Eigen of oudere auto leasen?
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als ik daar na een paar maanden ingewerkt ben zal ik waarschijnlijk flink wat zakelijke kilometers gaan rijden, afhankelijk van hoe ik mijn functie in ga vullen.
Ik heb ergens gelezen dat je je eigen auto kunt leasen en/of een auto ouder als 10 of 15 jaar kunt leasen en dan geen bijtelling meer hebt.het bekende gevalletje van de klok en de klepel dus...
Als dat mogelijk is zou ik bijvoorbeeld graag een 940 op LPG of 760/940/960 TDIC gaan rijden.
Dat betekent dus dat ik gratis mijn privé km's rij in zo'n heerlijke grote auto...?
Ik heb op internet het een en ander proberen terug te vinden, maar zonder veel succes.Weet iemand hier iets meer van, of heeft iemand een verduidlijkende url?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
die?
maar er stond al wat hier op de site ook
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Bij een auto van 15 jaar of ouder betaal je dus alleen bijtelling over de dagwaarde...
Interessant! Er zijn voldoende goede 700/900's van voor 1993 te vinden...Dat rijdt leuker als een of ander klein Frans hok...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je slim bent, kijk je ook even of je op een onbeperkte kilometervergoeding kunt gaan rijden: onze auto's zijn, zeker als je twee rechterhanden hebt en zelf het onderhoud doet, gemakkelijk binnen de 19 cent/km te rijden. Uiteraard bij stevige kilometers op LPG of diesel.
Met als gevolg dat je voor de belastingen niets te maken hebt met bijtellingen, en onbelast nog wat overhoudt aan je kilometervergoeding.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Jeroen,bodejodel schreef : Bij een auto van 15 jaar of ouder betaal je dus alleen bijtelling over de dagwaarde...
Dat klopt. De regel is als volgt:
Bij een 'auto van de zaak' wordt 22% van de cataloguswaarde van de auto bij je inkomen geteld. Dit is een forfait, zeg maar een 'standaardbedrag', omdat het voordeel van een 'gratis' auto door de fiscus als inkomen wordt gezien (vergelijkbaar met loon in natura). Daar betaal je dus belasting over.
Echter, als de auto ouder dan 15 jaar is wordt niet over de cataloguswaarde bijgeteld maar over de waarde in het economisch verkeer (dagwaarde). Dat kan in het geval van een oude Volvo dus gaan om een laag bijtellingsbedrag als het geen bijzonder exemplaar is, een 740 of 940. Een 780 is bijvoorbeeld al weer meer waard! Hier zijn de details bij de <a href=" www.belastingdienst.nl/particulier/prive...uto-02.html#P48_9200 " target="_blank" title="Bijtelling">belastingdienst te lezen.
Overigens is het niet relevant of de auto geleased wordt, dat is slechts een financieringskwestie, verkozen door de werkgever omdat men in het algemeen geen werkkapitaal in een autopark wil steken. Omdat de aansschafprijs van een 15+ auto laag is, kan het bedrijf naar mijn mening beter de auto zelf kopen en het onderhoud gewoon betalen, zeker bij een betrouwbare auto als een Volvo. Zo doen wij het ook op het bedrijf. Dan steekt het bedrijf de winst van het leasebedrijf in iedere geval in de eigen zak.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als ik een dergelijke auto zakelijk ga gebruiken zal ik het onderhoud zeker niet zelf gaan doen, daar gaat dan teveel tijd in zitten.
- Nieuw lid
-
Ik ben met af en toe een half dagje (zeg ahlf dagje per maand) wel klaar hoor, olie verversen even 's avonds na het werk als het mooi weer is, kost een half uurtje niet-constant bezig zijn. En verder kom je niet zo vaak wat tegen, zeker niet met een 16V waar je toch al geen kleppen hoeft te stellen.
Eigenlijk ben ik meer tijd kwijt met het ding wassen en uitzuigen dan met het overige onderhoud. En dat is dus bij 1000 km per week gemiddeld.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als er eens iets kapotgaat moet dat de volgende dag gewoon gemaakt zijn zodat ik weer op pad kan. Daar ligt het probleem. Ik heb geen magazijn aan huis waar ik even een reserveonderdeel kan halen om dat vervolgens op de brug die ik niet heb te vervangen.
Dan maar laten doen en een vervangende auto rijden. Als het me toch niks kost...
Ik ga dan overigens niet mijn 16V rijden. Het zal een LPG of dieselauto worden.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Maar jij doet het bij de eigen auto, en zo bespaar jij jezelf het arbeidsloon dat je anders de garage zou betalen. In het geval van Jeroen, als hij zakelijk zou mogen rijden, is dit 'zelf-doen' een voordeel voor de werkgever. Ik denk dat er weinigen zijn in Nederland die hun 'auto van de zaak' zelf gaan onderhouden, tenzij ze misschien zelf die werkgever zijn (maar dan nog, in dat geval kan hij waarschijnlijk beter zijn tijd besteden aan zijn zaak).Willem van Strik lidnr 328 schreef : Hoeveel tijd denk jij dan dat er in gaat zitten?
Het zou misschien wel een rol kunnen spelen als de onderhoudskosten het breekpunt in de onderhandelingen zouden zijn. Maar als je het goed doorrekent dan kan het gewoon voor hetzelfde geld of minder, het voornaamste verschil met de 'leasebak' is het grotere risico op onverwachte hoge kosten. Moeilijk te kwantificeren, en daarom het grootste potientele struikelpunt in de constructie. Met een lease is dat weer af te dekken natuurlijk, maar daar betaal je dan weer die 'risicopremie.'
- Nieuw lid
-
Laatst nog met een Celica van Jan Huijsmans onderweg geweest, weliswaar omdat ik m'n eigen 945 had uitgeleend... De 760 moet, zodra die weer APK-goedgekeurd is, ook de rol van reservewagen op zich nemen.