Wie weet iets van XB-64-SL (740 glt estate '89)

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2007 22:49 #1163716 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic GLE-GLT
Jammer dat hij al weg was, het leek een hele nette auto.

hans dus schreef : @Bodelodel: Verschillen tussen glt en gle? In mijn ogen slechts details. De motor in anders getuned:gle ( van 10/89 - 10/90) 114 kW bij 5700 rpm, 203 Nm bij 4450 rpm, een glt 117 kW/5800 rpm en 210 Nm/4450 rpm. De gle zou net iets zuiniger zijn. Voor de rest een glt wél leeslampjes voor, wél een (mech.)schuifkanteldak, wél standaard lichtmetalen velgen en een gle wél electrische spiegels waaraan je ook je handen kunt warmen en wél een armsteun. (alles volgens de al eerder genoemde carbase)

Bedankt voor je uitleg. Het verschil in motorvermogen was mij bekend.De GLT had iets sportievere accenten en de GLE wat meer luxe. Je zou denken dat de GLT wat hoger op de ladder staat en dat daar dan ook standaard de GLE opties in zouden zitten. Het bijt elkaar niet...
Ik baal zowiezo al van de "Krenterige Nederlandse nieuwe auto aankoopmentaliteit"In het buitenland vind je in verhouding veel meer luxer uitgevoerde auto's.Volvo heeft voor nederland zelfs een El-Cheapo versie van de 340 in het leven geroepen terwijl in Engeland de 360's met lederen belkeding, airco, elektrische ramen en spiegels, bodykits, etc als warme broodjes over de toonbank gingen...Zo zie ik ook op veel sloperijen behoorlijk wat kale 940's staan. Met zwengelramen voor... Wie bestelt er nu zo'n grote en luxe uitstralende auto zo kaal...? koop dan een Kadett...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-04-2007 23:04 #1163719 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic BPM
Hallo Jeroen
Dat ligt niet zo zeer aan de Nederlandse krenterigheid, maar meer aan het Nederlandse belastingsysteem. Omdat je 46,2% BPM betaald (vroeger heette het anders en was het tarief ietsje anders, maar in principe was het hetzelfde) en daar nog eens BTW over, is de prijs van een auto in Nederland veel duurder dan exact dezelfde auto in het buitenland. Om de prijs toch nog enigszins acceptabel te houden, wordt er dan vaak voor gekozen, om een uitgekledere versie op de Nederlandse markt te zetten.
Daarom worden er in Nederland ook vaak pas NA het importeren airconditioningssystemen ingebouwd. Dat spaart 46,2% BPM over de prijs van de airco. En da's zelfs genoeg, om "achteraf inbouw" goedkoper te maken dan "af fabriek inbouw".
Groetjes
Mathy

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-04-2007 00:02 #1163729 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic inderdaad
Zo had ik het nog niet bekeken... dat zou een goede reden kunnen zijn ja...
Evengoed zitten wij met een overschot aan kale luxe auto;s... en een tekort aan full option uitvoeringen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2007 22:23 #1163833 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic grijze volvo glt xb-64-sl
Wij zijn sinds gisteren de eigenaar van de volvo glt estate.
Afgelopen weekend een blokje om geweest van 450 kilometer, probleem loos! De distributie riem wordt deze week vervangen. De enigste manco die hij heeft is een niet werkende claxon, dit moet ik nog even uitvogelen. De airco is wel degelijk aangesloten en werkt perfect.

Groetjes Berri Matser

volvo 740 glt estate/ xm 2,0i comfort '92

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 11:16 #1163873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bout

berri matser schreef : Wij zijn sinds gisteren de eigenaar van de volvo glt estate.
Afgelopen weekend een blokje om geweest van 450 kilometer, probleem loos! De distributie riem wordt deze week vervangen. De enigste manco die hij heeft is een niet werkende claxon, dit moet ik nog even uitvogelen. De airco is wel degelijk aangesloten en werkt perfect.

Gefeliciteerd met deze aanschaf.

Let bij het vervangen van de distributie er op dat ze ook de bout van de oliepomp vervangen.
Dat is bij de 16 kleppers een kritiek onderdeel.
Oh ja, wel lid worden van deze vereniging natuurlijk. 

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 12:05 #1163875 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Handig?
Laat echt alles vervangen wat met de disstributie te maken heeft.Alle rollers, bouten en moeren die je kunt vinden.De B234F motor is een interferentie motor. Als de distributie knapt is je blok overleden.
Als je wat meer trekkracht onderin wilt hebben kun je de balansasriem weglaten. Dat scheelt voor je gevoel flink wat "oumpf" in de lage toerentallen.Je motor gaat iets ruwer aanvoelen omdat hij iets meer (bijna onmerkbaar) trillingen doorgeeft aan de auto, maar ik vind het zelf absoluut de moeite waard!Ook scheelt het je de aanschaf van een balansasriem en de balansasrollers en een riem minder die kan breken en alles in de soep kan laten lopen.
Als je een beetje handig bent is het goed zelf te doen.Ben er zelf een uurtje of 4 mee bezig geweest.Nu doe ik het waarschijnlijk in 2 uur of minder, het was toen de eerste keer dat ik een distributie vervangen heb.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 18:22 #1163919 door V700 register

Enne, niet alleen zo maar riemen en/of oliebout vervangen, voor het aandraaien ook investeren in een momentsleutel. Het schijnt dat de hele distributie en bout ook beslist met het juiste moment aangedraaid moet worden!!!
 Overigens, Haynes heeft een werkplaatsboek waarin ook de b234f beschreven staat, Volvo 640 & 760, 1982 to 1991 petrol (up to J registration.)

Veel geluk met de glt, had dit weekeinde de airco wel willen uitproberen....

hans.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 20:32 #1163933 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Gefeliciteerd met de aanschaf van deze mooie 16v met LPG.

Laatst was er een draadje van iemand die LPG in zo'n 16-klepper wilde laten inbouwen. Hij kon echter geen geschikt systeem vinden. Wellicht een idee wat foto's van de LPG-verdamper en het gasmengstuk van je wagen hier op het forum te zetten.
Bovendien merk en type. Typeplaatje zit doorgaans op de linker wielkast.

Alvast bedankt namens toekomstige LPG 16 V rijders! 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 20:40 #1163939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zoeken?
Zoek maar eens op Koltec of Vialle, dan vind je wel het een en ander, toch?
Of anders <a href="/?q=taxonomy_menu/2/130/7/157" target="_blank">hier.</a>
En in de nieuwe <a href="/?q=node/10769" target="_blank">DocBase</a> wellicht. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2007 21:35 #1164117 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lpg verdamper/ vervangen distributieriem
Hallo,
&#160;
Ik heb gezocht naar een type plaatje of iets dergelijks van de verdamper. Ik kan echter niets vinden, heb wel een aantal
foto&#39;s van de verdamper gemaakt, maar ik ben er nog achter hoe je deze via de site kan bijvoegen.
Wat is trouwens een redelijke prijs voor het vervangen van de distributieriem/ spanrolhouders/ bout van de olie pomp e.d??
Wij wonen zelf in de provincie groningen, weet iemand hier een goed en redelijk adres voor het vervangen hiervan?? Dit klusje besteed ik in eerste instantie graag uit aan iemand die dit vaker heeft gedaan1
&#160;
Mocht er iemand interesse hebben in foto&#39;s van de verdamper,
dan kan ik ze wel mailen of op deze site zetten maar hoe??
M.v.g Berri 740 glt 16v/ xm comfort

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC