mistlampen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2011 19:55 #1301315
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Makkelijkst
kun je als volgt te werk gaan. Je zoekt van de hoofdlichtschakelaar een draad waarop spanning komt te staan als je de verlichting aanzet, deze tak je af naar de schakelaar toe op je dashboard.
De andere kant van de schakelaar sluit je aan op punt 85 van het relais, op punt 86 komt de massa aansluiting, op punt 87 gaat de + draad naar de mistlampen en op punt 30 komt de + draad van de accu af.
Het relais het beste zo kort mogelijk bij de accu / mistlampen neerzetten.
Het tweede circuit wat je eventueel aansluit is voor de dashbardverlichting, of deze moet net zoals bij de 760 bij mij centraal via een geleidingstrip geregeld zijn.
De andere kant van de schakelaar sluit je aan op punt 85 van het relais, op punt 86 komt de massa aansluiting, op punt 87 gaat de + draad naar de mistlampen en op punt 30 komt de + draad van de accu af.
Het relais het beste zo kort mogelijk bij de accu / mistlampen neerzetten.
Het tweede circuit wat je eventueel aansluit is voor de dashbardverlichting, of deze moet net zoals bij de 760 bij mij centraal via een geleidingstrip geregeld zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2011 19:57 #1301316
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schema
Bijlage images.jpg niet gevonden
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2011 19:59 #1301317
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tekeningetje
Ja, dat klopt. Eigenlijk is het een spanningsbediende schakelaar. Als je op de juiste ingang spanning (+12V) zet (de bediening), dan sluit een contact (de schakelaar). Als je op de ingang van dat contact een gezekerde plus zet (vanaf de accu) en op de uitgang van het contact de plus naar de lampen dan werkt het netjes zoals je wilt. Als er 4 pennetjes op het relais zitten, zullen hoogstwaarschijnlijk 2 voor de bediening zijn en 2 voor de schakelaar. Als het goed is, staat er ook wel een tekeningtje op de behuizing.gerwin lieftink schreef : relais = schakelaar?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2011 21:40 #1301345
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de relais zit achter de
de relais zit achter de zekeringen?
want die heb ik niet ik heb alleen de aan uit schakelaar naast de aan/uit knop voor de verlichting
denk dat ik hier niet duidelijk in ben geweest
en op deze aan/uit schakelaar zitten de volgende aansluitingen
+ = 12 volt? S
Y=? 31=?
maar moet dat relais ertussen? en wat is het nut van deze relais als je een "gewone" schakelaar hebt?
groet Gerwin
want die heb ik niet ik heb alleen de aan uit schakelaar naast de aan/uit knop voor de verlichting
denk dat ik hier niet duidelijk in ben geweest
+ = 12 volt? S

maar moet dat relais ertussen? en wat is het nut van deze relais als je een "gewone" schakelaar hebt?
groet Gerwin
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2011 21:46 #1301346
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic RISICO!
ALTIJD relais gebruiken.
Ik zou nooit zo'n vermogen voor de mistlampen via een kabeltje naar binnen halen, naar de schakelaar, en naar de accu.
Veeeels te risicovol.
Relais houd in, dat je met een klein vermogen (12v en een paar miliwat voor de spoel in het relais) vanaf de schakelaar, een groot vermogen (+ vanaf accu naar de mistlampen, en iets van 40 Ampere (max hoeveelheid standaard relais)) kan schakelen.
Op een veilige en snelle manier.
Never nooit via een kabeltje naar binnen naar een schakelaar en naar een + aansluiting.
Zoals hierboven verteld en in het schema aangegeven aansluiten, dat is de beste en juiste manier.
En een zekering ertussen.
Even bij de automaterialenhandel of electro shop gewoon een standaard maak relais halen.
Zijn de kosten ook niet.
Groeten,Gerben
Ik zou nooit zo'n vermogen voor de mistlampen via een kabeltje naar binnen halen, naar de schakelaar, en naar de accu.
Veeeels te risicovol.
Relais houd in, dat je met een klein vermogen (12v en een paar miliwat voor de spoel in het relais) vanaf de schakelaar, een groot vermogen (+ vanaf accu naar de mistlampen, en iets van 40 Ampere (max hoeveelheid standaard relais)) kan schakelen.
Op een veilige en snelle manier.
Never nooit via een kabeltje naar binnen naar een schakelaar en naar een + aansluiting.
Zoals hierboven verteld en in het schema aangegeven aansluiten, dat is de beste en juiste manier.
En een zekering ertussen.
Even bij de automaterialenhandel of electro shop gewoon een standaard maak relais halen.
Zijn de kosten ook niet.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2011 21:58 #1301350
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok bedankt
ok bedankt
en in het schema staat de schakelaar op de + draad van het grootlicht?
hoe werkt dat dan?
kan groot+ mistlicht dan niet samen? of......
en in het schema staat de schakelaar op de + draad van het grootlicht?
hoe werkt dat dan?
kan groot+ mistlicht dan niet samen? of......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2011 10:35 #1301396
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Officieel
mag grootlicht en mistlampen niet tegelijk branden. Verstralers wel. Het ligt er dus aan wat voor lampen je wilt monteren op je auto waar je de schakeldraad voor het relais vandaan haalt.
Bij mistlampen dus van stadslicht / dimlicht en bij verstralers van het grootlicht.
Bij mistlampen dus van stadslicht / dimlicht en bij verstralers van het grootlicht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2011 14:04 #1301416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok bedankt
heb nu al het
ok bedankt
heb nu al het materiaal in huis maar weet alleen nog niet hoe ik de originele aan/uit schakelaar op de juiste manier moet aansluiten
bvd Gerwin
heb nu al het materiaal in huis maar weet alleen nog niet hoe ik de originele aan/uit schakelaar op de juiste manier moet aansluiten
bvd Gerwin
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2011 14:35 #1301420
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Is
ook niet zo lastig, als het een 2 pens schakelaar is (maar het beste kun je even meten met een multimeter) zet je op de ene pen de + die van de lichtschakelaar komt, dus de bewuste draad van grootlicht of stads/dimlicht en de andere kant gaat naar de 85 van het relaistje toe. Dan heb je de schakelkant van het relais, buiten de massa om al in orde.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-01-2011 14:41 #1301421
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het is geen 2 pens
het is geen 2 pens schakelaar maar een 4 pens
en deze komt uit een andere volvo en heeft de volgende aansluitingen
+ = 12 volt?
S
Y=?
31=?
of is het makkelijker om een originele 2 pens aan te schaffen
en deze komt uit een andere volvo en heeft de volgende aansluitingen
+ = 12 volt?
S

Y=?
31=?
of is het makkelijker om een originele 2 pens aan te schaffen
Moderators: Jerry Stam