760 met ACC blaast nu alleen nog maar koude lucht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 21:18 #1084075 door V700 register
Vorige week deed hij het nog, maar nu het kouder is geworden doet de kachel het niet meer. Ik dacht eerst aan de thermostaat omdat ik zag dat de temparatuur meter iets te laag aangaf. Na het vervangen van de thermostaat (87 graden versie) geeft de temp meter net iets onder de helft aan. De ventilator deed het op de standen AUTO/HI of LO niet maar wel op de ontwazem/voorruit stand. Dit bleek te komen door de "thermal switch" dit niet bij > 35graden verbinding maakte. Voor dit probleem een "tijdelijke"doorverbinding over te "thermal switch" gemaakt. (nu werkt de ventilator in alles standen en zowel bij koude als warme motor) .
Het probleem is nu dat wanneer ik de ACC temperatuur regelaar bij warme motor omhoog zet, ik wel de temperatuur klep (dmv vacuum systeem) open zie gaan en voel ik dat de verwarmings leidingen warm worden. Maar helaas,, binnen blijft er koude lucht uit de roosters komen.
Zit er ergens nog een klep in de kachel die water of lucht tegenhoudt? Wie er een idee wat het nog kan zijn?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2010 21:56 #1296010 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Kachel kraan
Ik weet niet hoe het bij de vroege 760's exact zit, maar in je slangen vanaf de kop naar de kachelradiator zit een vacuum bestuurd kachelkraantje. Deze willen wel eens overlijden.
Groetjes Bouke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 09:44 #1296042 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze
zit tegen het schutbord in de motorruimte er zit een vacuumslangetje aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 15:59 #1296079 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vacuum kachelkraan

bouke maas schreef : Ik weet niet hoe het bij de vroege 760's exact zit, maar in je slangen vanaf de kop naar de kachelradiator zit een vacuum bestuurd kachelkraantje. Deze willen wel eens overlijden.
Groetjes Bouke

In de motorruimte heb ik 1 vacuum bestuurde kachelkraan gevonden. zodra je start dan zuigt deze vacuum en daarmee wordt de water doorvoer gesloten. (motor uit, geen vacuum is dus water doorvoer open)
Ik kwam daar achter toen ik voor de zekerheid de kachel met een tuinslang heb schoongespoten. (idem aansluiting naar motor). Afvinken: er zijn geen verstoppingen.
Vanavond maar een testrit waarin ik de vacuum aansluiting losmaak en daardoor zeker weet dat de kachel verbinding open staat. Meer zou het toch niet kunnen zijn??

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 16:26 #1296082 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic welk rooster?
Er kan nog een luchtklep links bij de voetenruimte bestuurder zitten die openstaat, deze is handbediend en je schopt hem ook zo open. Door dez klep komt alleen frisse koude buitenlucht.
Met dit weer kan daar een flinke koude luchtstroom uit komen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 18:03 #1296090 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Euh
Als je een A.C.C of een E.C.C. hebt dan zijn de luchtkleppen links en recht toch dicht gemaakt af fabriek?
Alleen als er nooit een Airco in heeft gezeten dan heb je die kleppen toch?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2010 18:48 #1296094 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koude lucht

Adrian schreef : Er kan nog een luchtklep links bij de voetenruimte bestuurder zitten die openstaat, deze is handbediend en je schopt hem ook zo open. Door dez klep komt alleen frisse koude buitenlucht.
Met dit weer kan daar een flinke koude luchtstroom uit komen.

Die heb ik vandaag maar eens dichtgeplakt met ducktape, mijn voeten vroren er zowat af

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 14:45 #1296162 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klep bij blower
Hoi Adrian,
Die klep had ik ook al gezien. Hij Max/HI blazen klapt deze op. Bij LO en ontwazem gaat deze dicht. Maar helaas maakt dat geen verschil in temperatuur.
Ik denk dat ik de kachel maar open haal om te voelen of de kachel radiator wel of niet warm wordt. Dan weet ik of het in het water aanvoer zit of in de lucht doorvoer.
Het vreemde is en blijft vreemd, dat de leiding in motor uimte, na de warmwater klep, wel warm wordt.  Kan een radiator gedeeltelijk verstop zijn??

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 17:14 #1296175 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vent shutter
Wanneer de retourleiding van de kachelradiator ook warm wordt moet deze wel warm worden.
Misschien staat de vent shutter vast.
Deze zit vlak voor de kachelradiator in het kachelhuis. De temperatuurregeling wordt geregeld door het open of dicht draaien van de kachelkraan plus verdraaing van de ventshutter.
De vent shutter laat in koude stand de lucht voorbij de kachel radiator stromen in warme stand er dwars doorheen.
Bij een handbediende gaat er een aparte bedieningskabel naar toe.
Ik heb in vadis naar de 760 versie gekeken maar eris niet genoeg detail te zien.
Op het plaatje van de 960 airco kun je hem zien.
caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-11-2010 18:12 #1296176 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zelfde probleem
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 760 TD bj 84.
Wanneer het echt koud is alleen maar koude lucht, het is me wel opgevallen dat wanneer ik een half uurtje rijd, en daarna de auto even stilzet om een kwartier later weer te gaan rijden, dan doet ie het weer goed en wordt ze weer lekker warm.
Het heeft echt met het koude weer te maken.
Als de auto s'nacht in de garage heeft gestaan gaat het ook vaak goed.

Bij mij blijft er volgens mij iets hangen door die koude temperatuur, vraag is dan wat??
Zit zelf te denken aan de kachtelkraan die elektrisch open moet gaan.
Ga alles verwijderen zodat ik dat kan zien volgende keer.
Ik heb het gevoel dat we met hetzelfde probleem zitten en volg dit dus nauwlettend,

succes

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC