Hoe pak je roest onder steunen dakrails aan??

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2022 01:25 #1471910 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Roest onder met name de middensteunen van de dakrails
Hallo allemaal,
Mijn estate heeft erg veel last van roest onder de middensteunen
van de beide dakrails. Helaas is het dak plaatwerk hier slecht en door geroest. Het lassen van het dunne plaatwerk lijkt mij zeer lastig. Aan de lijmmethode van Jur had ik ook al gedacht.
Naar mijn idee is de schade ontstaan onder de daksteunen door het rijden met een dakkoffer. Hoge snelheid leidt tot wrikken van de koffer op de dakrails. Beschadigingen, onzichtbaar onder de steunen, ontstaan en tussen steunvoeten en dakplaat binnendringend water doet de rest. Toen het bij mij onder de steunen vandaan kwam was de plaat onder de steunen al vergaand geroest.
Groet,
Hans van Oostveen




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2022 10:19 #1471912 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gootbevestiging
Als ik naar de bevestiging van de dakrails kijk, heb ik toch meer vertrouwen in mijn setje Thule dakdragers met gootbevestiging. Die dakrails zien er leuk uit, maar je hebt er verder weinig aan. Het enige waar ik de dakrails nog wel voor gebruik is om de spanbanden aan te bevestigen als ik bijvoorbeeld een ladder op de Thule dragers vervoer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-11-2022 13:59 #1471911 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic demonteren dakrails?
Ik zie op de foto's dat er in het dak getapte gaten zitten. Demonteer je de dakrails zonder de hemel eruit te halen?

PS Op deze site gevonden dat het toch van binnenuit gaat. Moeilijk met de plastic kappen eraf en makkelijker met de hemel eruit. De onderliggende vraag is hoe zitten ze dan eigenlijk vast met een moer in het dak waarin schroefdraad zit. Ik denk dat het betekent dat de dakrail niet op het dak steunt, maar op de bout en de bout zit dan vast in het dak? als dat zo is, is dat een hele goede methode en heel jammer dat er dan toch roest tussen de rails en het dak komt, want er komt geen kracht op het plaatwerk. Repareren van het plaatwerk met plamuur is dan een optie? er komt geen kracht op het plaatwerk? Of zie ik het verkeerd?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
08-11-2022 15:44 #1471914 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Top!
Vrees ook dat dit de enige structurele weg is, waarbij ik 25 jaar wel optimistisch vind. Door spanning tussen het lasmateriaal en de staalplaat, zal het sneller dan totnogtoe gaan. Bij mijn 242 kwamen de lasnaden na een jaar of 15 al weer aan de deur kloppen.

Mijn vraag is: zat de moer aan de dakplaat vast of aan de drager eronder?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2022 16:24 #1471913 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Drastische aanpak
Ernstige corrosie onder beide middelste dakdragers. Drastisch aangepakt (zie foto's). Wordt nog verder afgewerkt en professioneel gespoten. Komende vijfentwintig jaar geen omkijken naar...

Adriaan
















Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2022 18:32 #1471917 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Buiten- en binnenbus.
Niet zo pessimistisch, Reinier. Functie dakrails bij mij niet anders dan cosmetisch. Worden niet belast. En conservering door professioneel restauratiebedrijf. Vaak beter dan 'af fabriek'. Zal er over 25 jaar op terugkomen :-) Niet goed kunnen beoordelen, maar de draadbus (moer) zit volgens mij in de dakplaat vastgeklemd. Buitenbus (zichtbaar op foto) aan de binnenkant onder dakplaat. Binnenbus (met ’stoprandje’en 'klemribbels', foto in vorige post) wordt daar van buitenaf 'ingeperst', als ik het goed heb. Adriaan




Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adriaan Versluijs
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2022 21:38 #1471918 door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Buitenbus onder dakplaat
Buitenbus (zichtbaar op foto) inmiddels geplaatst...

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-11-2022 22:34 #1471920 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Gedegen aanpak
Blij dat je de aanpak met ons deelt. Gedegen aanpak, wanneer je niet anders meer kan, is noodzakelijk. En ja, dat is - bij onze auto’s- nog steeds via t lasapparaat. En veel beleid en rustig aan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Reinier Verbeek
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-11-2022 11:13 #1471921 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic heel fijn al die fotoos en gegevens; dank!!
De dakdragers dragen dus op de balk en niet op de dakplaat. Lijkt bijna dat de corrosie galvanisch is, omdat hij bij een ieder in het midden zit? extra kracht geloof ik bijna niet, ik doe als ik er een drager op zet deze altijd zo veel mogelijk naar voren of naar achter. En als ik de boel aan ga pakken gaat die hele drager eraf. Voor zware dingen gebruik ik toch een gewoon imperiaal of gewone dragers op de dakgoot.

Ze zien er mooi uit, maar eigenlijk zijn het nu wat mij betreft ondingen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2022 18:29 #1471923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Liever gelast da geleast
Dat klopt dan weer aardig .
Hou ze op de weg !!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD