verslag Nordicar 22 sept

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2007 15:15 #1182245 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sensor

De gasklepsensor heb ik alweer enkele weken geleden vervangen, maar dat heeft helaas niet geholpen. De problemen met rijden op benzine zijn gebleven.


Overigens: weet iemand HOE je die sensor kunt afstellen bij een whiteblock-motor? De sensor heeft, voor zover ik kan zien, geen sleufgaatjes om hem iets te kunnen verdraaien, dus moet dat ding wel afgesteld worden?


Grappig detail: ik heb de sensor meegenomen in een zakje dat "850" zei, maar het bosch nummer is gewoon hetzelfde als er in de V90 zat. Dezelfde sensor is dus waarschijnlijk bij alle whiteblock-motoren gebruikt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-10-2007 20:01 #1182254 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic welke sensor ?
Als ik een nummer en positie heb, kan ik even kijken in Vadis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2007 13:06 #1182291 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Alleen Bosch

Het ding heeft alleen een Bosch nummer op zichzelf staan, geen Volvo
code. Bosch 0 280 122 001. Zit gemonteerd tegen het inlaatspruitstuk
(de "emmer") direct onder de rubber bocht vanaf de LMM. Aan de
linkerkant van de motor en aan de linkerkant van dat spruitstuk.

<> Overigens: het onderdeel heb ik dus, het gaat me alleen om het eventuele afstellen: hoe dat moet gebeuren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-10-2007 19:51 #1182295 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic iets gevonden

Willem, dat ding heet ook wel "Smoorklepschakelaar LH-Jetronic" en heeft nummer 7/54 in de elektrische schema's van Volvo. En volgens Vadis valt er niets af te stellen. Er komt alleen maar een signaal uit wat iets zegt over de stand van de gasklep.


Wat wel van belang is, is de afstelling van de verbindingsstang tussen de klep en de gasbedien-rol. Het is een verend mechanisme wat je, na losnemen, uit moet trekken om te zien of deze terugveert (als een cilinder dus). Aan de gasklep (smoorklep zo je wilt) zit een stelschroefje die ook de stationaire toerental schijnt te kunnen beinvloeden.


De tekening in Vadis is te groot om hier even neer te plakken.


Of kom volgende week eens langs dan kijken we samen op mijn computer hoe het werkt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD