Citroën SM
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zat precies hetzelfde te denken.Eric Bakker schreef :
Ik heb een fransman in de zeventiger jaren met grote stelligheid horen beweren dat het Sa Majesté betekent. Maar met Citroën weet je het nooit zeker, omdat ze zelf zelden iets zeggen over de letters.Covik schreef : Wellicht dat Sa Majesté de tweede betekenis is van SM. Ik wist niet beter dan dat SM "System Maserati" betekende.
De DS (waarvan men later zei dat het Déesse is, 'Godin') heette oorspronkelijk ID (Idée). Voor de GS heb ik nooit een verklaring gehoord. De Cx is de weerstandscoëfficiënt, maar ik weet niet of dit officieel door Citroën is benoemd. Daarna is het nooit meer iets geworden met de afkortingen...
Overigens kende ik de JC mobiel alleen als Sport Maserati. zoals het staat in <a href=" en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_SM " target="_blank">Wikipedia
maar dat geheel terzijde. We houden het er maar op dat ze achteraf een betekenis bij de afkorting hebben verzonnen..
overigens zijn er vele schitterende versies van gemaakt las ik op de <a href=" www.citroensmclub.nl/home-nav.html " target="_blank">Citroën SM clubsite
de Opéra
De Espace
De Mylord
De Présidentielle
en de Rallye
Bovendien deelt hij het dashbord met een Merak ss, en is de Quatroporte II op dezelfde basis geschoeid.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben geen kenner van het merk en al helemaal niet van de SM. De betekenis "System Maserati" heb ik in het verleden gehoord en/of ergens gelezen. De bron(nen) kan ik niet meer achterhalen, evenmin of die bron(nen) betrouwbaar was/waren. Ik ga me nu weer op (mijn) Volvo richten.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Dit is nu eenmaal de kletshoek (waar ik de draad naartoe heb gehangen), en sommigen gebruiken onze virtuele hang-out om over van alles en nog wat te praten, bijvoorbeeld de Morgan, het weer, buitenlampen, de Nederlandse taal, de virtuele clubhond, muziek, etc. etc.
- V700 register
- Nieuw lid
-
tis natuurlijk geen 7/9 estate maar ja het blijft meaui...
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
- Siang
- Nieuw lid
-
Maar daarvoor hebben we de 700/900 niet gekocht....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is dit een aanbeveling om dan maar ook lid te worden van SM-clubs?Siang Phoa schreef : ik heb een buurman die Citroënist is. Is begonnen met Traction Avant, vervolgens Déesse, nu SM. Hij is lid van meerdere SM-clubs en heeft zijn auto met kennis uit de diverse clubs opgewaardeerd naar een betrouwbare en potente auto. En ik kan je uit ervaring vertellen dat een SM een betere Grand Tourismo is dan een 700/900.

- V700 register
- Nieuw lid
-
eh ..Covik schreef :
Is dit een aanbeveling om dan maar ook lid te worden van SM-clubs?Siang Phoa schreef : ik heb een buurman die Citroënist is. Is begonnen met Traction Avant, vervolgens Déesse, nu SM. Hij is lid van meerdere SM-clubs en heeft zijn auto met kennis uit de diverse clubs opgewaardeerd naar een betrouwbare en potente auto. En ik kan je uit ervaring vertellen dat een SM een betere Grand Tourismo is dan een 700/900.
als je een SM hebt wel denk ik, maar dan moet je eerst maar eens een keer langskomen, (neem doekjes mee tegen de kwijl)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Even "Citroën" aan je zoekopdracht toevoegen scheelt al een hoop...