Voorstelronde en informatie over de 960 estate / V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2015 15:05 #1416800
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De auto uit de link van een
De auto uit de link van een forumlid is heel mooi maar op LPG. Ik verwacht zo'n 6-8 duizend kilometer per jaar te rijden in deze auto, en ga dan ook voor een exemplaar op benzine. Dat ik rekening hou met het verbruik is een afwijking, erfenis van de 2.4 V70R awd. Deze liep 1:6 bij een beetje doortrappen; na 450 km gereden te hebben mocht er voor € 110,- benzine in, iets waar ik slecht tegen kon en de reden was van verkoop (in deze auto reden we 12-15 duizend km per jaar)
Ik lees dat kunststof bladveren niet leverbaar zijn voor de V90, dat Volvo deze niet meer produceert. Mocht je zo'n bladveer nodig zijn dan moet je deze laten maken of betrekken via een ander (b) merk? Als alternatief voor de 960/V90 kan ik nog een V70 classic bedenken. Na een aantal stuiterbakken gereden te hebben willen we nu glijden....het zal de leeftijd zijn.
Ik lees dat kunststof bladveren niet leverbaar zijn voor de V90, dat Volvo deze niet meer produceert. Mocht je zo'n bladveer nodig zijn dan moet je deze laten maken of betrekken via een ander (b) merk? Als alternatief voor de 960/V90 kan ik nog een V70 classic bedenken. Na een aantal stuiterbakken gereden te hebben willen we nu glijden....het zal de leeftijd zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2015 15:27 #1416801
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik denk dat die bladveren gewoon op zijn. Laten maken is nog niet zo eenvoudig (er is voor zover ik weet geen specificatie van waar een verenmaker iets mee kan, en een doorgezakte namaken heeft geen zin), wellicht handwerk en misschien moet er ook een mal gemaakt worden. Dan maar hopen dat de veer die men gemaakt heeft goed uitpakt. B-merk veren zijn er voor zover ik weet niet. Het was ongetwijfeld de bedoeling dat ze een autoleven lang mee zouden gaan maar nu blijkt dat het toch anders is. Er zijn geen gigantische aantallen van deze auto's gemaakt dus ik verwacht dat het niet interessant is voor een aftermarket leverancier om hier in te gaan investeren.
Bovenstaande is één van de redenen waarom ik weer voor een 940 heb gekozen, al had ik voor de bladveer rijders gehoopt dat dit niet nu al begon te spelen.
LPG kan natuurlijk uitgebouwd worden. Maar, met 6-8dkm per jaar hoeft LPG nog niet eens zoveel duurder te zijn. Heb je het rekensommetje al gemaakt?
Er zijn vast, met goed zoeken en zonder haast, nog wel een paar goede 960's te vinden met redelijk recent vervangen bladveer. Of anders een 960 I (t/m '94), die hadden wel een 6 cilinder (altijd 3 liter als ik het goed heb) en multilink maar geen bladveer.
Bovenstaande is één van de redenen waarom ik weer voor een 940 heb gekozen, al had ik voor de bladveer rijders gehoopt dat dit niet nu al begon te spelen.
LPG kan natuurlijk uitgebouwd worden. Maar, met 6-8dkm per jaar hoeft LPG nog niet eens zoveel duurder te zijn. Heb je het rekensommetje al gemaakt?
Er zijn vast, met goed zoeken en zonder haast, nog wel een paar goede 960's te vinden met redelijk recent vervangen bladveer. Of anders een 960 I (t/m '94), die hadden wel een 6 cilinder (altijd 3 liter als ik het goed heb) en multilink maar geen bladveer.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2015 16:37 #1416803
door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Wellicht een idee om eens via
Wellicht een idee om eens via de onderdelenshop van de VKV te informeren? Er liggen vast nog wel een paar exemplaren ergens te verstoffen. En anders wellicht een voorstel naar de VKV toe om er een aantal te laten maken?
Overigens als het LPG al in je auto ligt, dan is het omslagpunt bij ca. 6000 km. Ik heb in de jaren dat ik weinig met mijn S90 reed het gas laten zitten en nu ben ik blij dat ik het er niet uitgehaald heb nu ik weer zo'n 10 a 15 duizend km per jaar ermee rijd.
Groeten, Jan
Overigens als het LPG al in je auto ligt, dan is het omslagpunt bij ca. 6000 km. Ik heb in de jaren dat ik weinig met mijn S90 reed het gas laten zitten en nu ben ik blij dat ik het er niet uitgehaald heb nu ik weer zo'n 10 a 15 duizend km per jaar ermee rijd.
Groeten, Jan
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2015 08:57 #1416809
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zoals ik al eerder heb
Zoals ik al eerder heb opgemerkt: de bladveer van een sedan is dikker dan die van een estate. Ik heb het hier provisorisch getest en een 15 jaar oude bladveer van een sedan waar geen LPG in lag lijkt minder door te buigen dan een nieuwe bladveer van een estate. Ik denk dat er een goede kans is dat een gebruikte bladveer van een sedan waar geen lpg in lag een goede oplossing is voor een estate met een doorgezakte bladveer. Maar iemand moet het een keer proberen.
Piet
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2015 09:19 #1416810
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb er een liggen
Hoi Piet,
Ik heb er een liggen uit een sedan nummer is wel het zelfde als van een estate (300 op het eind) maar hij ziet er echt nog goed uit en lijkt qua vorm nog heel erg op een origineel van een plaatje, geen vervorming.
Ik ben bezig met het voorbereiden van een multilink opknapbeurt en daar hoort dan ook het overzetten van deze veer bij.
Ik zal er over posten als ik zo ver ben dat er wat te melden is.
Groet, Michiel
Ik heb er een liggen uit een sedan nummer is wel het zelfde als van een estate (300 op het eind) maar hij ziet er echt nog goed uit en lijkt qua vorm nog heel erg op een origineel van een plaatje, geen vervorming.
Ik ben bezig met het voorbereiden van een multilink opknapbeurt en daar hoort dan ook het overzetten van deze veer bij.
Ik zal er over posten als ik zo ver ben dat er wat te melden is.
Groet, Michiel
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2015 11:10 #1416813
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Michiel,
Michiel,
Het nummer van de bladveer uit een sedan was vroeger 9140471 en nu 6819301. Deze bladveer is in het midden 20 mm dik.
Het nummer van de bladveer uit een estate is 6819300. Deze bladveer is in het midden 15 mm dik.
Bij een verlagingsset werd bladveer geleverd met partnr 3529932.
En op de sedan executive zat een bladveer met partnr 9183523.
Misschien dat die laatste twee bladveren nog wel leverbaar zijn.
Piet
Het nummer van de bladveer uit een sedan was vroeger 9140471 en nu 6819301. Deze bladveer is in het midden 20 mm dik.
Het nummer van de bladveer uit een estate is 6819300. Deze bladveer is in het midden 15 mm dik.
Bij een verlagingsset werd bladveer geleverd met partnr 3529932.
En op de sedan executive zat een bladveer met partnr 9183523.
Misschien dat die laatste twee bladveren nog wel leverbaar zijn.
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2015 14:19 #1416816
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wist ik niet
Hoi Piet,
Ik wist niet dat de ..301 standaard onder een sedan werd gemonteerd, maar als dat zo is dan komt de veer die ik heb liggen toch van een estate.
Merkwaardig is het wel, ik zou het echter logischer vinden wanneer ze dat standaard andersom zouden hebben gedaan, dus de zwaardere standaard op de estate.
Ik wist niet dat de ..301 standaard onder een sedan werd gemonteerd, maar als dat zo is dan komt de veer die ik heb liggen toch van een estate.
Merkwaardig is het wel, ik zou het echter logischer vinden wanneer ze dat standaard andersom zouden hebben gedaan, dus de zwaardere standaard op de estate.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-03-2015 15:16 #1416818
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een sedan heeft schokbrekers
Een sedan heeft schokbrekers en een estate niveaumats.
Vandaar
Piet
Vandaar
Piet
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-03-2015 22:03 #1416863
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de tweede serie van de
Voor de tweede serie van de 960/90: volgens mij is de sedan met nivomats (soepele bladveer) OF schokbrekers (dikkere bladveer) geleverd en zijn de estates allemaal met Nivomats en soepele bladveer (=idd vreemd) geleverd. Dus als je op de sloop een scholbrekervariant van de sedan vindt, is de kans groot dat je een goede bladveer treft die nog bruikbaar is. Hangen is bij de aanschaf wel een onderhandelpuntje want je bent wel een keer aan de beurt en dat wordt zoeken dus. Nog los van het gegeven dat het een hele klus is die dingen eronder te krijgen.
Voor wat betreft het verschil tussen de 3.0 van 180pk en 204pk: de statistieken tonen weinig verschil, echter vind ik zelf het karakter van de 204pk automáát prettiger: die pakt wat eerder aan en maakt iets minder toeren in zijn koppelomvormer (minder slip). Dit komt dus niet door de motor zelf maar door het kleine verschil in de automaatbak. Er zijn overigens in het buitenland wel degelijk handbakken in alle varianten geleverd maar voor zover ik weet in Nederland enkel de 2.5 170pk en de 3.0 180pk.
Voor wat betreft het verschil tussen de 3.0 van 180pk en 204pk: de statistieken tonen weinig verschil, echter vind ik zelf het karakter van de 204pk automáát prettiger: die pakt wat eerder aan en maakt iets minder toeren in zijn koppelomvormer (minder slip). Dit komt dus niet door de motor zelf maar door het kleine verschil in de automaatbak. Er zijn overigens in het buitenland wel degelijk handbakken in alle varianten geleverd maar voor zover ik weet in Nederland enkel de 2.5 170pk en de 3.0 180pk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2015 20:51 #1416984
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo allen,
Hallo allen,
Ik wil jullie laten weten dat ik geslaagd ben in mijn zoektocht naar een mooie Volvo. Het is echter geen 960/V90 geworden. Via de Volvo 850 club werd ik gewezen op een nagenoeg smetteloze 850 t-5r estate. Dit model, alleen geproduceerd in 1994-95 werkt als een magneet op me, en ik was dus weer verkocht. Het is een donkergroene geworden (cream yellow krijg ik thuis niet voor elkaar)
Nogmaals bedankt voor jullie hulp en interesse.
Ik wil jullie laten weten dat ik geslaagd ben in mijn zoektocht naar een mooie Volvo. Het is echter geen 960/V90 geworden. Via de Volvo 850 club werd ik gewezen op een nagenoeg smetteloze 850 t-5r estate. Dit model, alleen geproduceerd in 1994-95 werkt als een magneet op me, en ik was dus weer verkocht. Het is een donkergroene geworden (cream yellow krijg ik thuis niet voor elkaar)
Nogmaals bedankt voor jullie hulp en interesse.
Moderators: Jerry Stam