Temperatuur

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 21:38 #1408902 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Volvo schakelaar
Is er (afgezien van het verkeerde plaatje erop) een Volvo schakelaar die als wissel-schakelaar in aanmerking komt?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 21:48 #1408904 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eéntje
Hallo Jerry
Volgens mij hoe je maar één draadje te schakelen.  Dus "aan/uit" zou genoeg zijn.  Eventueel gebruk je een schakelaar die automatisch terugveert als je 'm loslaat.
Maar er is een originele "temperatuursensoromschakelschakelaar" gemaakt voor de digitale temperatuurmeters voor de 700 serie.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 21:52 #1408906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee
Nee, je moet minimaal 1 draadje omschakelen en dan werkt het denk ik nog niet met het LED-je. Omschakelen is wat anders dan aan/uit.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 21:54 #1408907 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Schema
Ik heb in het bedradingsschema gekeken en groen-geel een groen-rood lopen vanaf de sensor naar de tempmeter door.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 22:00 #1408908 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo 240
Ik kan mij herineren, dat ik in mijn 240 van 1989 die voorziening had, doormiddel van een orginele schakelaar en een zelfde sensor als onder de bumper gemonteerd zit. Misschien een idee om in een 240 schema te zoeken?
Groeten Ben
Lidnr;991

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 22:54 #1408909 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eéntje
Hallo Henk

henk 940LPT schreef : Nee, je moet minimaal 1 draadje omschakelen en dan werkt het denk ik nog niet met het LED-je. Omschakelen is wat anders dan aan/uit.

Ik ga ervan uit, dat de omschakeling intern gebeurt.  Zoals bij de 700.  (Daarvoor moet in of bij de 900-versie van de digitale buitentemperatuurmeter waarschijnlijk wat "omschakelelektronica" toegepast worden.)  Bij de 700 wordt met één draad omgeschakeld tussen beide sensoren.  Die ene draad komt dus van de schakelaar.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2014 23:19 #1408912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat de temperatuurmeter van de 900 anders opgebouwd zit en intern niet over een mogelijkheid tot omschakelen beschikt. Dan moet je het omschakelen dus geheel buiten de temperatuurmeter om doen. Er zitten hooguit 6 draadjes aan de temperatuurmeter van de 900. Misschien moeten we eens kijken waar die allemaal voor zijn. Ik gok + en -, 12V voor verlichting, draadje voor rheostat (dimmen van achtergrondverlichting, de meters met 5 draadjes hebben dit niet) en 2 voor de temperatuursensor. Als één van die twee laatste aan massa hangt zou je wellicht met 1 draad kunnen schakelen (omschakelen). Maar dan heb je de functie voor het LEDje nog niet.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2014 00:26 #1408916 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Henk Volgens mij zit
Hallo Henk
Volgens mij zit je met de belegging van de draadjes redelijk dicht bij de waarheid.
Heb je een foto van de printplaat van een vijfdraads digitale temperaturmeter?  Misschien is daarop het verschil te herkennen met de zesdraads versie.
Het volgende heb ik met Gerben ook al eens besproken, helaas ben ik er nooit op verder gegaan.
De digitale buiitentemperatuurmeter heeft heel even nodig, nadat de sleutel op de accessoiresstand gezet is (je ziet dan de display oplichten), om een temperatuur weer te geven.  Wat ik graag zou willen weten is, waar dat aan ligt.  Wil je namelijk omschakelen van de ene naar de andere sensor, dan is het redelijk lastig als je na het omschakelen eerst een tijdje moet wachten, voor de temperatuur op de display verschijnt.  Er zitten twee (grotere) condensatoren (10μ en 47μ) aan de componentenkant (op de andere kant zit vooral SMD spul.  Maar een condensatortje daar zal geen grote capaciteit hebben), misschien hebben die invloed op die opstarttijd.
Misschien kunnen we die opstarttijd (nadat de display de eerste keer een temperatuur aangegeven heeft) verkorten door de tweede sensor tegelijkertijd met de eerste onder spanning te zetten.  Maar dan zo, dat telkens maar één sensor met de rest van de buitentemperatuurmeter verbonden is.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2014 07:39 #1408917 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je zou ze parallel kunnen zetten met een schakelaar ertussen, maar ik denk dat dat voor de vertraging weinig uitmaakt of die schakelaar nu enkel of dubbelpolig is. Als ik het goed heb, is de sensor een simpele temperatuursafhankelijke weerstand  en verandert de waarde daarvan ook bij temperatuurswisselingen als hij niet aangesloten is. Bij enkelpolig zou je kunnen zeggen dat de sensor "onder spanning blijft staan". Ik heb geen foto van de binnenkant maar weet wel dat de meters met 5 draadjes die dimfunctie niet hebben en die met 6 draadjes wel. Volgems mij denk je veel te moeilijk en zou je gewoon eens kunnen beginnen met een extra sensor en schakelaar.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2014 08:10 #1408919 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic DPDT switch
Ik heb net een DPDT switch gekocht om het na ontvangst / verzending eens mee te gaan proberen.

Moderators: Jerry Stam