andere (niet volvo) velgen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 10:38 #1099631 door V700 register
andere (niet volvo) velgen is gemaakt door V700 register
hallo,
het zal ongetwijfeld heiligschennis zijn en de vraag zal ongetwijfeld al een keer voorbij zijn gekomen (al heb ik hem niet kunnen vinden)maar zoals de titel al zegt wil ik gaan kijken voor andere (zomer) velgen, niet origineel volvo en het probleem is dus dat de velgen alleen in typisch duitse maten zijn te krijgen...
steek 5x100 en steek 5x112steek 5x112 gaat ongetwijfeld niet passen zonder aanpassingen aan de velg maar nu vraag ik me af of een steek 5x110 gaat passen zonder aanpassingen??
steekadapters heb ik ik ook voor gekeken maar die zijn niet standaard tekoop van 5x108>5x110/5x112

nou zou het volgens mij bij een steek 5x110 nog wel mogelijk zijn om de boutgaten 1mm te ruimen zodat de boutgaten groter zijn en de draadeinden meer speling hebben in de boutgaten en dus de velg goed te centreren is...
maar het liefst zou ik niks aanpassen aan de velg natuurlijk...

dus gaat dit of moet de velg worden aangepast??

er is vast wel iemand die al een keer met dit bijltje heeft gehakt....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 10:43 #1397807 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gek geworden?

jensch schreef : nou zou het volgens mij bij een steek 5x110 nog wel mogelijk zijn om de boutgaten 1mm te ruimen zodat de boutgaten groter zijn en de draadeinden meer speling hebben in de boutgaten en dus de velg goed te centreren is...

Kan je niet beter op een andere manier zelfmoord plegen?

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
24-11-2013 10:44 #1397808 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Neen dat gaat niet
Gaten zijn conisch.
Dus een beetje uithalen geeft misschien wel de mogelijkheid om het tapeinde er door te krijgen maar vastdraaien in het conische deel gaat niet lukken.
Los nog van het centreergat.
Dat moet ook op de tiende mm passen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 11:07 #1397811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zoeken
Hoi Jensch
Wat betreft je plannen sluit ik me bij Andre en Wytze aan. Als echter verder zoek kan je wel velgen vinden met de juiste steek/naafdiameter. Je zou ook kunnen kijken naar velgen geschikt voor andere Volvomodellen. Die hebben alleen vaak een andere, hogere ET-waarde en zullen daarom niet zonder meer op jouw auto passen. Je kan dat oplossen door tussen de velg en de naaf spoorverbreders te zetten. Als je een velg heb gekozen met een hoger ETwaarde maar met een andere steek/naaf diameter kan je op bestelling adapters laten maken.
Jaap

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 11:19 #1397813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ghehehe ik heb net de velg
ghehehe ik heb net de velg gevonden die ik wil in steek 5x108, alleen met ET38 dus het steekprobleem (lees:zelfmoord probleem aldus andre) is opgelost.spoorverbreders van 10 a 12 mm vereist natuurlijk langere draadtappen.... iemand enig idee wat de standaard maten zijn?? en hoe makkelijk deze de originele te verwijderen zijn???

EDIT: bij het gebruik van schuifmoeren zou ik volgens diverse site's 5x110 velgen op 5x108 naven krijgen als de centreerring maar goed is, dan zijn de velgen wel te in ET25 te krijgen.klinkt dit als een plausibele oplossing??
<a href=" www.online-velgen.nl/accessoires/wielbou...chuitmoeren-m12x150/ "> www.online-velgen.nl/accessoires/wielbou...chuitmoeren-m12x150/

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 11:33 #1397814 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Schuifmoeren
Schuifmoeren zou ik niet aan beginnen. Je krijgt een gekke krachtsdoorleiding. Wat beter zou zijn is centeren op de naaf en dan geen conische maar vlakke moeren gebruiken. Gaten in de velg wat opruimen en je bent er ook. Passing op de naaf moet wel nauwkeurig zijn om te voorkomen dat je wiel gaat slingeren.Of zelf spacers laten maken met twee steekmaten.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 11:40 #1397815 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Lijm
Ik zou er voor alle zekerheid een flinke klodder lijm achter doen........
Je bent toch aan het knoeien...........

