koude electronica
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-03-2024 20:12 #1474779
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zekeringenkast vervangen + stapje verder
Vandaag heb ik de zekeringenkast achter de asbak vervangen. Wat een boel draadjes. Alles werkt weer, ook de zekering die eruit gefikt was. Nu is dat in elk geval ook uitgesloten.
Eergisteren moest ik even de berm in voor een tegenligger. Daar was een hele diepe plas (met kleiblubber) en direct begon het gedoe weer: vermogen weg, handmatig omschakelen naar benzine, even weer wat vermogen, handmatig omschakelen naar gas, etc... Al met al een minuut of tien aan het omschakelen geweest, je rijdt dan max 40 km/h, dan haal je alles eruit wat erin zit. Na een minuut of 5 ging het steeds beter en na ca 10 minuten was het vermogen weer normaal. Ik denk dat de boel toen weer opgedroogd was.
Vandaag de baksteen even door de wasstraat gehaald. De kleiblubber zat tot aan het dak. Ik heb een wasprogramma gedraaid zonder bodemwassen. Nu was er niks aan het handje.
Mijn conclusie: Als de onderkant plotseling nat wordt, gaat het fout.
Ik denk dat voor deze storing de Lambda Sonde (of de bedrading of de connector) even gecheckt moet worden.
@adrian, ik kan weer even vooruit.
De massaproblemen ga ik verder na. Houd me op de hoogte.
Eergisteren moest ik even de berm in voor een tegenligger. Daar was een hele diepe plas (met kleiblubber) en direct begon het gedoe weer: vermogen weg, handmatig omschakelen naar benzine, even weer wat vermogen, handmatig omschakelen naar gas, etc... Al met al een minuut of tien aan het omschakelen geweest, je rijdt dan max 40 km/h, dan haal je alles eruit wat erin zit. Na een minuut of 5 ging het steeds beter en na ca 10 minuten was het vermogen weer normaal. Ik denk dat de boel toen weer opgedroogd was.
Vandaag de baksteen even door de wasstraat gehaald. De kleiblubber zat tot aan het dak. Ik heb een wasprogramma gedraaid zonder bodemwassen. Nu was er niks aan het handje.
Mijn conclusie: Als de onderkant plotseling nat wordt, gaat het fout.
Ik denk dat voor deze storing de Lambda Sonde (of de bedrading of de connector) even gecheckt moet worden.
@adrian, ik kan weer even vooruit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 16:01 #1474792
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic de 940 start weer prima
1 week geleden de 940 gestart na een week stilstand. Ging zonder enig probleem.
Op dezelfde dag de noodoplossing vervangen door de permanente.
Gisteren opnieuw een vlekkeloze start na een week stilstand.
Het probleem lijkt opgelost.
Mijn verdenking ligt bij de vlechtdraad tussen spruitstuk en carrosserie.
Hypothese:
De vlechtdraad is verzwakt en en bij starten tijdelijk overbelast, waardoor de weerstand van de draad tijdelijk verhoogd is. De vlechtdraad is dan een stroomgebruiker. Hierdoor ontstaat er een tijdelijke positieve voltwaarde op het spruitstuk. Gevolg is dat de spanning van de ezk en de lh verlaagd is.
Bij een volgende sleutelklus ga ik dat proberen aan te tonen.
Op dezelfde dag de noodoplossing vervangen door de permanente.
Gisteren opnieuw een vlekkeloze start na een week stilstand.
Het probleem lijkt opgelost.
Mijn verdenking ligt bij de vlechtdraad tussen spruitstuk en carrosserie.
Hypothese:
De vlechtdraad is verzwakt en en bij starten tijdelijk overbelast, waardoor de weerstand van de draad tijdelijk verhoogd is. De vlechtdraad is dan een stroomgebruiker. Hierdoor ontstaat er een tijdelijke positieve voltwaarde op het spruitstuk. Gevolg is dat de spanning van de ezk en de lh verlaagd is.
Bij een volgende sleutelklus ga ik dat proberen aan te tonen.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2024 14:46 #1474802
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Vlechtkabels
Klinkt als een helder verhaal. Maar heb je de vlechtkabels vervangen of een extra kabel gelegd van het spruitstuk(bijvoorbeeld vast gezet op de plek waar de min kabel van de dynamo ook vast zit) naar de min-pool van de accu?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-03-2024 07:13 #1474805
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 2 extra
Een van dynamo naar spruitstuk en een van spruitstuk naar schutbord.
Bevestigd onder de bout van de aarde punten voor Lh(zwart) en ezk(bruin).
Je zou nieuwe vlechtkabels kunnen kopen maar voor meerdere auto's ben je goedkoper uit wanneer je zelf kabels maakt.
Van de week een benzinemeter aan de labtest gelegd. Het probleem van niet direct de juiste vlotterstand na starten zou dezelfde oorzaak kunnen hebben.
