Willem van Strik lidnr 328 schreef : De maximale belasting voor het amerikaanse roofrack (in de folder) is dacht ik 75 kg, in de praktijk zou ik daar geen grammetje op laden omdat je des te meer kans op roest hebt.
Bij het roofrack ligt de belasting veel lager, ik heb er één gehad op mijn 745 uit 1987, en ik herinner mij dat het ongeveer op 35 kg lag (ruwweg 75 Lbs misschien).
De bevestiging van het roofrack is ook heel anders, het zit met een soort rubberpluggen aan de dakplaat geschroefd, terwijl de roofrails met bouten ook aan de onderliggende dakspanten bevestigd zijn. Ik vermoed dat dit de reden is van de lagere toegestane belasting van het roofrack. Nog even afgezien van de het feit dat door de constructie van het roofrack de bagage in principe op de dakplaat komt te liggen, en uit ervaring kan ik je vertellen dat deze plaat door gaat buigen bij teveel kilootjes en je met deuken blijft zitten.
Voordeel van het roofrack is wel dat het dus relatief eenvoudig achteraf te bevestigen is en roofrails niet.