Bouten op Hydravelg 16 inch zelfde als 15 inch?

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 11:00 #1254734 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Op lichtmetaal -- rvs moeren
Op lichtmetaal moeten andere moeren dan op stalen velgen.
Toen ik in Duitsland nieuwe banden haalde op LM  weigerde het bedrijf de velgen onder de auto te zetten omdat er de verkeerde mutter bij zaten.  

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 12:05 #1254739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tja
Niet bij Volvo hoor.Alhoewel er natuurlijk bij LM velgen met open gaten voor de moeren heel vaak verchroomde wielmoeren worden gebruikt, maar het hoeft niet.
Bij Mercedes-Benz bij heel veel modellen worden voor de LM velgen langere wielbouten gebruikt, omdat de LM velgen dikker zijn. Blijft altijd lachen, als een MB-rijder eens een keer een lekke band heeft en zijn stalen reservewiel er op wil leggen. Krijgt hij zijn reservewiel niet vast, omdat de wielbouten te lang zijn en er dus ruimte overblijft als de bout er helemaal ingedraaid zit (bij het reservewiel horen dus 5 stuks kortere wielbouten te zitten)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 12:30 #1254745 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dezelfde
Dezelfde moeren hoor!
Ik heb het met onze V70 ook naagevraagd: die moeren lijken niet lekker te passen op de stalen velgen maar bij navraag moeten ze er toch gewoon mee vast!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 12:32 #1254746 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens mij moet je dan
Volgens mij moet je dan schrijven: Niet bij originele Volvo velgen.
Aftermarket kun je wel degelijk andere moeren nodig hebben.

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-11-2009 22:27 #1254800 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Andere moeren
Op stalen velgen worden konische moeren gebruikt. Op lichtmetaal meestal vlakke moeren. Het "vastzetvlak" van een stalen velg is anders dan bij een lichtmetalen velg. Met conisch en vlak bedoel ik de kant van de moer die de velg vastzet. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel verschil tussen te zitten maar als je ze naast elkaar legt zie je het wel.
In principe kun je met je konische moeren van de stalen velgen best je lichtmetalen velgen vastzetten. Als je ze met het juiste moment (of iets meer) vastzet zullen ze er niet vanaf vallen. Maar waarschijnlijk beschadig je je velg aan de binnenzijde op de plek waar de moer aangrijpt. Door het veel kleinere contactoppervlakte zullen je ze waarschijnlijk een beetje in het (relatief zachte) lichtmetaal draaien. Mijn advies zou overigens toch zijn om een setje vlakke moeren te kopen.
Bij een goede bandenzaak kunnen ze het je wel laten zien.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2009 10:45 #1254836 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic abc

rsmeets schreef : Op stalen velgen worden konische moeren gebruikt. Op lichtmetaal meestal vlakke moeren. Het "vastzetvlak" van een stalen velg is anders dan bij een lichtmetalen velg. Met conisch en vlak bedoel ik de kant van de moer die de velg vastzet. Op het eerste gezicht lijkt er niet veel verschil tussen te zitten maar als je ze naast elkaar legt zie je het wel.
In principe kun je met je konische moeren van de stalen velgen best je lichtmetalen velgen vastzetten. Als je ze met het juiste moment (of iets meer) vastzet zullen ze er niet vanaf vallen. Maar waarschijnlijk beschadig je je velg aan de binnenzijde op de plek waar de moer aangrijpt. Door het veel kleinere contactoppervlakte zullen je ze waarschijnlijk een beetje in het (relatief zachte) lichtmetaal draaien. Mijn advies zou overigens toch zijn om een setje vlakke moeren te kopen.
Bij een goede bandenzaak kunnen ze het je wel laten zien.

tot nu toe heb ik bij diverse sets volvo velgen (staal en alu van 2/7/8/9) altijd dezelfde konische vlakken gezien voor de moeren (of bouten bij de 850). 

• Roger Smeets
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-11-2009 20:40 #1254899 door Roger Smeets
Beantwoord door Roger Smeets in topic Vlakke moeren
Mijn V90 is voorzien van vlakke moeren (het verchroomde type) op de lichtmetalen velgen (type Mercurius). Voor de stalen velgen gebruik ik conische moeren. Dit was zo toen ik de auto kocht en is voor mij ook heel logisch. Dus ik neem/nam aan dat dit standaard voor Volvo is.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
29-11-2009 00:45 #1255095 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic conische
als men de gebruiksmanual gewoon leest staat er (in iedergeval 940 MY92 en 91 en 93 en 780 my87-88 en 90) dat er gewoon conische moeren gebruikt worden.
dus wat er op een auto daadwerkelijk zit doet denk ik niet ter zake nu.
de vraag was   Bouten op Hydravelg 16 inch zelfde als 15 inch? en niet wat iedereen op de auto heeft zitten.
en een ieder die vadis erop naslaat zal ook zien dat er maar een moer is art. 1273068 en dat deze voor alle velgen gebruikt wordt.
echter heeft volvo een chrome wielmoer als assesoires voor de velgen met zichtbare bouten die ook gebruikt kunnen worden 6820010-4(3529669)
en natuurlijk de wielsloten 9192808-5 niet zichtbaare en de 9192769-9 zichtbaar(voor bij de chrome).ook allemaal conische.
wat voor niet volvo velgen is voorgeschreven zal merk specifiek zijn maar in deze vraag gaat het duidelijk om een VOLVO velg type Hydra.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC