760 met ACC blaast nu alleen nog maar koude lucht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het probleem is nu dat wanneer ik de ACC temperatuur regelaar bij warme motor omhoog zet, ik wel de temperatuur klep (dmv vacuum systeem) open zie gaan en voel ik dat de verwarmings leidingen warm worden. Maar helaas,, binnen blijft er koude lucht uit de roosters komen.
Zit er ergens nog een klep in de kachel die water of lucht tegenhoudt? Wie er een idee wat het nog kan zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Groetjes Bouke
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
In de motorruimte heb ik 1 vacuum bestuurde kachelkraan gevonden. zodra je start dan zuigt deze vacuum en daarmee wordt de water doorvoer gesloten. (motor uit, geen vacuum is dus water doorvoer open)bouke maas schreef : Ik weet niet hoe het bij de vroege 760's exact zit, maar in je slangen vanaf de kop naar de kachelradiator zit een vacuum bestuurd kachelkraantje. Deze willen wel eens overlijden.
Groetjes Bouke
Ik kwam daar achter toen ik voor de zekerheid de kachel met een tuinslang heb schoongespoten. (idem aansluiting naar motor). Afvinken: er zijn geen verstoppingen.
Vanavond maar een testrit waarin ik de vacuum aansluiting losmaak en daardoor zeker weet dat de kachel verbinding open staat. Meer zou het toch niet kunnen zijn??
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Met dit weer kan daar een flinke koude luchtstroom uit komen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alleen als er nooit een Airco in heeft gezeten dan heb je die kleppen toch?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Adrian schreef : Er kan nog een luchtklep links bij de voetenruimte bestuurder zitten die openstaat, deze is handbediend en je schopt hem ook zo open. Door dez klep komt alleen frisse koude buitenlucht.
Met dit weer kan daar een flinke koude luchtstroom uit komen.
Die heb ik vandaag maar eens dichtgeplakt met ducktape, mijn voeten vroren er zowat af
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die klep had ik ook al gezien. Hij Max/HI blazen klapt deze op. Bij LO en ontwazem gaat deze dicht. Maar helaas maakt dat geen verschil in temperatuur.
Ik denk dat ik de kachel maar open haal om te voelen of de kachel radiator wel of niet warm wordt. Dan weet ik of het in het water aanvoer zit of in de lucht doorvoer.
Het vreemde is en blijft vreemd, dat de leiding in motor uimte, na de warmwater klep, wel warm wordt. Kan een radiator gedeeltelijk verstop zijn??
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Misschien staat de vent shutter vast.
Deze zit vlak voor de kachelradiator in het kachelhuis. De temperatuurregeling wordt geregeld door het open of dicht draaien van de kachelkraan plus verdraaing van de ventshutter.
De vent shutter laat in koude stand de lucht voorbij de kachel radiator stromen in warme stand er dwars doorheen.
Bij een handbediende gaat er een aparte bedieningskabel naar toe.
Ik heb in vadis naar de 760 versie gekeken maar eris niet genoeg detail te zien.
Op het plaatje van de 960 airco kun je hem zien.
caunter.ca/volvo960/xg14802.pdf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wanneer het echt koud is alleen maar koude lucht, het is me wel opgevallen dat wanneer ik een half uurtje rijd, en daarna de auto even stilzet om een kwartier later weer te gaan rijden, dan doet ie het weer goed en wordt ze weer lekker warm.
Het heeft echt met het koude weer te maken.
Als de auto s'nacht in de garage heeft gestaan gaat het ook vaak goed.
Bij mij blijft er volgens mij iets hangen door die koude temperatuur, vraag is dan wat??
Zit zelf te denken aan de kachtelkraan die elektrisch open moet gaan.
Ga alles verwijderen zodat ik dat kan zien volgende keer.
Ik heb het gevoel dat we met hetzelfde probleem zitten en volg dit dus nauwlettend,
succes