Aankoopadvies Volvo 740 Estate Turbo Intercooler (TY-64-VK)

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 15:21 #1063487 door Eric Bakker (GAST)
Beste Forummers,
Ik ben hier nieuw en ook niet lid van de verenigin, maar ik heb een brandende vraag over de volgende autoIk ben vanochtend wezen kijken naar een Volvo 740 Turbo Intercooler uit 1989 met 360000 km's op de klok. Ik heb er een stuk in gereden, maar er zijn mij een aantal dingen opgevallen aan de auto waardoor ik twijfel aan de koop ervan. Er zijn een aantal gebreken; - Hemel ontbreekt, - Elektrisch raam rechtsvoor werkt niet. - Er loopt iets aanonder de auto wanneer de motor draait. Niet afhankelijk van het toerental. Het is een soort piepend geluid. - Rubber rechterachterraam los. - Corrossie op de achterklep - Radio werkt niet - Bij maximaal stuuruitslag naar rechts een piepend geluid.
Afgezien daarvan lijkt de auto goed. Motorisch ondervond ik geen rare dingen. Hij start meteen, blijft regelmatig stationair lopen. De 4 versnellingsbak met overdrive werkt naar behoren, overdrive werkt daarbij ook goed. Koppeling nog niet aan het einde van zijn latijn. Hij rolt prima weg in de versnelling. Demping ok, wel wat wibbelig (eventueel schokdempers wat veroudert). Auto hangt niet op de kont! Afgezien van het elektrische raam en de radio werkt alles prima. Echter, mijn kennis is niet toereikend genoeg om te kunnen constateren of bovenstaande daadwerkelijk goed is. Ik heb een aantal algemene testjes gedaan en aan de hand daarvan ontstond deze conclusie. De vraag is aan jullie; wat is nu wijsheid? Doen of niet doen? De vraagprijs is 990 euro inclusief nieuwe apk. Erg veel spelingsruimte is er niet meer, hij stond eerst te koop voor 1450. De prijs is niet hoog dus zoveel ga je er niet op achteruit als het een slechte blijkt te zijn. En de punten die niet goed zijn of aandacht vragen, zijn ook weer niet zo heel erg.
Overigens is er een km-stand uitdraai (NAP) maar geen onderhoudshistorie. De auto is van een gezin geweest die hem heeft ingeruild voor een Volvo V70. De laatste apk-keuring was bij Volvo Hooftman in Gouda, daar staat hij ook te koop.Alvast bedankt en mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.Roderik

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 16:47 #1188679 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doen!
Ik zou zeggen: doen!
Je zegt het zelf al, zo veel geld betaal je niet. Verwacht voor minder dan 1000 euro geen showroomexemplaar. Geen hemel betekent dat ie ook niet kan gaan hangen (want dat doen ze bijna allemaal!). Die radio vervang je gewoon door een andere, en dat electrische raam is vast ook wel te maken. Het piepen van de V-snaar van de stuurbekrachtiging bij maximale uitslag is een kwestie van naspannen. 
Jammer dat er geen onderhoudshistorie bij zit. Het blijft een beetje een gok, maar de inzet is te overzien. En voor hetzelfde geld heb je er een ontzettend leuke, snelle, en steeds schaarser wordende 740 turbo aan!
Succes met je beslissing!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 21:55 #1188715 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De meeste punten die je
De meeste punten die je noemt zijn inderdaad niet al te moeilijk op te lossen en hebben geen effect op het lopen van de auto. Zoals opgemerkt kun je geen showroom exemplaar verwachten. Doorgaans moet je altijd wat extra kosten aan onderhoud incalculeren welke de vorige eigenaar achterwege heeft gelaten.
Het enige punt waar ik even goed naar zou kijken is het geluid dat onder de auto vandaan komt als de motor loopt. Wellicht weten de kenners wat dit kan zijn. Voor de rest kun je stap voor stap de auto mooier/beter maken door de overige problemen op te lossen. Het geeft veel voldoening als je de auto beter en beter ziet worden.
Veel succes met het maken van je keuze.  
Groet,
Tamas 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 16:56 #1188794 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is inderdaad niet veel
Het is inderdaad niet veel geld, maar door het feit dat er geen enkele onderhoudshistorie bij zit blijf ik een beetje terughoudend. Ik heb gister Volvo Hooftman gebeld en zij konden mij vertellen dat het onderhoud de afgelopen 3 jaar door de eigenaar zelf is gedaan. De enige aandachtspunten op de apk waren:
 - een wisserblad voor versleten
 - de remblokken voor zaten vast op de remschijven.
Vanaf vorig jaar januari tot aan nu heeft de eigenaar er 10000 km bij gezet.
Volvo Hooftman heeft mij aangeboden voor een schappelijk bedrag de auto na te kijken op technisch gebied. Ik denk dat ik hier morgen op in ga, met goedkeuring van de dealer waar hij te koop staat, en aan de hand daarvan beslis of ik wel of niet tot koop overga.
Overigens, mocht ik tot koop overgaan dan hebben jullie er waarschijnlijk een lid bij!
Gr, Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 17:16 #1188799 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat is een mooie optie
Dat is een mooie optie en daar zou ik zeker gebruik van maken. Wellicht ten overvloede, laat ze ook even naar het piepend geluid kijken welke onder de auto vandaan komt.
Veel succes en laat maar weten wat de uitkomst is.
Groet,
Tamas

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 20:05 #1188820 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ie met een nieuwe apk
Als ie met een nieuwe apk geleverd wordt doet je rechtervoorruit het al weer, dat is nl een apk eis, dat je ramen voor open en dicht kunnen, als het karton van de hemel er nog in zit kun je die laten bekleden, het piepen als ie helemaal rechtom staat is waarschijnlijk een v-riem die gespannen moet worden, het enige wat ik niet van je heb gehoord en daar moet je juist op letten is of ie met een hete motor een tikkend geluid in de motor heeft, dat kunnen nl kantelende zuigers zijn, kan ie oud mee worden, maar als ie wel tikkert kun je nog wat van de prijs afkrijgen wellicht.
groeten,Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 22:52 #1188859 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Fijn om te horen dat dat
Fijn om te horen dat dat raam een apk-eis is! Dat is dan mooi meegenomen! Over het tikken; ik heb de auto uiteraard met draaiende (warme!) bekeken en ik hoorde hem licht tikken met de motorkap open. Dicht hoorde ik eigenlijk niks en wanneer ik in de auto zat al helemaal niet. Leek mij niet meer dan normaal bij deze km-stand en leeftijd... Maar hij tikt niet meer dan 2.5 5-cilinder V70 van mijn moeder.
Ik ga morgen erachteraan bellen en dan heb ik meer duidelijkheid. Jullie horen nog van mij!
Gr, Roderik

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2008 00:43 #1188874 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Piep
Lastig met zo'n omschrijving, om een idee te hebben wat er is. Een piepend geluid bij draaiende motor, vanonder de wagen.
Als het een beetje jankend is, dan zou dat de brandstofpomp weleens kunnen zijn. Je hoort het dan ook, als je de auto na enige tijd stilstaan op contact zet. Niet zo'n ramp, dat betekent meestal dat de opvoerpomp in de tank slecht is, of dat het filter aan vervanging toe is. Een nieuwe pomp onder de wagen kost zo'n 135 euro dacht ik, dat is afzienbaar. In-tank pomp is misschien nog wat goedkoper, maar afgezien van het geluid kan die onder de wagen het dan nog heel lang alleen af.
Als het meer een rammel is, dan denk ik aan de bak, voornamelijk het toplager. Verandert het  met het intrappen van de koppeling? Dan kan het prijzig worden. Een goede bak van een sloper kost zo'n 250 euro, maar is wel even een klus om er onder te zetten. En je moet er dan toch in principe een koppelingset (MET toplager) bij rekenen. Als je geluk hebt, is het alleen dat toplagertje, omdat ze dat vergeten zijn te vervangen bij de laatste koppeling...<>De prijs is niet verkeerd, als het een estate is tenminste. Voor een sedan, ook voor een turbo-sedan, ligt het nog vrij hoog. Mocht het een estate zijn, met schuifdak, dan heb ik nog wel een nette beige hemel voor je in de aanbieding overigens. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2008 15:59 #1189107 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het betreft zeker geen
Het betreft zeker geen rammel. Een echt piepend geluid is het ook niet. Meer een hoge zoem. Als ik het contact aanzet hoor ik het overigens niet, Alleen als de motor draait. Het betreft btw een Estate uit 1989 met de oude neus.
Vrijdag laat ik een aankoopkeuring uitvoeren bij Volvo Hooftman overigens. Als daaruit blijkt dat de auto in de basis gewoon goed is en er niet gek veel onderhoud aan zit te komen koop ik hem waarschijnlijk. Met nieuwe apk dat wel. Ik bedoel het is wel een Turbo!
Groet,
Roderik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-01-2008 19:43 #1189121 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verstandig

Roderik v. M schreef : Het betreft zeker geen rammel. Een echt piepend geluid is het ook niet. Meer een hoge zoem. Als ik het contact aanzet hoor ik het overigens niet, Alleen als de motor draait. Het betreft btw een Estate uit 1989 met de oude neus.
Vrijdag laat ik een aankoopkeuring uitvoeren bij Volvo Hooftman overigens. Als daaruit blijkt dat de auto in de basis gewoon goed is en er niet gek veel onderhoud aan zit te komen koop ik hem waarschijnlijk. Met nieuwe apk dat wel. Ik bedoel het is wel een Turbo!
Groet,
Roderik

Verstandige keuze! Ik ben benieuwd! 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC