De Feikjes met hun volvo 940 lpt

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2015 10:14 #1421125 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic documentatie
Leden hebben toegang tot de sectie documentatie/vraagbaak.
Daar staat wel wat, oa:
hallo, het stationaire toerental van onze 940 '97 B230 FK was al een tijdje onregelmatig.

sind 2 dagen is het toerental tussen de 1500 en 2000.

heb net de cis klep los gemaakt, zie nu dat het klepje al een opening heeft.

volgens mij zit er een stel mogelijk op (wel verzegeld), mag er een opening zijn als hij spanningsloos is?

alvast bedankt voor de info.

Ja, dat hoort zo. Opening als hij spanningsloos is. Niet aan de verzegeling gaan zitten, die verloopt niet vanzelf. Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand.

CIS-klep electrisch meten (gegevens zijn afkomstig uit AutoData, met dank aan Hansvanrooij):

nr. 1 en massa 6-8.5 volt
nr. 2 en massa Accuspanning
nr. 3 en massa 6-9.5 volt
Weerstand meten: De auto moet van contact staan dan officeel de multistekker ontkoppelen
contact aan en dan meten. Tussen de punten 1 en 2 moet je 25 Ohm meten, net als tussen 2 en 3.

in:
volvo700vereniging.nl/node/8982
en
volvo700vereniging.nl/node/823
kijk ook even in:
volvo700vereniging.nl/node/17794

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2015 09:58 #1421143 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS-klep
Hoi Adrian ,

Bedankt voor de info kan ik wat mee!

Ben wel bang dat de CIS klep overleden is, ze zullen wel niet voor niets de stekker los gekoppeld hebben en de gas klep open hebben gezet.

De gasrol komt duidelijk niet terug tegen het aanslag nokje en de stationair positie schakelaar wordt dus ook niet bediend.

Voor nu vindt ik het niet eens zo heel erg omdat de auto na een minuutje of zo prima "stationair" draait ben alleen bang dat als het straks kouder wordt het problemen gaat geven met starten.
Heb nu natuurlijk ook geen koude start of zo.
Maar goed eerst alle olie lekkages maar eens oplossen heb deze bijna onder controle ben er zeker van dat de turbo retour leiding lekt, en vermoedt toch de carterventilatie, maar ga gewoon alles doen dus olie retourleiding, ontstekingshuis, en carterventilatie.
Gelukkig geen krukaskeerring of zo dat is toch altijd waar je het eerst aan denkt he als je de druppels ziet hangen aan het vliegwiel huis.

Wel gisteren ook weer een spoortje gevonden van koelvloeistof lekkage bij het thermostaathuis valt niet mee om al de vloeistoffen binnenboord te houden ha ha ha.

Veel Volvo plezier,
Groet Peet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2015 10:20 #1421157 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stationair draaien
De CIS klep regelt niet alleen het stationaire toerental als de motor opwarmt, maar compenseert ook voor het inschakelen van de A/C en stroomtrekkende accessoires als de E-fan. Vooral die twee samen kunnen het stationaire toerental aardig onderuit trekken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-08-2015 15:05 #1421167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic cis-klep
Ja klopt had ik al begrepen, maar ze hebben de gasklep nu zo ver open gedraaid dat als de motor op temp is hij stationair in zn vrij ongeveer 1100 a 1200 toeren draait, zet je hem in zijn D dan zakt het toerental naar ongeveer 900 toeren.

Met name als de motor koud is loopt hij te laag stationair, dit is denk ik logisch omdat ik nu als het ware geen koude start.

Veel volvo plezier
Groet Peet

• Robert Geurts
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2015 21:03 #1421354 door Robert Geurts
Beantwoord door Robert Geurts in topic Lekkage bij turbo retour
Is een bekend verschijnsel. De retourleiding is met een afdichtringetje bevestigd naast de carterpan. Meestal is het ringetje versleten/uitgedroogd/stuk. De carterpan schoon maken en na wat kilometers controleren geeft uitsluitsel of hier inderdaad de lekkage zit.

Vervangen is niet moeilijk, een brug is wel erg handig.

Succes!

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2015 21:27 #1421478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS-klep
Yes het is allemaal gelukt auto start en rijdt weer super!!!

Alles stond verkeerd afgesteld!

Na CIS-klep schoongemaakt te hebben had dit eigenlijk geen invloed, dacht CIS-klep zal wel overleden zijn, ook omdat bij aankoop van de auto de stekker van de CIS-klep losgenomen was.
Vervolgens Gasklep gedemonteerd deze was behoorlijk vuil en aangekoekt.
Na alles gemonteerd te hebben liep de auto ineens 1600 toeren stationair of zo.
Wat bleek ze hebben de gasklep gewoon een stukje open gezet doormiddel van de stelschroef ook de gasrol kwam niet tegen het aanslagpunt van stationair meer aan.
Dus de gasklep positieschakelaar werd ook niet meer goed aangestuurd en daarmee werd ook de CIS-klep niet meer aangestuurd.

Dankzij de tip van Adrian alles volgens boekje overnieuw afgesteld.
Dus basistoerental op 450 toeren gezet, de gaskleppositieschakelaar afgesteld, de gasrol ten aanzien van gasklep juist afgesteld.
En het werkt weer super!
Auto start en loopt weer onder alle omstandigheden met ongeveer 900 toeren.

Wel nog even bezig geweest om automaat goed af te stellen, omdat de positie van de gasrol wat veranderd is, was de kick down kabel ook wat veranderend.
Wist niet goed hoe je dit goed moest afstellen, maar moest wel aangezien je kon merken dat het schakelgedrag was veranderd, en niet ten goede!
Maar door even te zoeken juiste manier toch gevonden, eerst nog even poosje aan het twijfelen geweest omdat ik geen klik hoorde als ik de kabel helemaal uittrok, maar bleek gewoon niet hardt genoeg te trekken ha ha ha .
Nu klikt i mooi vlak voor vol gas, wel vindt ik dat de kabel erg los hangt maar goed alles werkt goed en hij schakelt weer prachtig bij 2400 toeren.

Kan dit dus ook weer wegstrepen van mijn bugget list.

Dus nogmaals bedank Adrian voor de tip!

Veel Volvo plezier
Groet Peet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2015 21:51 #1421481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lekkage turbo retour leiding
Hoi Robert

Heb inmiddels de benodigde pakkingen al liggen, en heb de pakkingringetjes van de carterventilatie al vervangen.
Wel zat er eigenlijk bij mij maar 1 op 1 is een soort rubber bus die in het blok zit en 1 is een wat grotere afdichtingsring.
Ik had van Tiemen twee ringentjes toegestuurd gekregen 1 grote en 1 kleintje de grote was me wel duidelijk natuurlijk, trouwens de oude was keihard geworden en brak in twee stukken toen ik hem er af haalde.
Maar de kleine was me niet helemaal duidelijk want die zat er niet op bij mij, omdat die rubberen bus daarvoor in het blok zat, uiteindelijk toch het ringetje er maar bij op gedaan en vervolgens alles weer gemonteerd en volgens mij zit dat gewoon dicht.

Heb van Tiemen ook een fotootje toe gezonden gekregen om een kraagje aan de turbo retourleiding te maken zodat het pakkingsringetje er niet meer af kan.
Heeft iemand misschien ervaring hoe ik dit het beste kan doen?

Veel Volvo plezier,
Groet Peet

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 08:50 #1421537 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Vraagbaak

Mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen. Ik heb slechts een paar linkjes geplaatst. Dank is voor degene die de postings in de vraagbaak gezet heeft met de duidelijke uitleg.
Timen heeft de kraag er bij mijn lpt ook opgezet. De rand voorzichtig met een hamertje bewerken of zo. Misschien ook voorverwarmen met een vlammetje. Timen is een meester in metaalbewerking.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 09:07 #1421538 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik heb het kraagje nog niet nodig gehad (2x gedaan). Het is een brede ring met rechthoekige doorsnede. Als je het gat goed schoonmaakt rondom, de ring op het pijpje schuift en aan de buitenkant een beetje insmeert met olie glijden buis en ring er wel goed in. Ik controleer het dan met zo'n tandartsspiegeltje dat je bij gereedschaps-stands op (rommel)markten kunt kopen. Wordt vast op de VKB ook wel aangeboden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2015 13:18 #1421541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb nog zo,n houdertje
ik heb nog zo,n houdertje liggen waarmee vroege zelf kraagjes aan remleiding werd geperst. Indien nodig, mag je die wel lenen, is heel eenvoudig in gebruik en je krijgt een mooi rond egaal kfaagje.
Gr. Joop

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC