Voorstelronde en informatie over de 960 estate / V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 00:27 #1103477
door V700 register
Voorstelronde en informatie over de 960 estate / V90 is gemaakt door V700 register
Hallo allen, mijn naam is Robert, ben 45 jaar en ben woonachtig in Groningen. Ik ben op dit forum gekomen om meer te weten te komen over de V90, en heb me aangemeld om de reacties op vragen waar ik ook interesse in heb, te kunnen lezen. De keus was eigenlijk op een V70 classic cross country gevallen, maar toen ik vanmiddag mijn ouders hielp met het kopen van een auto, en daar een '98 limited edition V90 zag staan, was ik wel verkocht. In het verleden hebben we meerdere Volvo's gehad als een V70 tdi, V70R, V70R awd, 245 glt en een 855 t-5r. Nu hebben we geen echte Volvo en dat kan niet langer. Van de V90 weet ik niets en ga me inlezen. Ook het verbruik van de 3.0 interesseert me. Alles rond de 1:9 is akkoord, maar als het richting de 1:7 gaat, wat ik las op een site waar 'youngtimers' worden beoordeeld, ben ik snel weer genezen. Voor het overige ben ik getrouwd, hebben we samen 2 kinderen en ben ik naast Volvo gek van de Porsche 911 (luchtgekoeld), zeilen en voetbal. Mochten jullie belangrijke tips hebben specifiek voor V90-dummies, dan hou ik me van harte aanbevolen. Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties-advies.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 08:10 #1416678
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Welkom!
Welkom!
Het verbruik zal, afhankelijk van je rijgedrag, ongeveer 1 : 8 zijn. 1 : 9 is haalbaar als je rustig rijdt. Goede afstelling doet ook wonderen. Daarvoor ben je hier aan het goede adres.
Een goede garage is Koops in Ees.
Het verbruik zal, afhankelijk van je rijgedrag, ongeveer 1 : 8 zijn. 1 : 9 is haalbaar als je rustig rijdt. Goede afstelling doet ook wonderen. Daarvoor ben je hier aan het goede adres.
Een goede garage is Koops in Ees.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 10:13 #1416680
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom! En je zult merken dat
Welkom! En je zult merken dat er bij het rijden van een V90 al snel de kwaliteit van het rijden belangrijker is in je beleving dan het verbruik......veel plezier gewenst.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 10:28 #1416681
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Mooi gezegd Tom! :-)
Mooi gezegd Tom!

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 10:49 #1416682
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kruising
De V90 is de laatste modelserie van de 960, maar dat wist je vast al wel.
Het is op een aantal punten duidelijk een kruising tussen een 940 en 850 /V70 Classic.
Motorisch meer de 850 en de uiterlijkheden van een 940. Daarnaast heeft het hele eigen ontwikkelde onafhankelijk geveerde achterwielophanging; de multilink.
Er zijn veel draadjes op dit forum over de 960 en de V90 en S90 waar je wat aan zult hebben.
Kijk voor aanschaf goed naar de motor, is de koppakking nog fris! Opvallend veel blokken hebben rond de 3 ton een pakking wissel nodig. Bij de 3 liter schijnt er minder vlees op de kop te zitten voor het afvlakken, wat in sommige gevallen een motorwissel heeft betekend.
Kijk goed naar de wielophanging, hoe is de staat van de rubbers, hoe is de kunststof bladveer, die overigens niet meer nieuw te koop is. Nivomats achter, hoe hoog staat hij op zijn poten? Ook best prijzig als je ze nieuw moet aanschaffen.
De cardanas ook zo'n aandachtspuntje, trillingen bij wegrijden? en/of ronde de 60-80 km pu kunnen daarmee te maken hebben.
Ik lees dat je een R en een AWD R hebt gereden, die zijn ook aardig complex denk ik zo dus jij zult daar allemaal niet van schrikken.
Ik reed zelf eerst in een 940 en dat is duidelijk een veel minder complexe auto op meerdere vlakken.
Succes!
p.s. Tweede hands onderdelen zijn er gelukkig veel op dit moment voor deze auto's. Ze worden dagelijks voor sloopprijzen aangeboden.
Zo staan er 2 te koop om MP voor 750 en 500 euro, een heeft motorschade de ander alleen een versleten voorwielophanging als ik het verhaal moet geloven.
gr, Michiel
Het is op een aantal punten duidelijk een kruising tussen een 940 en 850 /V70 Classic.
Motorisch meer de 850 en de uiterlijkheden van een 940. Daarnaast heeft het hele eigen ontwikkelde onafhankelijk geveerde achterwielophanging; de multilink.
Er zijn veel draadjes op dit forum over de 960 en de V90 en S90 waar je wat aan zult hebben.
Kijk voor aanschaf goed naar de motor, is de koppakking nog fris! Opvallend veel blokken hebben rond de 3 ton een pakking wissel nodig. Bij de 3 liter schijnt er minder vlees op de kop te zitten voor het afvlakken, wat in sommige gevallen een motorwissel heeft betekend.
Kijk goed naar de wielophanging, hoe is de staat van de rubbers, hoe is de kunststof bladveer, die overigens niet meer nieuw te koop is. Nivomats achter, hoe hoog staat hij op zijn poten? Ook best prijzig als je ze nieuw moet aanschaffen.
De cardanas ook zo'n aandachtspuntje, trillingen bij wegrijden? en/of ronde de 60-80 km pu kunnen daarmee te maken hebben.
Ik lees dat je een R en een AWD R hebt gereden, die zijn ook aardig complex denk ik zo dus jij zult daar allemaal niet van schrikken.
Ik reed zelf eerst in een 940 en dat is duidelijk een veel minder complexe auto op meerdere vlakken.
Succes!
p.s. Tweede hands onderdelen zijn er gelukkig veel op dit moment voor deze auto's. Ze worden dagelijks voor sloopprijzen aangeboden.
Zo staan er 2 te koop om MP voor 750 en 500 euro, een heeft motorschade de ander alleen een versleten voorwielophanging als ik het verhaal moet geloven.
gr, Michiel
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 11:55 #1416685
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik
Dat verbruik van 1 op 8 of 9 (als je rustig aan doet) zal op benzine zijn, met niet teveel stadsverkeer. Op LPG zal je dat niet gaan halen denk ik.
Met een 940 met handbak zit ik in ieder geval boven de 1`op 10 op benzine. 130 op de teller waar het mag, maar verder rustige rijstijl (schakelen bij 2300-2500rpm) en vaak lange snelwegstukken.
Met een 940 met handbak zit ik in ieder geval boven de 1`op 10 op benzine. 130 op de teller waar het mag, maar verder rustige rijstijl (schakelen bij 2300-2500rpm) en vaak lange snelwegstukken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 12:17 #1416686
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor jullie
Bedankt voor jullie informatie tot dusverre. Ik heb een model op het oog die ik graag met jullie wil delen:
auto.autoscout24.nl/Volvo-V90-30-Prestig...zine-Grijs-258459808
De prijs lijkt me iets hoog maar hij staat er heel fris op in eerste indruk zonder technisch de auto verder onder de loep te hebben genomen. Ik ben benieuwd wat jullie kenners van dit exemplaar vinden.
auto.autoscout24.nl/Volvo-V90-30-Prestig...zine-Grijs-258459808
De prijs lijkt me iets hoog maar hij staat er heel fris op in eerste indruk zonder technisch de auto verder onder de loep te hebben genomen. Ik ben benieuwd wat jullie kenners van dit exemplaar vinden.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 13:42 #1416690
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Welkom
Welkom hier Martini.
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige m.b.t. de S/V90, maar als ik voor een V90 zou gaan zou ik gaan voor de 3.0 204 pk voor het extra koppel (ipv deze 179 pk) en een vereiste zou een automaat i.p.v. handgeschakeld zijn, voor het heerlijke relaxte rijden. Op het oog is dit een net exemplaar in een mooie kleurstelling en uitvoering. De achterkant lijkt op een foto iets te hangen (nivomats?), maar dit kan ook gezichtsbedrog zijn. Ik weet niet hoeveel km je er mee wilt maken, maar anders zou je nog voor LPG G3 kunnen gaan om de brandstofkosten te drukken.
Succes met je zoektocht!
groet,
Pascal
Ik ben zelf geen ervaringsdeskundige m.b.t. de S/V90, maar als ik voor een V90 zou gaan zou ik gaan voor de 3.0 204 pk voor het extra koppel (ipv deze 179 pk) en een vereiste zou een automaat i.p.v. handgeschakeld zijn, voor het heerlijke relaxte rijden. Op het oog is dit een net exemplaar in een mooie kleurstelling en uitvoering. De achterkant lijkt op een foto iets te hangen (nivomats?), maar dit kan ook gezichtsbedrog zijn. Ik weet niet hoeveel km je er mee wilt maken, maar anders zou je nog voor LPG G3 kunnen gaan om de brandstofkosten te drukken.
Succes met je zoektocht!
groet,
Pascal
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 19:01 #1416695
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Die
Ik ben ook geen ervaringsdeskundige, maar uit eerdere discussies hier over 180 vs 204 pk bij de 3 liter staat me bij dat het verschil in vermogen minder merkbaar is dan je obv van de getallen zou denken. De opbouw van het koppel is bij de 180pk versie niet slechter. Koppel en de verdeling daarvan over het toerentalbereik is misschien wel belangrijker dan het maximum pks bij een toerental waar je toch niet mee rijdt. Een automaat is relaxter maar een handbak zuiniger. Als ik het goed heb is de handbak nooit met 204 pk geleverd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2015 19:05 #1416696
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Prijs
Prijs is niet heel goedkoop gezien de kmstand maar je zou de auto denk ik zelf moeten bekijken om te bepalen of je dat er aan uit wil geven. In nette staat, optisch zowel binnen en buiten en technisch ook goedzal natuurlijk wat gaan kosten en dan is kmstand weer minder belangrijk.
Leuke optie is de originele standkachel.
Leuke optie is de originele standkachel.
Moderators: Jerry Stam