3.0 V6 !!
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem van Strik
<font color="#ff0000">moderator</font>
Volvo 764GLE 1985 B28E 250.275 km
Volvo 945GL 1990 B230FB LPG 397.583 km
While (!asleep()) sheep++;
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Coert, dank je voor de interessante aanvulling. Ik hoop dat er meer zijn die iets aan te vullen weten. Leuke plaatjes zijn natuurlijk ook welkom

Eric +++ 965 3.0 1991 +++
<p align="left">
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Willem, hoe komt het dat jij zo ontzettend veel weet over (auto)techniek en Volvo's? Ben je hierin ook opgeleid, werk je erin, ....? Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het vraag (nou ja, anders geef je gewoon geen antwoord)
Eric +++ 965 3.0 1991 +++
<p align="left">
- Nieuw lid
-
Is prima dat je dat vraagt. Nee, ik heb er geen opleiding in, alleen wat belangstelling. Maar toen ik vier jaar geleden begon dit forum te volgen, had ik ongeveer evenveel kennis als jullie allemaal.
In de tussentijd veel gesleuteld, mensen leren kennen die nog veel meer sleutelen en ook verschrikkelijk veel documentatie hebben (Jan Huijsmans en Web), en het forum gelezen. Ik heb de afwijking dat ik snel dingen onthou die ik gelezen heb, dat helpt ook.
Extra motivatie voor mij om het te weten is nog de boot: als je midden op het IJsselmeer een motorstoring krijgt, dan is er geen Wegenwacht die het even komt oplossen. Er staat weliswaar zeil op, maar da's dan toch weer lastig aanleggen. Dus los ik het graag zelf op.
Maar nogmaals, het meeste heb ik via deze club en contacten binnen deze club geleerd.
Willem van Strik
- Nieuw lid
-
Als ik je forumnaam wijzig, moet je ook daarmee inloggen

En bovendien, dom ben je als je niet wilt bijleren, anders niet.
Willem van Strik
Hehe gelukkig , Ik vond het achteraf ook niet zo'n slim idee. Maar ik hoop indd veel te doen en te leren op de volgende sleuteldag tot dan in iedergeval!.
Ik zal mijn best doen het hele systeem ingebouwd en werkend te hebben. Dat is wel een leuke eyecatcher denk ik zo
Bekijk mijn Carputer Project <a><u><font color="#000066">index.php?q=node/4096<fon< /></font></u></a></font></font>
Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|
Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Leuk dat je ook zeilt. Ik zag je mooie zeilsloep Apae op je site. Zelf zeil ik ook (binnenwateren), vorige jaar hebben we de houten Kwarttonner weggedaan na 30 jaar trouwe dienst en een Fox 22 gekocht. Heel ander soort boot dan jij hebtWillem van Strik lidnr 328 schreef : Extra motivatie voor mij om het te weten is nog de boot: als je midden op het IJsselmeer een motorstoring krijgt, dan is er geen Wegenwacht die het even komt oplossen. Er staat weliswaar zeil op, maar da's dan toch weer lastig aanleggen.

Groet,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een zes in lijn is wel een van de weinige motoren die perfekt in balans is zonder hulp van balansassen. Daarom lopen ze zo mooi... en trillen ze nagenoeg niet. Vier in lijn heeft dat voordeel niet, daar worden bij grotere inhoud balansassen in gehangen om 'm nog een beetje tot bedaren te brengen.
Marcel
'87 744 Turbo, B200ET
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Het grote voordeel van de lijn 6 ten opzichte van de V6 is dat de lijn 6 bekent staat om z'n koppel. Zeg maar z'n trekkracht. En dat geldt dus voor alle lijn 6 cilijnder motoren.
Dat een lijn 6 cilinder (maar ook een 3 cilinder of een 12 cilinder) zo rustig loopt, ligt aan het feit dat de massakrachten van de zuigers elkaar onderling opheffen. Met andere woorden, de trillingen die de ene cilinder veroorzaakt worden door een andere teniet gedaan.
Alfa maakt(e?) trouwens ook gebruik van boxermotors.
Bij VW hebben ze trouwens tegenwoordig VR6 en W12 motoren. Een VR6 motor is een V6 motor, waarbij de hoek van de V zo klein is, dat ze toch maar �©�©n cilinderkop hoeven te maken. Dat scheelt materiaal en dus geld. De W12 motor is eigenlijk van onder een V12 motor, maar dan met twee VR6 koppen erop.
Ik heb zelf ook gespeeld met het idee, om m'n 16 klepper te vervangen door een 24 klepper. Die trouwens ook in nieuwere modellen als bi-turbo (dus met twee turbo's) is geleverd. Of de RWD zoiets goedkeurt is natuurlijk de vraag. Maar de inbouw daarvan (ongeblazen 3.0, met handbak) heb ik nog maar even uitgesteld. Voor later als ik v�©�©l tijd heb, en een tweede auto.
Maar als je van mooie en snelle Volvo's (700/900/S90/V90) houdt en het niet erg vind als die niet van jou zijn, kijk dan een op www.garaget.se (staan ook andere auto's op trouwens) of forum.740klubben.se/ beiden zijn alleen in het Zweeds, maar er staan een paar pareltjes tussen.....
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Auto's met een lijnmotor met oneven cilinderaantal lopen juist niet mooi, tenzij er balans assen gebruikt zijn.
klein detail