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 11:50 #1397816 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic naafcentrering

henk 940LPT schreef : Schuifmoeren zou ik niet aan beginnen. Je krijgt een gekke krachtsdoorleiding. Wat beter zou zijn is centeren op de naaf en dan geen conische maar vlakke moeren gebruiken. Gaten in de velg wat opruimen en je bent er ook. Passing op de naaf moet wel nauwkeurig zijn om te voorkomen dat je wiel gaat slingeren.Of zelf spacers laten maken met twee steekmaten.

is centrering op de naaf in combinatie met schuifmoeren dan niet een betere oplossing??het wiel wordt dan gecentreerd op de naaf en de conische kanten van de schuifmoeren zorgt er dan toch voor dat de wielen minder makkelijk kunnen gaan glijden over de naaf?? of heeft die conische bus dan geen elnkele meerwaarde meer als je hem centreerd op de naaf??
ik weet inderdaad van oudere type's daf vrachtwagen dat er wordt gecentreerd op de naaf en dat de wielmoeren vlak zijn.
boutgaten opruimen is inderdaad ook een prima oplossing en wordt volgens mij meer gebruikt in de velgenwereld... en dat dan in combinatie met naafcentrering e nvlakke wielmoeren moet toch een goede oplossing zijn??

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 18:25 #1397825 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic We hebben dit vroeger(15jr
We hebben dit vroeger(15jr geleden) al eens geprobeerd met wielen voor een crossauto, moest cool staan, lichtmetaal onder de crosser, we hebben de 7e bocht gehaald, 1 wiel brak spontaan uit het hart van de velg, kan je vertellen dat gevoel is niet prettig, later de andere velgen ook bekeken, ze hadden allemaal scheurtjes.
Advies, begin er niet aan, mocht je het wel doen en er gebeurd iets, ongeval of...... weet ik niet of de politie en de verzekering nog wel coulant zullen zijn.
Groet Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-11-2013 21:08 #1397831 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm!

jensch schreef : ghehehe ik heb net de velg gevonden die ik wil in steek 5x108, alleen met ET38 dus het steekprobleem (lees:zelfmoord probleem aldus andre) is opgelost.
spoorverbreders van 10 a 12 mm vereist natuurlijk langere draadtappen.... iemand enig idee wat de standaard maten zijn?? en hoe makkelijk deze de originele te verwijderen zijn???

De originele wielbouten klop je er zo uit met een hamer/vuistje door de moer er op te zetten. Dat is niet het probleem. Dat moet je weten, die vraag hoef je niet te stellen. Je neemt risico's met deze keuze. Als je de juiste steek hebt gevonden en een 10..12mm spacer of "vulring" moet gebruiken zou het kunnen. Echter laat een naafpassing in de spacer/vulring afdraaien!! Dat is heel belangrijk, want anders krijg je op den duur scheuren in de bouten of de velg! De spacer moet passen in de naaf!! En de velgnaaf van de nieuwe velg natuurlijk ook in de nieuwe spacer!.... De bouten mogen niet de krachten van de wieldruk opnemen zeg maar. Dat gaat geheid een keer fout!: Metaalmoeheid. En dat wordt alleen erger van zodra er ergens een kleine speling begint te ontstaan. Ooit van gehoord?? Metaalmoeheid?? Als je de bouten nog meer gaat belasten in "loodrechte richting" zeg maar moet je echt oppassen. Of je moet preventief om de tijd je wielbouten vervangen. Dat zijn er dus 20. 1 keer per 2 jaar of zo misschien, geen idee, om de minste problemen voor te zijn. Ik weet niet wat die bouten kosten, maar best veel. Dan heb je nog niet het gevaar weggenomen van scheurtjes in de velg want de uiteinden pakken het moment op.. Die zou je ook moeten vervangen voor veiligheid.
Ik zou het niet durven zonder dat je een nieuwe spacer hebt ontworpen die precies past op de originele naaf en nieuwe naafmaat van de nieuwe velg.
Robert

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC