direct merkbaar, of moet er eerst flink wat kilometers worden gereden...? 

Gr Bart.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 16:41 #1191166 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Direct
Hoi Bart,
je huidige olie is door alle vervuiling waarschijnlijk te dun om de klepstoters goed te vullen. Daardoor blijven ze tikken, net als wanneer ze bij een koude start niet goed gevuld zouden zijn.
Als je olie hebt ververst, dan zou het getik na een paar seconden draaien over moeten zijn, misschien dat een klein beetje nog even resteert.
Als het tikken dan nog niet weg is, zou dat op ofwel versleten klepstoters, ofwel vervuilde duiden. Vervuilde stoters is vaak op te lossen door een half litertje ATF bij je olie te gooien, daarmee te spoelen en vervolgens olie te verversen. Met je huidige olie zou ik je dat niet aanraden: die is al dusdanig verdund dat er nauwelijks smerende werking meer is, en met de ATF wordt dat nog erger. Dus in dit geval: hopen dat de oliewissel alleen voldoende is, en anders alsnog de ATF-truc doen.

• Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 17:43 #1191173 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic wat vaker verversen.
Voordat ik de atf truc ging toepassen, zou ik eerst een paar keer kort op elkaar de olie verversen. B.v. iedere 5000 km. Want die atf truc is wel mooi voor dit specifieke probleem, maar je loopt het risico dat deze toevoeging met een zware dope ook andere vervuilingen in je motor losmaakt waardoor je een hoog olieverbruik kunt krijgen. Verder kunnen je hoofd- en drijfstanglagers beschadigd raken als er grotere stukjes vervuiling binnen de motor loskomen. Zie het maar als een soort trombose binnen de bloedbaan van een mens.
Je moet even geduld hebben, maar persoonlijk ga ik voor de voorzichtige weg. Aangezien je motor stationair heel mooi en trillingsvrij draait, denk ik ook aan vervuiling en niet aan versleten klepstoters.
Fijn dat je koppeling al wat gelijkmatiger gaat. Voor de rest is het een prachtige kar waar naar mijn mening weinig mis mee is. 
I.i.g. succes.

Groeten, Jan 

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:18 #1191204 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Let wel
In eerste instantie verdenk ik de huidige olie an sich. Pas als NA het verversen nog steeds de stoters flink tikken, mag je aan vervuiling gaan denken. Op het moemnt heb je namelijk waarschijnlijk zo dunne olie, dat je eigenlijk niet voldoende oliedruk kutn opbouwen.
Wat Jan zegt over schoonspoelen, is ook wel het overwegen waard: mocht het nodig blijken, in ieder geval voorzichtig met die motor, want hij loopt inderdaad verder erg mooi. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 23:04 #1191233 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb het voor elkaar !!
De auto gaat terug naar de dealer in Eindhoven waar ik uhm heb gekocht, ze hebben mij verzekerd dat als een oliewissel niet zou helpen ze alle 24 klepstoters gaan vervangen, dus niet alleen de versleten/niet goed werkende stoters.
Ik heb wel verteld dat de kwaliteit van de olie dermate slecht is dat ik het een risico vind om naar Eindhoven te rijden, daar op was hun antwoord, geeft ie de geest zal de motor worden gereviceerd op hun kosten.
Ik heb 3 maanden bovag garantie, dus daar ga ik dan ook gebruik van maken.
En uiteraard wordt de thermostaat ook vervangen.
Goed dit zijn de worden van de dealer, nu kijken wat hun daden zijn, heb op My Review op de site van autoweek gekeken hoe deze dealer werd aangeprezen, en alle reviews zijn positief.

Gr Bart  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2008 12:44 #1191271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja....
Bart, dat zei ik al tegen je op de ALV. Maak gebruik van je garantie. Misschien heb je tijd nodig.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2008 23:17 #1191330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Paul
Ja inderdaad je heb gelijk, maar ik heb altijd zoiets dat ik eerst zelf wil weten wat het euvel is voor dat ik de auto naar de dealer breng, en ze mij niet kunnen afschepen met ja dat getik hoort bij dit type motor of iets in die trant.
Daarom was ik ook zo blij met Jan en Willem op de ALV, Jan omdat hij met mij mee reed, en ook zijn 960 even ter beschikking wilde stellen voor een mini rikketik meeting. Zijn 960 is dan wel een drie liter, maar de kop zal weinig verschillen van een 2.5, en wat was die van Jan een stuk stiller zeg. Zeg maar het verschil tussen een zakje wol heen en weer schudden of een zak knikkers.... (wat dit voor vergelijking is weet ik niet, zal wel komen door de slaap )
En Willem uiteraard met een hoop goede tips en tricks, en jij uiteraard om mij nog eens wakker te schudden van hallo je heb garantie .
Gr Bart.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2008 23:23 #1191334 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is niet echt helemaal
Het is niet echt helemaal toepasselijk maar de aandrijflijn van mijn 740 werd een stuk stiller nadat ik de 2 koppelingen van de cardanas van een likje vet heb voorzien.Meer mensen die dit af en toe doen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2008 17:27 #1191396 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas het werkt niet
Heb vandaag toch maar even de olie ververst, en het filter vervangen, want vond het toch wel link om naar Eindhoven te gaan met een mengsmering van olie en benzine.
Heb Kroon Emperol 10W40 vol syntheet gebruikt, de motor loopt stiller voor wat betreft de draaiende delen, dit verschil was meteen merkbaar, echter de klepstoters blijven vrolijk door tikken, en is in dat opzicht niet stiller dan voorheen.
Ook maar meteen thermostaat en koelvloeistof ververst, kwam er achter dat er licht olie lekt uit een dekseltje met twee boutjes net boven de oliekoeler, deze pakking maar eens vervangen, weet iemand wat er zich achter dit dekseltje bevind?
Gr Bart.

• Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-02-2008 17:44 #1191399 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Koeler
Da's jammer, maar dan kan je in ieder geval wat veiliger gebruik maken van het aanbod van de garage, lijkt me. Ze zullen je garantie niet direct laten vervallen omdat je een oliewissel hebt uitgevoerd.
Wat dat dekseltje doet, geen idee, dat zouden we eens op een tekening moeten nakijken. met oliekeoler bedoel je het ronde warmtewisselaartje aan de voorkant onder het blok? Of een aparte bij de radiateur? Heb je misschien een fotootje?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC