andere (niet volvo) velgen
- V700 register
- Nieuw lid
-
ET waarde veranderen geeft niet zo veel problemen hoor. Ben op de 945 van ET25 naar ET18 gegaan. 30k km zonder problemen mee gereden.Baseman schreef : Waarom besteed nou bijna niemand aandacht aan een naafgat?
Als dat exact past, maar de steek 2mm groter is, krijg je de boel wel trillingsvrij vast, maar nog steeds is het gevaarlijk en slecht voor je velg, gaat wringen op de draadeinden en gaat uiteindelijk stuk.Meestal met 160 op de autobahn..........leg dat dan maar eens aan je verzekering uit.
ET moet je zel weten, maar hoort 25 of 43 te zijn, naafgat MOET 65.1mm zijn, de steek MOET 5x108 zijn.
Kijk even op de steekwijzer van FZ-nederland, om te zien welke opties er dan nog over zijn.
Overigens, de ET zou ik ook ongewijzigd laten, omdat wiellagers dat niet zo leuk vinden, ongelijke belasting.In feite wringt ie continu.Als je uitdagingen zoekt, vooral doen, maar ik zou gewoon PASSENDE velgen zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Klopt, dat hóeft ook niet, maar de naaf op jouw Volvo is ontworpen, met een zo optimale krachtsverdeling, om te gebruiken met ET25. Als je er 18 op zet is dat inderdaad niet zoveel verschil, zou zomaar jarenlang goed kunnen gaan.Michael Oud schreef : ET waarde veranderen geeft niet zo veel problemen hoor.
Ik bedoelde dat het niet klopt bij wat Volvo voor de auto bedacht heeft, tevens de reden voor het bestaansrecht van een breed scala aan spacer/verbreder-winkels.
Naaf en steek moeten passen en ET juist, of zo dicht mogelijk er bij.
Persoonlijk, kies ik alleen de juiste ET, wat een andere doet, moet hij/zij zelf weten, niks mis mee.
Formeel, voldoet jouw auto niet meer aan het voertuigregelement, als de spoorbreedte 2 cm groter is dan de typegoedkeuring aan geeft. Als je dus een ET25 naaf, voorziet van een ET43 velg, gaat het al mis. Er is geen hond die er op let, het nameet of de auto er op afkeurt, maar als je echt een taaie keurmeester hebt, zou het wel kunnen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In bovenstaande bijdrage maak je een denkfoutje.
Als je een een velg met een ET43 monteer i.p.v. een ET25 komt het hart van de band 18 mm naar binnen, dus de spoorbreedte wordt 2 maal 18 is 36mm smaller/kleiner. Maar dat past dan vaak niet want de band loopt dan vast op de veerpoten. Als je bij die ET43 velgen 18mm spacer/spoorverbreders gebruik kom je weer op je originele spoorbreedte uit.
Jaap
- V700 register
- Nieuw lid
-