De benzine meter behoort bij contact aan direct de juiste stand aan te geven en daarop te blijven.
Echter als de voltwaarde die de meter krijgt over de weerstand van de tanksensor niet de juiste is dan begint de meter met de stand bij deze voltwaarde en door het dempingseffect van de meter duurt het een lange tijd totdat de juiste stand bereikt is.
spanning op de plus richting tanksensor
bij geen verbinding 5V meter op nul lampje aan
bij 130 Ohm 2,25V meter op leeg
bij 82 Ohm 1,6V meter op 1/4
bij 15 Ohm 0,4V meter op 3/4 bij 0 Ohm oV meter op vol
Wat je ziet bij een kleine verstoring in de voltmeting heeft dit een groot effect op de meter.
De benzine meter krijgt aarde via de massastrip van het relaisblok en deze van het aardepunt rechtsonder carrosserie.
Ik zal ook eens gaan kijken naar aardepunt 31/4 accu motorblok.
Andere waarneming bij een voedingsspanning onder de 10V en een vaste weerstand van de tanksensor gaat de meter rechtevenredig meebewegen met de spanning.
Voorlopige conclusie door een slechte aarde van het motorblok veroorzaakt de startmotor een positieve voltwaarde op de het blok en de carrosserie
die maar langzaam wegtrekt naar de minpool van de accu. Hierdoor functioneert de LH tijdelijk slecht.
Bevestigd onder de bout van de aarde punten voor Lh(zwart) en ezk(bruin).
Je zou nieuwe vlechtkabels kunnen kopen maar voor meerdere auto's ben je goedkoper uit wanneer je zelf kabels maakt.
Van de week een benzinemeter aan de labtest gelegd. Het probleem van niet direct de juiste vlotterstand na starten zou dezelfde oorzaak kunnen hebben.
De benzine meter behoort bij contact aan direct de juiste stand aan te geven en daarop te blijven.
Echter als de voltwaarde die de meter krijgt over de weerstand van de tanksensor niet de juiste is dan begint de meter met de stand bij deze voltwaarde en door het dempingseffect van de meter duurt het een lange tijd totdat de juiste stand bereikt is.
spanning op de plus richting tanksensor
bij geen verbinding 5V meter op nul lampje aan
bij 130 Ohm 2,25V meter op leeg
bij 82 Ohm 1,6V meter op 1/4
bij 15 Ohm 0,4V meter op 3/4 bij 0 Ohm oV meter op vol
Wat je ziet bij een kleine verstoring in de voltmeting heeft dit een groot effect op de meter.
De benzine meter krijgt aarde via de massastrip van het relaisblok en deze van het aardepunt rechtsonder carrosserie.
Ik zal ook eens gaan kijken naar aardepunt 31/4 accu motorblok.
Andere waarneming bij een voedingsspanning onder de 10V en een vaste weerstand van de tanksensor gaat de meter rechtevenredig meebewegen met de spanning.
Voorlopige conclusie door een slechte aarde van het motorblok veroorzaakt de startmotor een positieve voltwaarde op de het blok en de carrosserie
die maar langzaam wegtrekt naar de minpool van de accu. Hierdoor functioneert de LH tijdelijk slecht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2024 10:56 #1474815
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa nagelopen
Aan de dynamo zitten in mijn blok al twee redelijke aardedraden (2,5mm2) naar het inlaatspruitstuk. Blijkbaar was er voor mijn tijd ook al iemand op dit idee gekomen. 
Ik heb ze losgehaald, blank geschuurd en goed schoongemaakt, blank op blank. Het was niet schoon, ik kan me voorstellen dat dit geen optimale verbinding gaf.
Nu nog een goede aarde verbinding tussen het spruitstuk en de minpool van de accu, want ik verwacht dat deze verbinding via het motorblok (pakkingen, bouten met aanslag) niet goed is.
@adrian: je gaf aan dat de massa van de brandstofmeter via de massastrip rechtsonder aan de carrosserie is verbonden. Bij mij was de brandstofmeter volledig instabiel voordat ik de massa van de temperatuursensor had schoongemaakt, en daarna doen zowel de temperatuurmeter als de brandstofmeter het goed. (brandstofmeter voor 90%) De brandstofmeter doet sowieso wat met de massa van het inlaatspruitstuk, ik denk echt dat je op een goed spoor zit.
Nu de klok nog, die gaat lopen na 5 minuten rijden, en stopt na 2 uur stilstaan. Accu is prima, spanning loopt na een nacht stilstaan zelfs met 0,1 V op. Past dit ook in je theorie?

Ik heb ze losgehaald, blank geschuurd en goed schoongemaakt, blank op blank. Het was niet schoon, ik kan me voorstellen dat dit geen optimale verbinding gaf.
