Hoe pak je roest onder steunen dakrails aan??
- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-05-2022 14:25 #1470783
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Brunox en andere ‘roestomvorm verf’
De grootste uitdaging en daarmee ook onzekerheid is de mate waarin t fosforzuur en/of andere chemie van al deze zogenaamde roestomvormende spullen de tijd krijgt om de roest weg te vreten / om te vormen. En daar zit tum nu net de kneep bij deze verven: dat zie je niet. Daarom voorstander van zelf met t handje deze chemie opbrengen, laten werken, indien nodig nogmaals herhalen en pas wanneer de roest echt weg is (dus ook in de pitting) daarna goed (!!) verwijderen. En dan pas vervolgen met t opbouwen van een goede gedegen set van coatings.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-05-2022 15:05 #1470786
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Las dat Brunox weliswaar
Las dat Brunox weliswaar effectief anti-roestmiddel is, maar het grootste probleem daarvan is - in vergelijking met andere middelen - de erg lange droogtijd. Ontving van Coen1970 een link naar een zeer leerzame catalogus van het Korrosionsschutz Depot. Van harte aanbevolen lectuur voor iedereen met roestproblemen (en enige kennis van de Duitse taal) die van plan is dat grondig aan te pakken.
<u> www.korrosionsschutz-depot.de/media/pdf/katalog.pdf
Adriaan
<u> www.korrosionsschutz-depot.de/media/pdf/katalog.pdf
Adriaan
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2022 19:46 #1470798
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Gezamenlijk project?
Als start van dit draadje schreef ik:
Allereerst zou ik jullie willen vragen om ervaringen over het aanpakken van roest onder de daksteunen te delen. En suggesties voor de aanpak van de meer ernstige gevallen. Ideaal lijkt mij dat te doen in verenigingsverband. Elkaar adviseren en helpen waar nodig. Bijvoorbeeld bij het verwijderen van de hemel zijn een paar extra handen meer dan welkom. Op welke locatie een en ander zou kunnen gebeuren, is een hindernis apart.
Wil graag Coen, Piet en Jur hartelijk bedanken voor hun leerzame bijdragen. Ik was me ervan bewust dat een gezamenlijk project opstarten nogal wat voeten in de aarde heeft. Maar gelet op het aantal reacties lijkt me dat wat té hoog gegrepen. Schijnbaar hebben alle overige ’Estate-leden’ geen last van roestvorming onder de daksteunen, als ze die al hebben. Of pakken dat het liefst in eigen beheer aan. In dat geval zou het nuttig kunnen zijn hun ervaringen hier te delen met minder ervaren leden. En ik sluit niet uit dat nogal wat Estatebezitters zich neerleggen bij de onvermijdelijke tand des tijds. Ach ja.
Adriaan
Allereerst zou ik jullie willen vragen om ervaringen over het aanpakken van roest onder de daksteunen te delen. En suggesties voor de aanpak van de meer ernstige gevallen. Ideaal lijkt mij dat te doen in verenigingsverband. Elkaar adviseren en helpen waar nodig. Bijvoorbeeld bij het verwijderen van de hemel zijn een paar extra handen meer dan welkom. Op welke locatie een en ander zou kunnen gebeuren, is een hindernis apart.
Wil graag Coen, Piet en Jur hartelijk bedanken voor hun leerzame bijdragen. Ik was me ervan bewust dat een gezamenlijk project opstarten nogal wat voeten in de aarde heeft. Maar gelet op het aantal reacties lijkt me dat wat té hoog gegrepen. Schijnbaar hebben alle overige ’Estate-leden’ geen last van roestvorming onder de daksteunen, als ze die al hebben. Of pakken dat het liefst in eigen beheer aan. In dat geval zou het nuttig kunnen zijn hun ervaringen hier te delen met minder ervaren leden. En ik sluit niet uit dat nogal wat Estatebezitters zich neerleggen bij de onvermijdelijke tand des tijds. Ach ja.
Adriaan
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2022 00:40 #1470828
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic iedereen heeft zo
zijn gut feeling bij wat het beste werkt.
Ik ook. Het gaat om een vooral optisch deel. Piet22 methode al dan niet uitgebreid met de Jur of Coen benadering lijkt me afdoende.
In combinatie met oorzaakherhaling wegnemen.
Rest zoals lassen lijkt me overkill.
En dynamisch of statische belasting ?
Leuk voor in de natuurkunde-les vooral.
De middelste steunen zullen bij dynamische belasting het minst te verwerken hebben lijkt mij. Daar ligt de oorzaak dus niet.
Ik heb nog een set dragers liggen trouwens, ter overname. Ooit gekocht vanwege de cool-factor maar nooit gemonteerd vanwege de oops-factor na montage.
Ik ook. Het gaat om een vooral optisch deel. Piet22 methode al dan niet uitgebreid met de Jur of Coen benadering lijkt me afdoende.
In combinatie met oorzaakherhaling wegnemen.
Rest zoals lassen lijkt me overkill.
En dynamisch of statische belasting ?
Leuk voor in de natuurkunde-les vooral.
De middelste steunen zullen bij dynamische belasting het minst te verwerken hebben lijkt mij. Daar ligt de oorzaak dus niet.
Ik heb nog een set dragers liggen trouwens, ter overname. Ooit gekocht vanwege de cool-factor maar nooit gemonteerd vanwege de oops-factor na montage.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2022 01:41 #1470829
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Belasting
Hallo Peter
Je schreef: "En dynamisch of statische belasting ?
