koude electronica
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2024 12:14 #1474826
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andere weg
Andere weg via de verstelbare steun van de dynamo aan het motorblok misschien?
De startmotor zit ook in een groot ijzeren motorblok geschroefd, lijkt mij genoeg massa. Het motorblok zelf moet natuurlijk wel deugdelijke massa hebben.
De startmotor zit ook in een groot ijzeren motorblok geschroefd, lijkt mij genoeg massa. Het motorblok zelf moet natuurlijk wel deugdelijke massa hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2024 16:02 #1474827
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic lijkt mij het euvel
ga ik testen.
met een ondeugdelijke 31/4 worden de vlechtdraden overbelast door het starten, ze worden heet en hebben dan een verhoogde weerstand
met een ondeugdelijke 31/4 worden de vlechtdraden overbelast door het starten, ze worden heet en hebben dan een verhoogde weerstand
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2024 16:04 #1474828
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic 16mm2 vlechtdraad van 20cm
16mm2 vlechtdraad van 20cm lang kun je bij Rick Donkers al voor €5,95 kopen.
Maar volgens mij zijn die 2 vlechtdraden naar het schutbord een maatje kleiner, die heeft die ook; 10mm2, ook 20cm lang. Voor €4.
Dus voor de mindere hobby-bobs (of luie mensen zoals ik) zijn ze nieuw ook prima te betalen.
Maar volgens mij zijn die 2 vlechtdraden naar het schutbord een maatje kleiner, die heeft die ook; 10mm2, ook 20cm lang. Voor €4.
Dus voor de mindere hobby-bobs (of luie mensen zoals ik) zijn ze nieuw ook prima te betalen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2024 17:51 #1474829
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massadraad
Omdat op de 144 altijd problemen ontstaan met de massa onder de auto heb ik al heel lang een draad van de min van de accu naar de voorkant van het blok.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-04-2024 21:37 #1474830
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Adrian, ik kan het verkeerd
Adrian, ik kan het verkeerd hebben, maar als ik het goed zie en lees, dan heb je 1 van de vlechtdraden aan kleppendeksel vast zitten, en de ander aan het inlaatspruitstuk.
Bij mijn beide 940's zitten beide op het kleppendeksel. En wat ik zo terug kan vinden hoort dit ook zo. Electrisch schema geeft helaas geen uitsluitsel voor zo ver ik kon zien.
Of het uit maakt? dat weet ik niet...
Bij mijn beide 940's zitten beide op het kleppendeksel. En wat ik zo terug kan vinden hoort dit ook zo. Electrisch schema geeft helaas geen uitsluitsel voor zo ver ik kon zien.
Of het uit maakt? dat weet ik niet...
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
05-04-2024 12:00 #1474831
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic als er maar een kringetje is.
En het motorblok is meer massa, maar via de moertjes en boutjes van het kleppendeksel wordt er wel via genoeg oppervlak doorgegeven. De problemen zijn er het meest omdat de verbinding tussen de vlechtdraad en het massa-object zijn gecorrodeerd,
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-04-2024 13:14 #1474832
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Hoe het hoort?
Geen idee. Twee vlechtdraden had ik eerst aan het kleppendeksel.
Timen had daar eens zijn bedenkingen bij.
Toen de problemen begonnen heb ik er een overgezet naar het spruitstuk.
Nu is de aarde dynamo spruitstuk carrosserie verzwaard en werkt het.
Zoals bij zoveel aarde problemen, wordt er een andere weg gevonden voor de stroom en functioneert het middelmatig.
Voor de startmotor is de aarde 31/4, motorblok accupool,nodig dat is ook de verbinding met de meeste capaciteit. De startstroom gebruikt deze weg omdat die de minste weerstand heeft.
Is deze slecht dan worden de vlechtdraden gebruikt. Deze kunnen minder ampères aan. Daar gaat het mis.
De echte fout moet dus nog hersteld worden.
Dat probeer ik nog aan te tonen en te herstellen.
Timen had daar eens zijn bedenkingen bij.
Toen de problemen begonnen heb ik er een overgezet naar het spruitstuk.
Nu is de aarde dynamo spruitstuk carrosserie verzwaard en werkt het.
Zoals bij zoveel aarde problemen, wordt er een andere weg gevonden voor de stroom en functioneert het middelmatig.
Voor de startmotor is de aarde 31/4, motorblok accupool,nodig dat is ook de verbinding met de meeste capaciteit. De startstroom gebruikt deze weg omdat die de minste weerstand heeft.
Is deze slecht dan worden de vlechtdraden gebruikt. Deze kunnen minder ampères aan. Daar gaat het mis.
De echte fout moet dus nog hersteld worden.
Dat probeer ik nog aan te tonen en te herstellen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-04-2024 18:01 #1474835
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gevlochten kabels
Officieel, ik heb het tenminste nooit anders gezien. loopt er een gev;lochten kabel van het kleppendeksel naar de carrosserie. Op ket kleppendeksel zi deze vast aan een tapeind met n van de kraagmoertjes waarmee het deksel vast zit. Wanneer ik mij het goed herinner loopt er een tweede van de injectoren naar de carrosserie. De lintkabels kunnen een vrij hoog ampèrage aan. De startstroom loopt hier niet door omdat deze de weg kiest via de accukabels.
Op de Witte Dame heb ik het dynamo aan massa gelegd met twee 6mm² kabels die ik aan de uiteinden in elkaar gedraaid heb gesoldeerd en van een krimp-oog heb voorzien. Dit is zwaarder dan noodzakelijk, maar ik houd niet van verrassingen.
Lintkabels zijn zeer betrouwbaar, vandaar dat je ze bij zware voertuigen en tanks en elektrische aggregaten ook toegepast ziet bij o.a. accukabels , wel wat breder dan de lintkabels in de Volvo's. Die zouden dan spontaan licht kunnen gaan geven.
Idee misschien ook voor een elektrische barbecue, grinnik.
Op de Witte Dame heb ik het dynamo aan massa gelegd met twee 6mm² kabels die ik aan de uiteinden in elkaar gedraaid heb gesoldeerd en van een krimp-oog heb voorzien. Dit is zwaarder dan noodzakelijk, maar ik houd niet van verrassingen.

Lintkabels zijn zeer betrouwbaar, vandaar dat je ze bij zware voertuigen en tanks en elektrische aggregaten ook toegepast ziet bij o.a. accukabels , wel wat breder dan de lintkabels in de Volvo's. Die zouden dan spontaan licht kunnen gaan geven.

Idee misschien ook voor een elektrische barbecue, grinnik.
Moderators: Jerry Stam