Temperatuur

• Derk Wiegman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 11:34 #1101668 door Derk Wiegman
Temperatuur is gemaakt door Derk Wiegman
In mijn 740 heb ik een digitale buitentemperatuurmeter maar ik wil met het weer van de afgelopen dagen ook wel eens weten wat de temperatuur binnen is. Nou heb ik ergens gelezen dat het mogelijk is om middels een schakelaar en een binnensensor e.e.a. om te kunnen schakelen, echter ik kan nergens info vinden over wat je hiervoor nodig hebt. Is de binnensensor hetzelfde type als de buitensensor en bestaat er een speciale schakelaar voor? En werkt dit bij de digitale thermometer of zijn hier verschillende type's van?
Gr.Derk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ries van Lomwel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-07-2014 16:03 #1407890 door Ries van Lomwel
Beantwoord door Ries van Lomwel in topic temp
De buitentemperatuur meters die ik gezien heb van de 940 kunnen op Fahrenheit of Celcius ingesteld worden maar als binnentemperatuur meter lijkt me dat alleen te lukken als de sensor dan ook binnen geplaatst wordt. Ik zou een werkende airco een eerdere vereiste vinden.....

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-07-2014 01:44 #1407913 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hallo Volvisti Op de
Hallo Volvisti
Op de digitale buitentemperatuurmeter voor de 740 (niet voor de 760-II, de 900 of de 90) kun je een tweede temperatuursensor aansluiten.  Die zou identiek moeten zijn aan de buitentemperatuursensor.  Er staan geregeld foto's op het forum waarop de pinout van de 8 polige stekker van deze buiitentemperatuurmeter uitgeplozen wordt.  Daar staat dus ook tussen waar de tweede sensor en waar de schakelaar aangesloten dient te worden.  Dat heeft overigens niks te maken met de omschakeling van C naar F (of vice versa) die je in de digitale buitentemperatuurmeter voor de 760-II, 900 en 90 vindt.
Of dat ook mogelijk is met de analoge buitentemperatuurmeter voor de 740 weet ik helaas niet.
groetjes
Mathy  (die nog steeds hoopt, dat we ooit een manier vinden, om twee sensoren fatsoenlijk op een digitale buitentemperatuurmeter voor de 900 aan te sluiten)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 14:44 #1408823 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een 2e scherm is niet handig
Een 2e scherm is niet handig te plaatsen, een 2e meter wel, mits je de behuizing wat aanpast. Volgens mij zit die altijd links bovenin, en rechts bovenin is nog vrij.

Andere oplossing, is de schakelaar. Maar volgen mij heeft hier nooit een echte schakelaar voor bestaan. Je zou bijvoorbeeld de schakelaar kunnen pakken van de uit te zetten antenne. Soms wil je niet dat de antenne eruit komt, in de winter bijvoorbeeld.
Relais er tussen. 2 polig wisselrelay. 2 polen ene sensor andere 2 polen de andere sensor. En dan 2 draden richting het display. Is een relay met 3x2 2 pootjes. Activeren met 12Volt. Dus min rechtstreeks naar het relais. 12volt via de schakelaar.

Wat  mooier is denk ik, een tijdrelais. Bijvoorbeeld om de 5 of 4 seconden dan wisselt de temperatuur. Lijkt me niet echt storend, wisselt wel meer op het dashboard qua meters. Wel een elektrisch relais hiervoor pakken, anders hoor je de hele tijd dat geklik.

Anders een stukje electronica opbouwen. Elektuur heeft hier denk ik wel het antwoord voor.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 15:10 #1408824 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
Voor de 740 was er een schakelaar voor. De 940 heeft de temperatuurmeter altijd linksonderin, die kan niet op een andere plaats.Maar de temperatuursensor in de grille is gewoon een weerstand. Koop er nog een (kost 13 euro oid), hang die ergens in je interieur en schakel heen en weer tussen die twee sensoren. Schakelaar met 2 polig wisselcontact is voldoende, relais is niet nodig (er worden geen stromen geschakeld) tenzij je geen schakelaar met tweepolig wisselcontact kunt vinden. Laatste probleempje is dan nog hoe je kunt zien welke temperatuur (die van binnen of buiten) in het schermpje staat. Idealiter aan de stand van de schakelaar natuurlijk.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 17:59 #1408835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Links bovenin?
Hallo
Jou Tempratuurmeter zit links bovenin en heeft groene cijvers?
www.volvo700vereniging.nl/node/31249
Als ik het goed zie dan zou de binnensensor (dubbel blauw) op pin 2 en 3 zitten
en de Bruine op pin 1 zitten
de bruine gaaat naar een schakelaar en vanaf de schakelaar gaat er weer een draad naar een geschakelde plus.
Om dus de binnentemp.af te kunnen lezen moet je spanning op de bruine zetten.
WIL JE HET ZEKER WETEN VAAG HET DAN EVEN AAN DEZE PERSOON !!!!!!!!
www.volvo700vereniging.nl/user/7054

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 18:09 #1408836 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic 2e temp. voeler
tweede temperatuur voeler, op een representatieve plaat in het interieur monteren.
Een simpel 2-standen wissel-schakelaartje ertussen (miniatuur schakelaartje Conrad???) en klaar is Kees.
Een buiten voeler kan je ook binnen gebruiken.
Je rijdt immers ook wel eens binnen, op je buiten-banden...........(dat is dan weer een grapje)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-08-2014 23:23 #1408855 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Extra pootje
Hallo Henk

henk 940LPT schreef : Laatste probleempje is dan nog hoe je kunt zien welke temperatuur (die van binnen of buiten) in het schermpje staat. Idealiter aan de stand van de schakelaar natuurlijk.

Je zou ook het "pas op, het kan glad zijn" LEDje kunnen vervangen door een tweekleuren-LED en het extra pootje aan die LED ook met de schakelaar kunnen verbinden.  Waarschijnlijk heb je daar overigens ook nog een weerstand voor nodig.  Het idee schiet me net te binnen, dus ervaring heb ik er niet mee.
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 13:41 #1408865 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bjv.
Bijv. een groene LED (continu) als je de binnentemperatuur afleest, en geen led bij buitentemperatuur boven vriespunt en rode of oranje LED bij buitentemperatuur rond het vriespunt? Is vast te maken, met inderdaad een weerstandje.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-08-2014 14:06 #1408870 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Yep!
Hallo Henk
Klopt, zo had ik dat in gedachte.
groetjes
Mathy

Moderators: Jerry Stam