Nu nog een goede aarde verbinding tussen het spruitstuk en de minpool van de accu, want ik verwacht dat deze verbinding via het motorblok (pakkingen, bouten met aanslag) niet goed is.
@adrian: je gaf aan dat de massa van de brandstofmeter via de massastrip rechtsonder aan de carrosserie is verbonden. Bij mij was de brandstofmeter volledig instabiel voordat ik de massa van de temperatuursensor had schoongemaakt, en daarna doen zowel de temperatuurmeter als de brandstofmeter het goed. (brandstofmeter voor 90%) De brandstofmeter doet sowieso wat met de massa van het inlaatspruitstuk, ik denk echt dat je op een goed spoor zit.
Nu de klok nog, die gaat lopen na 5 minuten rijden, en stopt na 2 uur stilstaan. Accu is prima, spanning loopt na een nacht stilstaan zelfs met 0,1 V op. Past dit ook in je theorie?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-04-2024 11:15 #1474816
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blank op blank metaal geeft
Blank op blank metaal geeft een goede massaverbinding. Als je bovendien een getande veerring gebruikt hoeft het niet eens blank metaal op blank metaal te zijn.
Groet Gerard
Groet Gerard
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2024 11:23 #1474822
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra massakabel
Massakabel aangelegd tussen inlaatspruitstuk en massapunt op het schutbord. Nu lijkt de brandstofmeter een betrouwbare waarde aan te geven en niet meer te schommelen.
Klok ongewijzigd.
Klok ongewijzigd.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2024 11:30 #1474823
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accupolen
@Adrian:
Accupolen en de andere zichtbare massapunten had ik al schoon gemaakt. Daar zit hem het probleem niet.
2,5mm2 is inderdaad te weinig voor de volledige massastroom van de dynamo. Het zit op de dynamo ook onder een heel klein schroefje, daar kan nooit een grote stroom door. De draden zijn niet gesmolten of verbrand.
Ik wil de massa van de dynamo nog even nalopen, gaat dat niet via de massa van de startmotor? Dan is het snoertje van de dynamo naar het spruitstuk alleen voor het nivelleren.
Accupolen en de andere zichtbare massapunten had ik al schoon gemaakt. Daar zit hem het probleem niet.
2,5mm2 is inderdaad te weinig voor de volledige massastroom van de dynamo. Het zit op de dynamo ook onder een heel klein schroefje, daar kan nooit een grote stroom door. De draden zijn niet gesmolten of verbrand.
Ik wil de massa van de dynamo nog even nalopen, gaat dat niet via de massa van de startmotor? Dan is het snoertje van de dynamo naar het spruitstuk alleen voor het nivelleren.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2024 15:48 #1474821
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 2,5 mm2
Lijkt me wat te weinig voor een dynamo die 100 ampere kan leveren.
16mm2 is goed voor 110amp.
Op dit moment wordt de auto weinig gebruikt, dat schiet niet op met het testen.
Wat ik ga doen is de spruitstuk-schutbord verbinding loshalen en kijken hoe de auto dan start. In dat geval moet de aarde gemaakt worden door het 31/4 punt. Geeft dat problemen dan ga ik die aansluiting bij de volgende keer op de brug loshalen en schoonmaken. Is een beetje vieze boel daar.
Wat je ook na moet nakijken zijn de accupolen. Daar kan een zoutfilm opzitten die voor een slechte geleiding zorgt. De startmotor trekt de stroom er dan wel doorheen, maar de motorloop niet. Schoonschrapen en insmeren et zuurvrije vaseline.
16mm2 is goed voor 110amp.
Op dit moment wordt de auto weinig gebruikt, dat schiet niet op met het testen.
Wat ik ga doen is de spruitstuk-schutbord verbinding loshalen en kijken hoe de auto dan start. In dat geval moet de aarde gemaakt worden door het 31/4 punt. Geeft dat problemen dan ga ik die aansluiting bij de volgende keer op de brug loshalen en schoonmaken. Is een beetje vieze boel daar.
Wat je ook na moet nakijken zijn de accupolen. Daar kan een zoutfilm opzitten die voor een slechte geleiding zorgt. De startmotor trekt de stroom er dan wel doorheen, maar de motorloop niet. Schoonschrapen en insmeren et zuurvrije vaseline.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-04-2024 15:49 #1474824
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic moertje is klein boutje niet
Het moertje heeft ook nog een flens die groter is.
Als de massa verbinding ergens slecht is dan zoekt die vanzelf een andere weg.
De vraag is welke.
Ik kan je een 16mm2 kabeltje van 25 cm toesturen. Ik heb nl nog kabel over.
Stuur je adres maar per pb.
Als de massa verbinding ergens slecht is dan zoekt die vanzelf een andere weg.
De vraag is welke.
Ik kan je een 16mm2 kabeltje van 25 cm toesturen. Ik heb nl nog kabel over.
Stuur je adres maar per pb.
Moderators: Jerry Stam