Hoe groot/zwaar kan de caravan zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 11:51 #1059792 door V700 register
Hoe groot/zwaar kan de caravan zijn? is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
Gisteren is onze caravan (850 kg) verkocht. Nu zijn we op zoek naar een andere. Deze heb je in allerlei maten en gewichten. We willen iets groter (hoeft niet al te groot), maar wil je dan nog rekening houden met maximum massa? Of ga je tot een percentage van het maximum trekgewicht.
Dit leek me een goede plek om deze vraag te stellen, gezien de nodige ervaringen met deze auto's met of zonder iets daarachter.
Wat is wijsheid?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 12:59 #1164359 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic max. 1600 kg
Zolang het gewicht van de caravan vermeerderd met het laadvermogen maar niet boven de 1600 kg uitkomt. Dus je hebt keus zat met betrekking tot een andere caravan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 13:29 #1164360 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Snap ik..
Johan,
 Dat is me duidelijk; maar graag hoor ik ervaringen als het gaat om het rijden met een caravan en hoe gaat de Volvo hier mee om.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 13:48 #1164362 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic caravan
Welk antwoord wil je horen Henk ?
Ga er van uit dat de caravan in beginsel niet zwaarder moet zijn dan de auto die ervoor staat. En dan bedoel ik een beladen caravan. En dat advies komt deels bij de ANWB vandaan. Hoe zwaardere de caravan, hoe minder stabiel de combinatie in grenssituaties.
Dan is de volgende vraag of je opstap durft met een caravan die bijna net zo zwaar is als je auto. Ik had daar de eerste keer ook moeite mee. Maar aangezien je een estate hebt, veronderstel ik dat er nivoregeling onder de auto zit en dat dan de stabiliteit van de combinatie iets beter is dan zonder nivoregeling.
Verder is het van belang om je rijbewijs te controleren. Als jij en/of je partner alleen een B-rijbewijs hebben, mag de beladen caravan niet zwaarder zijn dan het lege gewicht van de trekauto. De gewichten staan op de papieren van de auto en caravan. Daarbij mag de totale combinatie, volledig beladen, niet zwaarder zijn dan 3500 KG. Let daar op, want bij een ongeval zou je wel eens deels aansprakelijk gesteld kunnen worden, ookal heb je geen schuld.
Over de keus van de caravan doe ik geen uitspraken. Welk merk en type je kunt kopen ... Daar is zoveel info over te vinden op het internet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 15:30 #1164368 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Caravantrekker
Je kunt ook eens rondneuzen op www.caravantrekker.nl
Hier kun je je auto invoeren + je beoogde caravan en voilà, er verschijnt een vrij compleet rapport over jouw combinatie! Erg leerzaam. Er staat ook nog een gebruikerservaring met een Volvo op van een mede clublid.
Succes!
Rob K.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 19:50 #1164383 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad.
Op caravantrekker.nl kun je de combi ingeven en daarna zien wat je van je auto mag verwachten.
Er practisch.
<a href=" www.caravantrekker.nl/basisberekening/index.php " target="_blank">Link naar berekening. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2007 23:07 #1164392 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ervaringen
Eigenlijk ben ik op zoek naar ervaringen. Ervaringen met gedrag van caravans met een zeker gewicht. Mijn vorige caravan woog leeg nog geen 600 kg; beladen maximaal 850 kg. De 940 had hier totaal geen moeite mee; rijgedrag uitstekend; zonder problemen een kruissnelheid van 100 km/h op de autobahn. In de bergen no problemos; hoe kan het ook anders met zo&#39;n gewicht.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er caravans zijn die beroerd achter een Volvo hangen; die eigenlijk net iets te zwaar zijn; die bij 100 km/h net niet in de vijf kunnen etc. Oftewel persoonlijke ervaringen....kan me ook heel goed voorstellen dat er verschil is tussen al die merken/soorten caravans die er zijn; heb daar geen ervaringen mee, ben  nogal KIP-minded....maar ook geinteresserd in andere als bv. Adria 461(vanwege inrichting) of iets soort gelijks...
 Ik hoor &#39;t wel...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2007 13:37 #1164453 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn ervaring
Hallo Henk.
Ik rij zelf met een 945lpt op lpi met een Solifer 5602i erachter die beladen 1400kg weegt.
Het totaal gewicht van de conbinatie is net geen 3500kg als de lpg en benzine tank volzitten.
Deze Soliver is wel een tandemasser en heeft een lange dissel met een goede stroomlijn.
In de ardennen rij ik met 110km de hellingen op in zijn 4 (4000 toeren) zonder problemen en erg stabiel en de helling af gaat ook in zijn 4 zonder gas te geven of te remmen en dan rij ik 90 of 100km per uur.
Helling op heb ik gas over maar 110 vond ik wel genoeg.
Het verbruik op lpg is gemiddeld 1 op 5.2 en dat lijkt me netjes.
In juni ga ik richting de Dordogne met de combinatie en dan zijn we met zijn tweetjes in de auto dus dat scheeld weer een paar honderd kilo.
Ik heb de voortent meestal op het dak van de auto liggen in de dakbak en de meeste zware spullen leg ik ook in de auto.
Ook heb ik een goede stabilisator koppeling gemonteerd op de caravan die niet alleen het slingeren maar ook het deinen tegen gaat.
Dat en de verzwaarde veren achter in combinatie met de nivomaten maakt het span erg comfortabel.
Stabiel was het al en ik heb ook geen last van zuigende vrachtwagens in inhalende busjes.
Ik heb de voorbanden op 2.6bar en de achterbanden op 3bar.
De caravan staat op 4 nieuwe bestelwagen banden die op 3.2 bar staan.
De kogeldruk is rond de 75kilo.
Ik hoor de laatste tijd veel klachten over caravans die leeg al een kogeldruk hebben van 80 kilo dus daar zou ik wel op letten.
Ik kom zelf aan de 75kilo met 4 stoelen, twee tafels en de gasfles in de disselbak en twee fietsen op de dissel.
Dat is dan weer het voordeel van de lange dissel en de dubbele assen onder de caravan.
De caravan parkeren op de camping gaat meestal erg goed vanwege de korte draaicirkel van de volvo.
Ik heb mensen gesproken die de 940 ingeruild hadden voor een 850 en die nu een slingerende combinatie rijden en toch weer terug wilden naar een 940.
De 7 of 9 serie is gewoon een stabilere trekauto denk ik.
Op caravantrekken.nl staan twee gebruikers ervaringen met de 940 waarvan 1 van mij.
Ik ben zelf wel benieuwd naar ervaringen met de turbodiesel als trekauto in de bergen dus wie o wie.
Mvg Jerry.
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2007 18:45 #1164469 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nog een reactie
Voor de winter van 2005 hadden we een Beyerland Vitesse 430 MD gekocht. Daarmee zijn we min of meer leeg mee naar Frankrijk gereden. 110 op de snelweg was te doen, maar door harde zijwind niet verantwoord. Caravan woog waarschijnlijk 850 KG. Trekauto een 940 B200FT automaat, 1350 KG.
Afgelopen zomer met die zelfde auto en een Eifelland Holyday 500 TKM van 1300 KG door Denemarken. Geen problemen ondervonden en vanwege de trekauto ook geen moeite met hellingen. Aangezien de Denen rustiger rijden dan de Fransen ging de reis enorm relaxed.
Volgende week gaat die zelfde caravan op pad met een 960 2,5 liter automaat, inclusief multylink achteras en 1477 KG ( wat stabiel rijdt dat ! ). We gaan een weekje naar Hardenberg, maar deze zomer gaat de reis naar Zweden.
Op onze caravan zit een Alko slingerbeschermer. En het enige wat die doet is de kritische snelheid verhogen. Ik had dus niet echt de illusie dat je ineens 130 kon rijden met deze combinatie.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-04-2007 23:37 #1164580 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heren bedankt...
Heren bedankt,
Komend weekend ga ik een aantal caravans bekijken. Heb al wel begrepen hier en op caravantrekker.nl dat een 940 een &#39;trekker&#39; en stabiel is. Mijn 940 staat met 1465 kg op het kenteken, hang daar een caravan achter van ongeveer 1300 kg (max) dan zou dat een mooie kombinatie moeten kunnen worden. Grote kans dat het wederom een Kip wordt (de derde); op de 1 of andere wijze bevalt die gewoon goed.
Ook nog op zoek naar nieuwe spiegels; de mijne heb ik met mijn vorige cravan meegegeven. Zal ik weer zo&#39;n &#39;goedkoop&#39; setje doen of deze keer wat meer uit geven?
Ik hou jullie op de hoogte. 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC