Ruitensproeier achterruit; leiding achter schopbord rechterzijde los | OPGELOST
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2021 19:00 #1466409
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Mooi weer
Afgelopen weekend was het lekker weer en besloot ik weer eens te gaan kijken naar mijn achterruitensproeierleiding die los was onder het dashboardkastje. Deze keer heb ik de bobine verwijderd en de ruberen doorvoermof los getrokken van het shutbord. Daar heb ik in de mof een verbindingsstukje gezet en een nieuw stukje rubberen slang het gat in geduwd naar achter het dashboardkastje. Zie foto's:
Achter het dashboard heb ik de slang opgevangen, op lengte geknipt en over de harde slang die naar de achteruitenwissersproeier loopt geschoven:
Helaas nog geen ruitensproeier vloeistof over de achterruit. Het achterlicht gedemonteerd om bij de terugslagklep te komen. Met terugslag klep alleen wat lekkende vloeistof langs de slang die de terugslagklep in gaat. Zonder terugslagklep veel vloeistof. Dus een nieuwe terugslagklep bestellen en dan hopelijk weer een werkende achterruitsproeier!
Achter het dashboard heb ik de slang opgevangen, op lengte geknipt en over de harde slang die naar de achteruitenwissersproeier loopt geschoven:
Helaas nog geen ruitensproeier vloeistof over de achterruit. Het achterlicht gedemonteerd om bij de terugslagklep te komen. Met terugslag klep alleen wat lekkende vloeistof langs de slang die de terugslagklep in gaat. Zonder terugslagklep veel vloeistof. Dus een nieuwe terugslagklep bestellen en dan hopelijk weer een werkende achterruitsproeier!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-04-2021 02:00 #1466439
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic kost niet veel
zo'n (anti) terugslagklepje voor de achterruit ( met dubbel r).
Vermoedelijk is dat ook de oplossing wel.
Houd rekening met korte slangetjes, Er zit weinig rek in zeg maar.
Maakt monteren lastig.
Mischien dacht Volvo als we 1.000.000 auto's maken en we maken alle slangetjes precies pas aan ipv 2 cm overlengte besparen we toch mooi 2 miljoen strekkende cm's aan slangmateraal.
Vermoedelijk is dat ook de oplossing wel.
Houd rekening met korte slangetjes, Er zit weinig rek in zeg maar.
Maakt monteren lastig.
Mischien dacht Volvo als we 1.000.000 auto's maken en we maken alle slangetjes precies pas aan ipv 2 cm overlengte besparen we toch mooi 2 miljoen strekkende cm's aan slangmateraal.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2021 12:56 #1466490
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Terugslagklepje
Het bestelde terugslagklepje is binnen. Het heeft twee aansluiten, A en B zie plaatje. Als ik op de tekening kijk bij estateservices lijkt het alsof ik A moet aansluiten op de slang naar de achterruit en B op de aanvoer.
Dan zou ik verwachten dat als ik op aansluiting A blaas dat niet gaat vanwege het terugslagklepje. Echter kan ik door beide aansluitingen even makkelijk blazen. Hoe kan het dan werken als terugslagklep?
Of doe ik iets verkeerd?
Dan zou ik verwachten dat als ik op aansluiting A blaas dat niet gaat vanwege het terugslagklepje. Echter kan ik door beide aansluitingen even makkelijk blazen. Hoe kan het dan werken als terugslagklep?
Of doe ik iets verkeerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-04-2021 22:23 #1466498
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb hetzelfde 'klepje'
Ik heb hetzelfde 'klepje' vorig jaar besteld, is gewoon een holle behuizing; meer een koppelstukje dan een klepje.
Mijn ruitensproeier werkt in ieder geval prima.
Mijn ruitensproeier werkt in ieder geval prima.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-04-2021 01:18 #1466500
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik zou
er niet al te veel over nadenken en gewoon monteren.
Dat plaatje dat je weergeeft zie ik bij estate niet, wat ik wel zie is een opmerking dat voor modellen vanaf 2008 het toepasbaar is als een simpele L- Koppeling.
Dus vml "klept" die ook helemaal niet.
Zo'n klepje heeft hoogstens als functie dat de rwvs blijft staan in de opgaande leiding naar de sproeier en dat daarmee de tijd tussen de hendel bedienen en het moment van sproeien zo kort mogelijk is. Zonder klepgeval zal het ook wel werken.
Dat plaatje dat je weergeeft zie ik bij estate niet, wat ik wel zie is een opmerking dat voor modellen vanaf 2008 het toepasbaar is als een simpele L- Koppeling.
Dus vml "klept" die ook helemaal niet.
Zo'n klepje heeft hoogstens als functie dat de rwvs blijft staan in de opgaande leiding naar de sproeier en dat daarmee de tijd tussen de hendel bedienen en het moment van sproeien zo kort mogelijk is. Zonder klepgeval zal het ook wel werken.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
29-04-2021 17:18 #1466523
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic zonder klepgeval wel meer krassen op je achterruit
Want de wisser gaat wel wissen met het vuil en zonder water. Het is inderdaad om snel water bij de wisser te hebben. En ik denk dat het wel werkt met vloeistof. Als ie verkeerd om zit werkt ie niet, makkelijk uit te vinden. Niet in kijken tijdens het testen, maar op iemand anders richten.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2021 19:40 #1466564
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Klopt
eens, maar topicstarter vraagt zich af ie nu een klepgeval in zijn handen heeft of slecht een L koppeling omdat het onderdeeltje in twee richtingen lijkt door te laten.
Maar misschien werkt het wel met vloeistof en niet met lucht.
Maar misschien werkt het wel met vloeistof en niet met lucht.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-05-2021 20:58 #1466566
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Maar gewoon aangesloten
Ik heb het klepje er gewoon tussen gezet, A naar de sproeier en B aan de aanvoer.
Ik had het nog getest met water en dat loopt er via beide aansluitingen even makkelijk doorheen. Het duurt nu ook een seconde of 4-5 voordat er vloeistof bij de achteruit komt. Ik had het ook nagevraagd bij estate services. Zij lieten mij weten dat er volgens de fabrikant wel een soort van klep in zou zitten. Ik heb de klepwerking helaas niet gezien.
Maar ach het stroomt in ieder geval niet meer mijn interieur in.
Ik had het nog getest met water en dat loopt er via beide aansluitingen even makkelijk doorheen. Het duurt nu ook een seconde of 4-5 voordat er vloeistof bij de achteruit komt. Ik had het ook nagevraagd bij estate services. Zij lieten mij weten dat er volgens de fabrikant wel een soort van klep in zou zitten. Ik heb de klepwerking helaas niet gezien.
Maar ach het stroomt in ieder geval niet meer mijn interieur in.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
04-05-2021 11:17 #1466597
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic maar wel een klep betaald.
ik zou er toch graag een kleppie in willen en het hoort er ook in, maar ik heb dan ook net mijn vooruit vervangen vanwege de vele krassen die erin zaten als gevolg van 24 jaar ruitenwissen met af en toe wat weinig smering.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2021 02:27 #1466662
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Weinig "smering"
Bij voorruit wissen/wassen ligt niet aan het missen van een klepje want volgens mij zit dat standaard niet gemonteerd, achter wel.
Heeft dan misschien elders aan gelegen ?
Maar een achterruit wis/was je uiteindelijk toch minder vaak dan een voorruit.
Heeft dan misschien elders aan gelegen ?
Maar een achterruit wis/was je uiteindelijk toch minder vaak dan een voorruit.
Moderators: Jerry Stam