Wie weet iets van XB-64-SL (740 glt estate '89)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Bedankt voor je uitleg. Het verschil in motorvermogen was mij bekend.De GLT had iets sportievere accenten en de GLE wat meer luxe. Je zou denken dat de GLT wat hoger op de ladder staat en dat daar dan ook standaard de GLE opties in zouden zitten. Het bijt elkaar niet...hans dus schreef : @Bodelodel: Verschillen tussen glt en gle? In mijn ogen slechts details. De motor in anders getuned:gle ( van 10/89 - 10/90) 114 kW bij 5700 rpm, 203 Nm bij 4450 rpm, een glt 117 kW/5800 rpm en 210 Nm/4450 rpm. De gle zou net iets zuiniger zijn. Voor de rest een glt wél leeslampjes voor, wél een (mech.)schuifkanteldak, wél standaard lichtmetalen velgen en een gle wél electrische spiegels waaraan je ook je handen kunt warmen en wél een armsteun. (alles volgens de al eerder genoemde carbase)
Ik baal zowiezo al van de "Krenterige Nederlandse nieuwe auto aankoopmentaliteit"In het buitenland vind je in verhouding veel meer luxer uitgevoerde auto's.Volvo heeft voor nederland zelfs een El-Cheapo versie van de 340 in het leven geroepen terwijl in Engeland de 360's met lederen belkeding, airco, elektrische ramen en spiegels, bodykits, etc als warme broodjes over de toonbank gingen...Zo zie ik ook op veel sloperijen behoorlijk wat kale 940's staan. Met zwengelramen voor... Wie bestelt er nu zo'n grote en luxe uitstralende auto zo kaal...? koop dan een Kadett...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 8
Dat ligt niet zo zeer aan de Nederlandse krenterigheid, maar meer aan het Nederlandse belastingsysteem. Omdat je 46,2% BPM betaald (vroeger heette het anders en was het tarief ietsje anders, maar in principe was het hetzelfde) en daar nog eens BTW over, is de prijs van een auto in Nederland veel duurder dan exact dezelfde auto in het buitenland. Om de prijs toch nog enigszins acceptabel te houden, wordt er dan vaak voor gekozen, om een uitgekledere versie op de Nederlandse markt te zetten.
Daarom worden er in Nederland ook vaak pas NA het importeren airconditioningssystemen ingebouwd. Dat spaart 46,2% BPM over de prijs van de airco. En da's zelfs genoeg, om "achteraf inbouw" goedkoper te maken dan "af fabriek inbouw".
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Evengoed zitten wij met een overschot aan kale luxe auto;s... en een tekort aan full option uitvoeringen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afgelopen weekend een blokje om geweest van 450 kilometer, probleem loos! De distributie riem wordt deze week vervangen. De enigste manco die hij heeft is een niet werkende claxon, dit moet ik nog even uitvogelen. De airco is wel degelijk aangesloten en werkt perfect.
 
Groetjes Berri Matser
 
volvo 740 glt estate/ xm 2,0i comfort '92
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gefeliciteerd met deze aanschaf.berri matser schreef : Wij zijn sinds gisteren de eigenaar van de volvo glt estate.
Afgelopen weekend een blokje om geweest van 450 kilometer, probleem loos! De distributie riem wordt deze week vervangen. De enigste manco die hij heeft is een niet werkende claxon, dit moet ik nog even uitvogelen. De airco is wel degelijk aangesloten en werkt perfect.
 
Let bij het vervangen van de distributie er op dat ze ook de bout van de oliepomp vervangen.
Dat is bij de 16 kleppers een kritiek onderdeel.
Oh ja, wel lid worden van deze vereniging natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als je wat meer trekkracht onderin wilt hebben kun je de balansasriem weglaten. Dat scheelt voor je gevoel flink wat "oumpf" in de lage toerentallen.Je motor gaat iets ruwer aanvoelen omdat hij iets meer (bijna onmerkbaar) trillingen doorgeeft aan de auto, maar ik vind het zelf absoluut de moeite waard!Ook scheelt het je de aanschaf van een balansasriem en de balansasrollers en een riem minder die kan breken en alles in de soep kan laten lopen.
Als je een beetje handig bent is het goed zelf te doen.Ben er zelf een uurtje of 4 mee bezig geweest.Nu doe ik het waarschijnlijk in 2 uur of minder, het was toen de eerste keer dat ik een distributie vervangen heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Enne, niet alleen zo maar riemen en/of oliebout vervangen, voor het aandraaien ook investeren in een momentsleutel. Het schijnt dat de hele distributie en bout ook beslist met het juiste moment aangedraaid moet worden!!!
Overigens, Haynes heeft een werkplaatsboek waarin ook de b234f beschreven staat, Volvo 640 & 760, 1982 to 1991 petrol (up to J registration.)
 
Veel geluk met de glt, had dit weekeinde de airco wel willen uitproberen....
 
hans.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Laatst was er een draadje van iemand die LPG in zo'n 16-klepper wilde laten inbouwen. Hij kon echter geen geschikt systeem vinden. Wellicht een idee wat foto's van de LPG-verdamper en het gasmengstuk van je wagen hier op het forum te zetten.
Bovendien merk en type. Typeplaatje zit doorgaans op de linker wielkast.
Alvast bedankt namens toekomstige LPG 16 V rijders!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Of anders <a href="/?q=taxonomy_menu/2/130/7/157" target="_blank">hier.</a>
En in de nieuwe <a href="/?q=node/10769" target="_blank">DocBase</a> wellicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Ik heb gezocht naar een type plaatje of iets dergelijks van de verdamper. Ik kan echter niets vinden, heb wel een aantal
foto's van de verdamper gemaakt, maar ik ben er nog achter hoe je deze via de site kan bijvoegen.
Wat is trouwens een redelijke prijs voor het vervangen van de distributieriem/ spanrolhouders/ bout van de olie pomp e.d??
Wij wonen zelf in de provincie groningen, weet iemand hier een goed en redelijk adres voor het vervangen hiervan?? Dit klusje besteed ik in eerste instantie graag uit aan iemand die dit vaker heeft gedaan1
 
Mocht er iemand interesse hebben in foto's van de verdamper,
dan kan ik ze wel mailen of op deze site zetten maar hoe??
M.v.g Berri 740 glt 16v/ xm comfort
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.