Ruitensproeier achterruit; leiding achter schopbord rechterzijde los | OPGELOST
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Vrij snel na aankoop van mijn 940 kwam ik er achter dat er geen ruitenwissersproeivloeistof op de achteruit kwam, maar het wel rook naar ruitenwisservloeistof in de auto als ik het knopje hiervoor bediende. In een andere discussie vond ik een bericht van Hein Wolda (<a href=" volvo700vereniging.nl/comment/229873#comment-229873 ">link). Hij omschreef dat de flexibele slang van de ruitenwisservloeistof over gaat in een harde slang achter de schopplaat aan de bestuurderskant. Ik vond mijn losse slang aan de bijrijderskant. Misschien had Hein een rechts gestuurde auto?
Ik heb de flexibele slang gevonden onder de motorkap en die gaat via de rubber manchet samen met de kabels naar binnen onder de verstevigingssteun tussen de veertoren en chassis. Na het verwijderen van de schopplaat en het dashboard kastje kon ik zien waar de kabels te voorschijn komen achter alle onderdelen van de kachel. Ik ben er nog niet in geslaagd om daar een zachte rubber slang te vinden waarop ik de harde slang kan aansluiten. Hoort deze harde slang in het rubber manchet geduwd te worden?
Zo ja, heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Aangezien alle onderdelen van de kachel behoorlijk in de weg zitten.
Mocht ik er bij kunnen komen las ik dat Hein de harde slang wat had verlengd. Enig idee waar een koppel stuk en slang voor deze leiding verkrijgbaar zijn?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten,
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Mijn eerst vraag staat wel nog steeds.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Bedoel je met dat "ding" de rubberen manchet die tussen de motorruimte en het interieur zit?
De flexibele slang in de motorruimte leek geïntegreerd te zijn in het rubberen manchet/doorvoer.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Terugslagklep zorgt wel dat de achterruitewisser minder lang droogloopt, dus ik heb hem vervangen toen hij lek was.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Zitten er dan twee terugslagkleppen in de leiding naar de achterruitsproeier?
groetjes
Mathy
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
text
De "waterleiding" naar achter loopt als volgt:
1. Van de pomp via een zachte rubberslang langs het luchtfilter en dan bovenaan het rechter scherm naar de rubber manchet in het schutbord (zit onder de verstevigingssteun tussen veertoren en chassis).
2. Voor het manchet gaat de zachte slang over in een "harde" slang
3. De harde slang gaat na het manchet over in een stukje zachte slang en in de buurt van de ECU weer over in harde slang. kan je zien door schopplaat aan bestuurderskant te verwijderen en dan jezelf in een hele mooie bocht te wringen
4. De harde slang loopt via de rechterdorpel naar achter
In de buurt van het achterwiel gaat de harde slang weer over in zachte slang. Kan je bij door de bekleding rechtsachter te verwijderen
5. De zachte slang loopt tot aan het terugslagklepje
6. Vervolgens zachte slang richting achtersproeier
Plekken waar e.e.a. fout kan gaan:
3: ik heb al bij twee 940's gezien dat de harde slang uit de rubberen overgangsmof geschoten was.
M.i. heeft men de boel dan met net teveel spanning gemonteerd. Ik heb er een extra stukje slang tussengeplaatst
5/6: Ook hier wil nogwel eens teveel spanning op de leidingen te staan met twee mogelijke gevolgen: leiding schiet los of terugslagklepje breekt.
Terugslagklep kan natuurlijk,zoals door meer mensen genoemd, ook kapot zijn.
Ik heb hier ook een extra stukje slang tussengezet.
Wellicht sprak Timen over het terugslag klepje bij het achterlicht?
In mijn geval is dus de harde slang los waar bij punt 3 over gesproken wordt. Het verdere traject heb ik nog niet bekeken.
Reinier, je vertelde dat dit bij jou ook het geval was, kun je me ook vertellen hoe je dit hebt opgelost? En hoe je bij de rubberen mof aan de binnenkant van de auto hebt kunnen komen?
Bedankt!
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Aannemelijker is dat je losse stuk bij #3 beter te zien is als je de ECU er even uit haalt. Met een griptang kan je de breekbout eruit draaien en dan met torx 15 de vier schroeven euit draaen en je kan de ECU eruit halen als je dat wilt.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Ik heb het toen teruggedouwd omdat er echt helemaal niet bij kon om iets anders te doen. Liefst had ik er een klein slangeklammetje bij gezet maar ik kon er zo slecht bij dat dit het enige was. Rood hoofd en pijn aan je klauwen na afloop.
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Had het dashboardkastje nog los, dus vanmiddag nog eens een poging gewaagd. Ik zie inderdaad de kabels door de rubbermof gaan, maar de leiding zit erboven. De harde slang leek mij ook te kort om bij de mof te komen. ECU losmaken heb ik nog niet geprobeerd. Het werd al weer donker.
Ik dacht ook dat als ik de bobine even weg haal, ik misschien de rubbermof los kan maken vanuit de motorruimte. dan kan ik een stuk slang in de mof monteren en dat mee naar binnen duwen.
Wordt vervolgd.