760 met ACC blaast nu alleen nog maar koude lucht.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-12-2010 21:55 #1296310 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelwaterdruk?
Hallo freddie,
Dat had ik ook maar de keren dat de kachel het wel deed werden steeds minder. Ik heb alles wat maar met temperatuur regeling te maken heeft nagekeken en dus niks kunnen vinden.
Ik heb nu de volgende theorie dat de waterdruk te laag is, waardoor het water niet goed rondpompt. Na een paar test km rijden kwam ik er achter dat de druk erg laag is. ( dmv indrukken van rubber slang) Het lijkt er op dat bij uitzetten/opwarmen van koelwater de druk ergens weglekt.
Het zou ergens in de koppakking kunnen zitten maar dan zou ik veel witte rook moeten hebben, maar dat is er gelukkig niet.
Dus hoop ik dat het ergens in een aansluiting of slang zit. Van het weekend de druk maar eens op het koelsysteem zetten en zien wat er dan gebeurt.
Kun je naar jouw (auto) waterdruk kijken. ( is de slang net zo makkelijk in te drukken zowel bij koud als bij warm)
Groeten,
Andre

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 10:53 #1296340 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic waterdruk
Als het systeem goed vol zit maakt de druk niks uit. De waterpomp werkt naar behoren, neem ik aan. Haal je dashboardkastje er eens uit en kijk eens naar de ventshutter.
zie:
www.volvo700vereniging.nl/node/35104

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 17:41 #1296382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ontluchten?
Ja, maar de vraag is dus of mijn systeem vol is. Het koel systeem is een gesloten systeem en zal door opwarming van het water druk opbouwen. Daarom is er ook een expansievat. Bij mij zie ik de druk niet opbouwen en dat is dus vreemd. Een lek kan zorgen dat lucht in de leidingen komt. En net zoals thuis wordt de radiator dan niet warm... ( ik hoop dat het probleem in een leiding zit en niet in de motor)
De motor blijft op temperatuur, eerder te koud dan te warm, dus die pomp lijkt wel te werken. Dashboard kast al weggehaald en zie een klep boven de blower zitten. Afhankelijk welke blowerstand, gaat deze open en dicht, maar bij mij geen verschil in temp.
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 18:41 #1296386 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kachel
Andre,
 
Ik rijd inmiddels rond in een auto waarvan een gedeelte van het dashboard in de garage ligt.
Ik kan nu dus zien wat er gebeurdt, bij mij gaat de kachelkraan gewoon niet open.
Gisteren ging ie plots wel open,en meteen warme lucht.
Beide slangen  naar de radiator waren overigens wel warm, ook toen de kraan dicht stond. Voelden redelijk zacht aan.
Rest mij de vraag, of er nu wel of geen vacuum is, en waar deze door gestuurd wordt.
Wie weet dit?
Ga er zaterdag weer verder mee, houtkachel aan in de schuur, en zoeken maar.
Een goede kachel is nu geen overbodige luxe!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 19:22 #1296388 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Lekje
Er kan ergens een lekje zijn waardoor hij niet opent. Je kan de kachelkraan ook gewoon afkoppelen en er een stukje koperpijp ofo tussen zetten. Dat heeft geen invloed op de werking van de airco, alleen duurt het iets langer voordat de motor is opgewarmt. Rijd je wel lekker warm rond en kan je op je gemakkie zoeken naar een lek of andere oorzaak.
Groetjes Bouke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 22:55 #1296407 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic klep?

andre760 schreef : De motor blijft op temperatuur, eerder te koud dan te warm, dus die pomp lijkt wel te werken. Dashboard kast al weggehaald en zie een klep boven de blower zitten. Afhankelijk welke blowerstand, gaat deze open en dicht, maar bij mij geen verschil in temp.

Wanneer de motor niet goed op temp komt vervang je als eerste de termostaat.
De klep die je beschrijft lijkt me de recirculatieklep. waarom die door de blower schakelaar bedient wordt is me onduidelijk. Misschien een voor mij onbekende ACC funktie.
De ventshutter zit meer naar links,links van de verdamper van de airco en voor de kachel radiator. Ongeveer op de hoogte van de rechterkant van de radio.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k ==> 583k
940 96 B230FK AW71L ecc 115k ===> 192k

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2010 23:03 #1296408 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic temperatuur sensor?
Zou het kunnen dat de temp sensor een verkeerde waarde aangeeft, en dat daardoor verkeerd geregeld wordt. Stel je voor dat ie te warm aangeeft.
Wie weet was voor sensor dit is, een thermokoppel of een PT100 of PT1000. etc.
En, waar zit deze bij een model 84

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2010 08:58 #1296440 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic recirculatie

andre760 schreef : Afhankelijk welke blowerstand, gaat deze open en dicht, maar bij mij geen verschil in temp.

Je trekt waarschijnlijk aan de ventilatiestandschuif en dan klopt het dat de recirculatieklep open en dicht gaat. En ook dat deze aktie geen verandering in temperatuur geeft.
Adrian
740 91 D24 M47 airco 310k ==> 583k
940 96 B230FK AW71L ecc 115k ===> 192k

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2010 14:44 #1296471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg kachel reparatie
Ik dacht dat de kachel een eenvoudig onderdeel was van de auto, maar dat ik hier zolang mee bezig ben, had ik niet verwacht. Maar goed,, eens zullen we het antwoordt weten!!
het kan zijn dat de klep die ik bedoelde de recirculatie klep is , de ventshutter heb ik nog niet gevonden!
Voorlopig eerst nog even de aandacht op de druk opbouw, ik wil weten waarom dit bij mijn 760 niet gebeurt en bij mijn 265 wel. (zelfde type motor maar met werkende kachel). Gisteren er 0,5 bar op gezet en het goed nieuws was dat er geen koelwater uit de leidingen liep, maar de druk nam wel af. Oorzaak de dop van expansievat is "lek". resultaat geen druk meer op het systeem.
 Een 2de test was de doorvoer test; de bovenste leiding van de kachel los gehaald toen spoot er veel water uit.! Alle zeiknat,,, maar weet nu 100% zeker dat de klep naar de kachel echt open staat :).
Morgen: testrit met nieuwe expansievat dop. (of die van mij 265)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2010 19:00 #1296498 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Die doppen zijn ervoor om wel wat drukopbouw toe te staan (positief effect daarvan is dat het kookpunt van de vloeistof hoger komt te liggen) maar niet teveel. Daarom blazen die doppen af. Druk waarbij ze afblazen ligt volgens mij onder de 1.5 bar (absoluut, dus 0.5 bar overdruk) dus dat er drukverlies is kan dus kloppen. Verschillende Volvo motoren hebben verschillende drukken, ze zijn te onderscheiden door de kleur van de dop. Ik zou dus voorzichtig zijn met het gebruiken van andere kleuren doppen. Als je twijfelt is een nieuwe (van de juiste kleur) kopen wellicht beter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD