Sinds vandaag trotse eigenaar van Volvo 740 2.0i Turbo 16S
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Jij schreef : Tevens voor de zekerheid controleren of het sterkere oliepomp tandwiel incl. bout is geïnstalleerd.
Dit is een simpele en zeer verstandige upgrade!
Het gaat dan om onderdeelnummer 9135112, de bijbehorende bout is destijds ook vervangen voor een sterkere uitvoering.
Kun je daar wat meer over vertellen? (Mag ook in de Factor, als je genoeg over te zeggen is)
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Mathy: die Wasted Spark set klinkt wel leuk. Ik ga alleen even passen, de aankoop en het terug in orde zetten is voorlopig genoeg. En bedankt voor de tips over Schmidt en Swalmen!
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Een 16S duidt op een auto van Franse herkomst. S staat voor 'soupapes', wat wij in goed Nederlands 'valves' of kleppen noemen. Maakt niet uit maar is extra bijzonder!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Veel plezier ermee!
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-

Distributieriem (incl. set) is nog goed te verkrijgen hoor... alleen moet je even zoeken op de websites hier en daar (mister auto, oscaro, estateservices, skandix?...) . Alleen een goed merk (gates, dayco, continental, ...) vinden voor een schappelijke prijs is iets anders, Origineel volvo moet ook nog te verkrijgen zijn normaal. Ik moet er ook nog 1 bestellen voor de 16V zeer binnenkort.
Een complete set incl. balansriem lijkt mij moeilijker te vinden, ik vind toch weinig op 1e zicht. De delen apart zijn wel nog goed te verkrijgen (enkel riem, dan ergens wat rollen enz)
Heb je soms een onderdeelnummer van de sterke oliepompbout aub ? Kan ik dat gewoon bij volvo bestellen of beter in de betere DHZ hier ? welke sterkte van de bout ? 8,8 of meer 10, ... ? Denk dat het juiste tandwiel er al opzit hier (maar niet zeker) . Zal eens moeten nakijken, goede tip bedankt !!
- Andy Bauwens
- Nieuw lid
-
<cite>Buiten de goede tips die Adriaan al gaf zou ik willen mee geven om de balansasriem en de distributieriem te controleren. Tevens voor de zekerheid controleren of het sterkere oliepomp tandwiel incl. bout is geïnstalleerd. Dit is een simpele en zeer verstandige upgrade! Het gaat dan om onderdeelnummer 9135112, de bijbehorende bout is destijds ook vervangen voor een sterkere uitvoering. Op de foto staat het nieuwe type bovenaan en het oudere zwakkere type onderaan. </cite>
</blockquote>
Sorry om even het topic te kapen, maar hoe kan ik het verschil zien tussen het nieuwe tandwiel (bovenste tandwiel) en het oude tandwiel ?? Is mij niet echt duidelijk op de foto op het eerste zicht. De bout is onderdeelnr 982817 (968895) of is er een nieuwer partnr voor de bout ? Is het dan wel de nieuwe bout dat je besteld bij volvo als je nr 982817 gebruikt ?
- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Volgens het Volvo onderhoudsprogramma zou de distributieriem van een B204FT om de 75.000km of 60 maanden vervangen moeten worden.
Wat ik probeer te zeggen is dat dat eigenlijk de simpelste handeling is die uitgevoerd kan worden om te voorkomen dat er per ongeluk 16 kromme kleppen ontstaan.
Niet dat het hoeft te gebeuren, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee

Ik heb afgelopen jaar een originele distributieset en meer direct besteld bij mijn Volvo dealer en toen was de set gewoon leverbaar (via GCP). Om je hele topic niet direct te kapen heb ik een Dagboek aangemaakt met daarin de nummers, <a href=" volvo700vereniging.nl/dagboek/zwerverroodbaard/1992-volvo-960 ">hier klikken.
Het verschil in tandwielen is te zien aan het montagevlak (hart van het tandwiel) de bovenste heeft een rechte rand en de andere een schuine rand. Het oude type tandwiel is zwakker en gevoelig voor scheuren, als je ze naast elkaar in de hand hebt is het duidelijk dat het nieuwe type tandwiel een stuk degelijker is.
In de afgelopen paar jaar heb ik van twee personen begrepen dat zij een motorrevisie mochten uitvoeren puur vanwege het feit dat dit tandwiel de geest gaf.
Wat ook nog wel eens wilt gebeuren is dat de riemen van de balansassen vergeten worden tijdens de vervanging en later door ouderdom of andere zaken (olielekkage) breken en vervolgens in de distriebutieriem terecht komen en juist daardoor je het adres van de lokale motorrevisie laten opzoeken.
Het B204FT/GT motortype is net zo degelijk als elk ander type redblock, maar heeft wel zo zijn eigen aandachtspuntjes.
Better be safe than sorry zullen we maar zeggen

PS: In de bijlage nog een tweetal plaatjes, op de foto is het nieuwe type tandwiel te zien en op het plaatje het oude, let vooral op de rand in het midden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Qua prijs onderdelen zat er trouwens tussen Schmidt en de officiele volvogarage (Rutten in Hechtel) quasi geen verschil. Alleen het uurloon bij Schmidt viel ik wel wat van achterover, zo maar even het dubbel (of mag dat hier niet gezegd worden? Indien zo schrap het maar, ik wil zeker niets zeggen over de kwaliteit van het afgeleverde werk!)
Herman.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Ja, dat mag gezegd worden. Al lijkt het me sterk dat een officiële Volvodealer een uurloon hanteert dat half zo hoog is als dat van Schmidt. Ik heb er even een rekening en een offerte van Schmidt bij gepakt en ook een rekening van de garage waar ik meestal het onderhoud laat doen. Allemaal van dit jaar. Bij Schmidt varieert het van € 60,- (diagnose) tot € 75,-. De "gewone" garage vraagt € 52,- per uur. Alles ex. BTW. En van de officiële Volvodealer in Aken (D) waar ik meestal m'n onderdelen/accessoires haal, weet ik dat die jaren geleden al € 70,- per uur vroegen. Dat een officiële Volvodealer het voor nog geen € 40,- per uur doet, kan ik me niet voorstellen.
groetjes
Mathy