Leuk voor in de natuurkunde-les vooral."
Ook heel nuttig in de praktijk. Zolang je auto stilstaat, kan ie een tent met twee personen erin gemakkelijk aan. Da's toch al gauw zo'n 180 kg. Maar de maximale belasting van het dak van je auto is 75 kg. Heb je dus meer dan 75 kg op je dak en je gaat rijden, dan zakt je dakrails waarschijnlijk door je dak heen (als je dakrails niet eerder knapt). Da's het verschil tussen statische belasting en dynamische belasting.
Je schreef ook: "De middelste steunen zullen bij dynamische belasting het minst te verwerken hebben lijkt mij. Daar ligt de oorzaak dus niet."
Dat ligt eraan waar de last die ze dragen vastzit aan de dakrails. Maar de middelste steunen zijn de enige steunen, die zowel belast kunnen worden door iets wat ervoor als iets dat erachter op de dakrails vastzit, Dat is onmogelijke bij de voorste en bij de achterste steun.
groetjes
Mathy
Je schreef: "En dynamisch of statische belasting ?
Leuk voor in de natuurkunde-les vooral."
Ook heel nuttig in de praktijk. Zolang je auto stilstaat, kan ie een tent met twee personen erin gemakkelijk aan. Da's toch al gauw zo'n 180 kg. Maar de maximale belasting van het dak van je auto is 75 kg. Heb je dus meer dan 75 kg op je dak en je gaat rijden, dan zakt je dakrails waarschijnlijk door je dak heen (als je dakrails niet eerder knapt). Da's het verschil tussen statische belasting en dynamische belasting.
Je schreef ook: "De middelste steunen zullen bij dynamische belasting het minst te verwerken hebben lijkt mij. Daar ligt de oorzaak dus niet."
Dat ligt eraan waar de last die ze dragen vastzit aan de dakrails. Maar de middelste steunen zijn de enige steunen, die zowel belast kunnen worden door iets wat ervoor als iets dat erachter op de dakrails vastzit, Dat is onmogelijke bij de voorste en bij de achterste steun.
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2022 19:33 #1470833
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Owh, zit het zo dus.
Ja, ik was al geen ster bij natuurkunde. Dus mij kan je alles wijsmaken 
Maar maakt het uit voor het probleem en oplossing van/voor topicstarter, dynamisch/statisch ?

Maar maakt het uit voor het probleem en oplossing van/voor topicstarter, dynamisch/statisch ?
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2022 23:06 #1470834
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Niet opnieuw
Niet opnieuw, hè jongens. Los jullie meningsverschil alsjeblieft op via pb’s. Hier schieten deelnemers aan dit draadje niets mee op. Dankjewel.
Adriaan
Adriaan
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-05-2022 09:34 #1470835
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik zal niet beweren dat
Ik zal niet beweren dat plamuren niet kan.
En even los van statisch/dynamische belasting...
Plamuur kan niet zo heel goed overweg met belasting en buiging.
Het scheurt/breek nogal snel.
Zal daarna best blijven zitten, waardoor het ook niet opvalt.
Maar zorgt wel voor een scheur(tje) in de plamuur waar het water door heen kan, of in kan verzamelen. Met wederom roest als gevolg.
Ik ben wel gecharmeerd van Jur zijn oplossing van een stuk er onder lijmen, uiteraard niet met het eerste de beste pattex spul of bison-kit. Afwerken met plamuur lijkt me in alle gevallen wel noodzakelijk, maar zou dit tot een minimum proberen te beperken.
En even los van statisch/dynamische belasting...
Plamuur kan niet zo heel goed overweg met belasting en buiging.
Het scheurt/breek nogal snel.
Zal daarna best blijven zitten, waardoor het ook niet opvalt.
Maar zorgt wel voor een scheur(tje) in de plamuur waar het water door heen kan, of in kan verzamelen. Met wederom roest als gevolg.
Ik ben wel gecharmeerd van Jur zijn oplossing van een stuk er onder lijmen, uiteraard niet met het eerste de beste pattex spul of bison-kit. Afwerken met plamuur lijkt me in alle gevallen wel noodzakelijk, maar zou dit tot een minimum proberen te beperken.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Robert Geurts
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2022 12:03 #1470935
door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Ik heb ook roest gehad bij de dakrails
En dat heb ik laten herstellen bij een schadebedrijf. De dakrails zijn eraf geweest en de hemel eruit. De gaten zijn netjes bijgewerkt en het hele dak is opnieuw gespoten.
Niet de allergoedkoopste oplossing, en omdat wij graag nog een tijdje rondrijden in onze 940 hebben we hier voor gekozen. Inmiddels al weer enige tijd geleden overigens.
Gr,
Robert
Niet de allergoedkoopste oplossing, en omdat wij graag nog een tijdje rondrijden in onze 940 hebben we hier voor gekozen. Inmiddels al weer enige tijd geleden overigens.
Gr,
Robert
- Adriaan Versluijs
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-06-2022 20:55 #1470939
door Adriaan Versluijs
Beantwoord door Adriaan Versluijs in topic Rekening
Hallo Robert, dank voor het delen van jouw aanpak. Was er bij jou 940 al sprake van doorgeroeste plekken of alleen oppervlakkige roest? Dat maakt nogal wat uit in de aanpak en de uiteindelijke rekening, dunkt me.
Adriaan
Adriaan
Moderators: Jerry Stam