Even voorstellen
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 13:10 #1105353
door R Newvolvo (GAST)
Even voorstellen is gemaakt door R Newvolvo (GAST)
Beste medeforummers,
Mijn naam is Robert, 20 jaar en ik kom uit Eindhoven. Na lang wikken en wegen komt mijn eerste auto er. Omdat ik volgend jaar naar Delft ga om te studeren, zoek ik een auto die ik eventueel youngtimer kan verzekeren. Dit lijkt me vooral handig als ik een master in het buitenland ga doen. Op die manier betaal ik me niet rot aan de auto en kan 'ie lekker blijven staan.
Wel nu, de keuze: voor een auto van rond 1990, die lekker rijdt en veel opties heeft zijn er niet veel keuzes. Er zijn veel auto's op de lijst gekomen, en ook veel afgegaan. Uiteindelijk zijn er twee overgebleven: Volvo 740 (940 is te duur in onderhoud) en een Mercedes-Benz 230E/260E/300E. Het budget zal rond de €3500 liggen.
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik privechauffeur. Thuis rijden we groot (Lexus LS). Een grote auto rijden moet geen probleem zijn. Ook reparaties aan de Toyota Celica doe ik voornamelijk zelf.
De buurman heeft een 240GLE. Wat een heerlijke machine is dat. Niks evenaart het geluid van dat luchtgekoelde blok. Ik zou stiekem wel kunnen zeggen dat ik het Volvo-virus iets meer heb dan het Mercedes virus.
Wat zijn jullie ervaringen met een 740 als eerste auto? Mijn voorkeur gaat uit naar de sedan.
Hoor het graag!
Veel rijplezier toegewenst,
Robert
Mijn naam is Robert, 20 jaar en ik kom uit Eindhoven. Na lang wikken en wegen komt mijn eerste auto er. Omdat ik volgend jaar naar Delft ga om te studeren, zoek ik een auto die ik eventueel youngtimer kan verzekeren. Dit lijkt me vooral handig als ik een master in het buitenland ga doen. Op die manier betaal ik me niet rot aan de auto en kan 'ie lekker blijven staan.
Wel nu, de keuze: voor een auto van rond 1990, die lekker rijdt en veel opties heeft zijn er niet veel keuzes. Er zijn veel auto's op de lijst gekomen, en ook veel afgegaan. Uiteindelijk zijn er twee overgebleven: Volvo 740 (940 is te duur in onderhoud) en een Mercedes-Benz 230E/260E/300E. Het budget zal rond de €3500 liggen.
Sinds ik mijn rijbewijs heb ben ik privechauffeur. Thuis rijden we groot (Lexus LS). Een grote auto rijden moet geen probleem zijn. Ook reparaties aan de Toyota Celica doe ik voornamelijk zelf.
De buurman heeft een 240GLE. Wat een heerlijke machine is dat. Niks evenaart het geluid van dat luchtgekoelde blok. Ik zou stiekem wel kunnen zeggen dat ik het Volvo-virus iets meer heb dan het Mercedes virus.
Wat zijn jullie ervaringen met een 740 als eerste auto? Mijn voorkeur gaat uit naar de sedan.
Hoor het graag!
Veel rijplezier toegewenst,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 13:18 #1427982
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Welkom bij de club!
Welkom bij de club!
Of een 940 kostbaarder is qua onderhoudskosten dan een 740 valt sterk te betwijfelen. 940's zijn nieuwer en de aanschafprijzen zijn nu laag. Van de sedans helemaal.
Zoek een ged onderhouden auto uit. Dat is de beste kostenbesparing. De turbo's zijn net zo betrouwbaar als de niet turbo's.
Over het algemeen roesten deze auto's niet of nauwelijks. Voor jouw budget moet je een perfecte 940 of 740 kunnen kopen met een goede historie en alle opties die je wilt. Koop bij een betrouwbaar adres en doe een aankoopkeuring.
O ja, lid worden is zeker aan te bevelen!
Of een 940 kostbaarder is qua onderhoudskosten dan een 740 valt sterk te betwijfelen. 940's zijn nieuwer en de aanschafprijzen zijn nu laag. Van de sedans helemaal.
Zoek een ged onderhouden auto uit. Dat is de beste kostenbesparing. De turbo's zijn net zo betrouwbaar als de niet turbo's.
Over het algemeen roesten deze auto's niet of nauwelijks. Voor jouw budget moet je een perfecte 940 of 740 kunnen kopen met een goede historie en alle opties die je wilt. Koop bij een betrouwbaar adres en doe een aankoopkeuring.
O ja, lid worden is zeker aan te bevelen!
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 13:37 #1427983
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Van wat ik heb gelezen op
Van wat ik heb gelezen op autoweek, ben je best ver van huis als de automatisch in hoogte verstelbare dempers van een 940 kapot gaan. Persoonlijk lijkt mij (onervaren) dat een 740 simpeler in elkaar zou zitten, wat het onderhoud makkelijker maakt. Maar misschien zit ik er naast.
Is er nog een significant verschil tussen de 740 en de 940? Wat ik eigenlijk zoek is een betrouwbare auto die over een paar jaartjes in de youngtimerregeling valt, waarvan onderdelen genoeg tweedehands te koop zijn en onderhoud niet extreem duur.
Is er nog een significant verschil tussen de 740 en de 940? Wat ik eigenlijk zoek is een betrouwbare auto die over een paar jaartjes in de youngtimerregeling valt, waarvan onderdelen genoeg tweedehands te koop zijn en onderhoud niet extreem duur.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 15:25 #1427988
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De 940 sedan heeft standaard
De 940 sedan heeft standaard niet deze schokdempers. Als ze kapot zijn (ze gaan heel lang mee) dan kun je ook normale veren en schokdempers monteren. Dat is niet anders als bij een 740.
De technische verschillen tussen de 7 en de 9 zijn vrij beperkt.
De technische verschillen tussen de 7 en de 9 zijn vrij beperkt.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 15:38 #1427989
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic 960 doelde ik op, sorry!
960 doelde ik op, sorry!
Is de overdrive met het knopje op de pook storingsgevoelig? Vind het wel wat hebben, 4 versnellingen en dan een knopje voor de 5
Is de overdrive met het knopje op de pook storingsgevoelig? Vind het wel wat hebben, 4 versnellingen en dan een knopje voor de 5

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 17:25 #1427992
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overgangsregeling
Overgangsregeling zal niet lukken met een 940 .
Deze regeling is er alleen voor auto 's tot en met bouwjaar 1987.
Deze regeling is er alleen voor auto 's tot en met bouwjaar 1987.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 18:27 #1428001
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De 960 is inderdaad een veel
De 960 is inderdaad een veel complexere en luxere auto, en zeker het type vanaf 1995 kan duurder uitpakken in onderhoud met z'n complexe onderstel. Daar krijg je dan wel heel veel voor terug in comfort en stilte en souplesse.
940 en 740 zijn vrijwel gelijk, alleen is de jongere 940 minder makkelijk als liefhebbersauto te verzekeren (lees: dat doet nog niet elke maatschappij).
Als je op vaste lasten wilt besparen en niet zoveel rijdt, is een benzine-740 van 1987 of ouder natuurlijk erg interessant. (BTW: een vriend van me heeft een heel nette 190 E 2.0 van 1984 die weg mag: is dat een optie?)
940 en 740 zijn vrijwel gelijk, alleen is de jongere 940 minder makkelijk als liefhebbersauto te verzekeren (lees: dat doet nog niet elke maatschappij).
Als je op vaste lasten wilt besparen en niet zoveel rijdt, is een benzine-740 van 1987 of ouder natuurlijk erg interessant. (BTW: een vriend van me heeft een heel nette 190 E 2.0 van 1984 die weg mag: is dat een optie?)
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 18:30 #1428002
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic M46 (de vierbak met overdrive
M46 (de vierbak met overdrive) is bullet-proof, al kan de overdrive bij hoge kilometrages eens een revisie nodig hebben. Maar dan heb je het wel over meer dan een half miljoen kilometers, zo niet het dubbele. Verder zijn het eigenlijk alleen het relais en het schakelaartje plus draad die soms problemen geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 18:32 #1428003
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook 940.....
Ook de jonge 940's kun je als youngtimer verzekeren bij Gio.
- R Newvolvo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-05-2016 21:33 #1428014
door R Newvolvo (GAST)
Beantwoord door R Newvolvo (GAST) in topic Weet ik, maar als ik aan mijn
Weet ik, maar als ik aan mijn master begin zullen we inmiddels een jaar of 4 verder zijn gok ik. Hij zal er dan of net invallen of over een jaar met een beetje geluk en een auto van 1990-1992.
Moderators: Jerry Stam