-opgelost- V90 start niet als het warm is - please help!

  • Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-08-2024 11:09 #1475587 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic GEEN START - WARME MOTOR
* Controleer of de brandstofdruk correct is.
* Controleer of er benzine in de olie zit.
* Controleer of de brandstofinjectoren niet lekken.
* Controleer of de ontstekings- en sensordraden goed zijn aangesloten.
* Controleer of de bougies niet vervuild zijn.
* Controleer het ontstekings- en bobinecircuit.
* Controleer de motortoerentalsensor of Hall Effect-sensor (turbo).
* Controleer de gasklepschakelaar en connector.
* Controleer de stationairklep. Controleer of de luchtstroompijl in de juiste richting wijst.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2024 16:24 #1475589 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @piet Helaas niet veel wijzer
@piet Helaas niet veel wijzer met die turbogauge...

Home>Scan>DTC
"No codes found"

No freeze frame data available

Bij onderstaande allemaal OK of NA
1. Malfunction Indicator Lamp Status (MIL)
2. Misfire monitoring (MIS).
3. Fuel System Monitoring (Fuel)
4. Comprehensive Component Monitoring (CCM)
5. Catalyst Monitoring (CAT)
6. Heated Catalyst Monitoring (HCAT)
7. Evaporative System Monitoring (EVAP)
8. Secondary Air System Monitoring (AIR)
9. A/C System Refrigerant Monitoring (ACRF)
10. OXygen Sensor Heater Monitoring (O2S)
11. Oxygen Sensor Heater Monitoring (HTR)
12. EGR System Monitoring (EGR)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2024 16:29 #1475590 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Samenvatting ipv heel verhaal
Koude start: goed/altijd (op benzine)
Bij terugrit niet willen starten (na lange tijd proberen, ineens wel)
Wel of niet starten/ geen gepruttel
Tegenwoordig soms afslaan bij verkeerslicht (en dan bijna niet aan te krijgen)

Zou dit dan de BDP-sensor kunnen zijn?



(@Godspeed: dank voor je lijstje. Ik kan de meesten daarvan niet zelf en odb2 laat geen foutcodes zien. Motortoerentalsensor zou dan de bdp kunnen zijn)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2024 18:29 #1475591 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Als die niet wil starten:
Als die niet wil starten: willekeurige bougie uitdraaien
1. Is de bougie nat van de benzine, of ruikt het dan in de cylinder naar benzine: brandstoftoevoer lijkt dan OK
2. Bougie verwijderen, aansluiten op de bobine, aan aarde leggen, starten en kijken of de bougie vonkt (handigst met 2 personen)

Wel erg vervelend voor je dat dat na het vervangen van de koppakking dit nieuwe probleem opduikt. Voel eens aan de achterkant van het blok op de hoogte van de nieuwe koppakking of het droog is? De BDP sensor zit daar recht onder en die kan niet tegen veel olie.
Is het een optie om de diagnose te laten stellen door het bedrijf dat de koppakking heeft vervangen?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2024 19:39 #1475592 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic "De BDP sensor zit daar recht
"De BDP sensor zit daar recht onder en die kan niet tegen veel olie."

Dit maakt het nog aannemelijker dat het mogelijk de bdp sensor is...want daar ging de olie er wel uit voor het vervangen. Nu droog btw.

Dank Piet. We gaan ermee verder (punt 1 = gecheckt)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2024 09:19 #1475595 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kan dit niet de
Kan dit niet de vonkversterker/ontstekingsmodule zijn?
Ik ben niet zo thuis in de 960's, maar in de 940's willen ze bij warme temperaturen weleens problemen geven doordat de koelpasta op de achterkant uitgedroogd/vergaan is.

Problemen doen zich dan als eerst voor bij hoge temperaturen onder de motorkap (lange rit, stilstaan voor het stoplicht etc..) Koude start en korte ritjes gaan dan vaak nog probleemloos, probleem verergert zich na verloop van tijd...





Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
12-08-2024 10:28 #1475598 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Temperatuursensor
Ik neem aan dat er een gecombineerde temperatuursensor in zit ipv twee temperatuursensoren waarbij er één achter het motorblok zit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2024 15:59 #1475599 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic hij start normaal op benzine
De twee delen waar je gebruik van maakt zijn het startcircuit en het brandstofgedeelte. Daar moet je zoeken. Wij hebben hier net een issue gehad met een vervuild/geoxideerde stekker van de hoogspanningskabel van de bobine, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Wat ik mij verder voor kan stellen is een vervuild gasklephuis of een verlopen stationairafsteling, het basistorental is belangrijk. Daar zou ik beginnen. En de luchtslangen in deze omgeving controleren. Neem de carterontluchting dan ook mee. Alles moet brandschoon zijn. Ook het inlaatspruitstuk. Dan zou alles moeten werken. Er kan natuurlijk ook een andere oorzaak zijn, maar dit ligt in mijn beleving voor de hand.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2024 20:54 #1475601 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt
Bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2024 07:31 #1475618 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Jur, houd even in de gaten
Jur, houd even in de gaten dat dit geen redblock is, maar een B6304. Er is dus geen sprake van 1 enkele bobine, maar zes stuks...
De kabelboom ernaartoe is wel een notoire foutenbron overigens: als die beschadigd is geraakt tijdens de koppakking-operatie kan daar een oorzaak liggen. Kan geen kwaad om die even heel grondig te inspecteren op breukjes in de isolatie en losse stekkers. Maar meestal heb je dan onregelmatige loop ipv helemaal niet aanslaan, net als met een matige vonkversterker.
Weet je hoe zorgvuldig de nokkenaskap teruggezet is? Met welke pakking en welk tool?
Iets teveel (vloeibare) pakking kan uitlopen in de nokkenaslagering. Ik kan me voorstellen dat dat koud geen probleem is, maar als alles uitgezet is bij warme motor wel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD