Temperatuur
- Derk Wiegman
- Nieuw lid
-
Gr.Derk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ries van Lomwel
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Op de digitale buitentemperatuurmeter voor de 740 (niet voor de 760-II, de 900 of de 90) kun je een tweede temperatuursensor aansluiten. Die zou identiek moeten zijn aan de buitentemperatuursensor. Er staan geregeld foto's op het forum waarop de pinout van de 8 polige stekker van deze buiitentemperatuurmeter uitgeplozen wordt. Daar staat dus ook tussen waar de tweede sensor en waar de schakelaar aangesloten dient te worden. Dat heeft overigens niks te maken met de omschakeling van C naar F (of vice versa) die je in de digitale buitentemperatuurmeter voor de 760-II, 900 en 90 vindt.
Of dat ook mogelijk is met de analoge buitentemperatuurmeter voor de 740 weet ik helaas niet.
groetjes
Mathy (die nog steeds hoopt, dat we ooit een manier vinden, om twee sensoren fatsoenlijk op een digitale buitentemperatuurmeter voor de 900 aan te sluiten)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Andere oplossing, is de schakelaar. Maar volgen mij heeft hier nooit een echte schakelaar voor bestaan. Je zou bijvoorbeeld de schakelaar kunnen pakken van de uit te zetten antenne. Soms wil je niet dat de antenne eruit komt, in de winter bijvoorbeeld.
Relais er tussen. 2 polig wisselrelay. 2 polen ene sensor andere 2 polen de andere sensor. En dan 2 draden richting het display. Is een relay met 3x2 2 pootjes. Activeren met 12Volt. Dus min rechtstreeks naar het relais. 12volt via de schakelaar.
Wat mooier is denk ik, een tijdrelais. Bijvoorbeeld om de 5 of 4 seconden dan wisselt de temperatuur. Lijkt me niet echt storend, wisselt wel meer op het dashboard qua meters. Wel een elektrisch relais hiervoor pakken, anders hoor je de hele tijd dat geklik.
Anders een stukje electronica opbouwen. Elektuur heeft hier denk ik wel het antwoord voor.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jou Tempratuurmeter zit links bovenin en heeft groene cijvers?
www.volvo700vereniging.nl/node/31249
Als ik het goed zie dan zou de binnensensor (dubbel blauw) op pin 2 en 3 zitten
en de Bruine op pin 1 zitten
de bruine gaaat naar een schakelaar en vanaf de schakelaar gaat er weer een draad naar een geschakelde plus.
Om dus de binnentemp.af te kunnen lezen moet je spanning op de bruine zetten.
WIL JE HET ZEKER WETEN VAAG HET DAN EVEN AAN DEZE PERSOON !!!!!!!!
www.volvo700vereniging.nl/user/7054
- André Struis
- Nieuw lid
-
Een simpel 2-standen wissel-schakelaartje ertussen (miniatuur schakelaartje Conrad???) en klaar is Kees.
Een buiten voeler kan je ook binnen gebruiken.
Je rijdt immers ook wel eens binnen, op je buiten-banden...........(dat is dan weer een grapje)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Je zou ook het "pas op, het kan glad zijn" LEDje kunnen vervangen door een tweekleuren-LED en het extra pootje aan die LED ook met de schakelaar kunnen verbinden. Waarschijnlijk heb je daar overigens ook nog een weerstand voor nodig. Het idee schiet me net te binnen, dus ervaring heb ik er niet mee.henk 940LPT schreef : Laatste probleempje is dan nog hoe je kunt zien welke temperatuur (die van binnen of buiten) in het schermpje staat. Idealiter aan de stand van de schakelaar natuurlijk.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Klopt, zo had ik dat in gedachte.
groetjes
Mathy