Xenon en strooilicht: "D" "H" in koplamp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 21:14 #1227447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beetje zout bij doen
Flauw of niet, even goed lezen helpt een hoop. Mijn 940 is geen bedrijfswagen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 21:25 #1227451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook geen bedrijfswagen
Mijn 940 is ook geen bedrijfswagen, maar wordt wel bedrijfsmatig gereden. En dan?
Niet moeilijk doen, vlgs mij krijg je een bekeuring als je verlichting niet brandt of verblindend is. Ik denk dat een agent je niet gaat bekeuren voor het hebben van meer/betere verlichting. Daarnaast verwacht ik ook niet dat de gemiddelde agent zich in deze materie gaat verdiepen om te kunnen schrijven.
Kortom: als je Xenon wil, gewoon doen!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 21:39 #1227454 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Emoties

Michael Oud schreef : Flauw of niet, <u>even goed lezen helpt een hoop</u>. Mijn 940 is geen bedrijfswagen.

<u>Daarom gaf ik aan het begin van deze topic al aan</u>:
<u>Dit is een onderdeel van een topic over strooilicht en xenon, want er zijn veel voor - en tegenstanders. Ik deel bovenstaande alleen maar mee: "don't shoot the messenger" </u>
Maar goed,emoties nemen de overhand bij xenon liefhebbers ,ik bemoei me er verder niet meer mee.
Succes en welterusten voor straks,
Mischa

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 21:57 #1227457 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic Er zijn altijd voor- en tegenstanders
Mischa,
Wat we hier nu hebben is een discussie over de voors en tegens van Xenon / gasontladingslampen en dat wilden we toch ?
Bij de meeste discussies die worden gevoerd zullen er altijd emoties in het spel zijn en indien dit dan ook nog schriftelijk gaat, laat men zich wat gemakkelijker gaan. Ik heb jouw link nog eens doorgelezen en de bronvermeldingen eens nagelopen.
Ik heb zelf ook nog wat speurwerk verricht en kom een aantal items tegen:
Xenonverlichting geeft 2x zoveel licht als halogeen.Xenon heeft een 5 tot 8x langere levensduur dan de standaard autoverlichting. De lichtopbrengst is niet continue, na ongeveer 2500 branduren is de opbrengst nog zo,n 70%, dat is nog altijd meer dan een goede halogeenlamp. Er zijn 2 soorten lampen: D2s, voor gebruik in projector lampen, de zogenaamde cateye koplampen. En de D2r, die worden voor reflectorlampen is gemaakt. De meeste xenonverlichting conversie sets zijn D2s lampen omdat deze een betere lichtopbrengst hebben. Montage van een xenon conversie set levert geen enkel probleem op voor de bestaande koplampunit. Door het lage stroomverbruik van het systeem ligt de temperatuur aanzienlijk lager. De lamp heeft slechts een warmte ontwikkeling van 35 Watt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-02-2009 21:58 #1227458 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mwoah..
Het was niet persoonlijk bedoeld, het was vooral mijn bedoeling om duidelijk te maken dat Fok misschien niet zo'n betrouwbare bron is als de site van de RDW.
Voor de duidelijkheid, ik hoef geen xenon hoor. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 17:29 #1227561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 940
In het koplampglas van mijn 940 zitten eigenlijk 3 lampglazen, eenmaal HR, eenmaal HR/C en eenmaal B. De eerste 2 dus grootlicht, waarbij de tweede ook gecombineerd is met een dimlicht (afgaand op de glascoderingen), de B is het mistlicht. Niet geschikt voor Xenon dus.

• Willem Veneboer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2009 19:50 #1227577 door Willem Veneboer
Beantwoord door Willem Veneboer in topic In de gehele context zien

henk 940LPT schreef : In het koplampglas van mijn 940 zitten eigenlijk 3 lampglazen, eenmaal HR, eenmaal HR/C en eenmaal B. De eerste 2 dus grootlicht, waarbij de tweede ook gecombineerd is met een dimlicht (afgaand op de glascoderingen), de B is het mistlicht. Niet geschikt voor Xenon dus.

Henk,
Ik denk dat de codering in de koplampen opgaat voor de auto's na 1 januari 2006. Ik weet eerlijk gezegd niet of er in 1998 toen de laatste 940-ers van de band afrolden al Xenon op de markt was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 17:26 #1227852 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic jep

Willem V. schreef : Ik denk dat de codering in de koplampen opgaat voor de auto's na 1 januari 2006. Ik weet eerlijk gezegd niet of er in 1998 toen de laatste 940-ers van de band afrolden al Xenon op de markt was.

de S-klasse was vanaf '98 leverbaar met Xenon. Kort daarop volgde BMW en Audi. Volgens mij was de Nissan Primera één van de eerste middenklassers die je met Xenon kon bestellen. Ook de Renault Laguna was er vroeg bij, maar ja, die was na een week al kapot.....
 Het valt me trouwens op dat Xenon-lampen op nieuwe auto's veel minder "blauw" is dan voorheen. Mij vader rijdt een bijvoorbeeld een  Passat en daar is het gewoon helder wit licht met een héééééél klein zweempje blauw (niet veel dus, weinig zelfs ) Jammer dat ze stadslicht met zo'n vies geel peertje uitrusten. Oh ik dwaal af...

groeten Alex

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 23:05 #1227888 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

alexvanbemmel schreef :

Willem V. schreef : Ik denk dat de codering in de koplampen opgaat voor de auto's na 1 januari 2006. Ik weet eerlijk gezegd niet of er in 1998 toen de laatste 940-ers van de band afrolden al Xenon op de markt was.

Ook de Renault Laguna was er vroeg bij, maar ja, die was na een week al kapot.....
groeten Alex

Nogsteeds naar volle tevredenheid

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2009 23:40 #1227893 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Oplossing
Hallo Volvisti
Och, dat beetje strooilicht kun je makkelijk opvangen door een booskijker te plaatsen.
groetjes
Mathy (die sinds een paar weken vermoedt, dat er twee verschillende booskijkers voor de 940 te krijgen zijn.)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC