koude electronica
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-03-2024 17:30 #1111953
door V700 register
koude electronica is gemaakt door V700 register
Hoi allemaal,
Sinds 2 jaar en 3 maand rijd ik in mijn 940, B230TD LPG Automaat, uit 1994. Mijn dagelijkse auto, rijdt heerlijk. Er zijn wat issues, er is een kans dat het allemaal over hetzelfde gaat maar ik krijg het niet helder:
- Motortemperatuurmeter was niet stabiel, na het schoonmaken van de stekker van de sensor wel
- Brandstofmeter is niet helemaal stabiel, wel veel beter geworden nadat de stekker van de temperatuursensor(!) was schoongemaakt.(Mijn conclusie: er is iets met de massa)
- Zekering 25 is eruit gefikt, ik rook smeltend plastic, zag dat de voet van de zekering gesmolten was en ik heb hem verwijderd. Daar kunnen we zonder (zorgt ervoor dat de verlichting niet uit kan). Alles functioneert nog prima maar ik kan nu als ik wil met gedoofde verlichting rijden.
- Bij koude start loopt ie de eerste 30 seconden prima, dan begint ie op 2 of 3 cilinders te lopen. Dat duurt ongeveer 20 seconden, dan pakt ie hem uit zichzelf weer op. Als ik dit merk bij het wegrijden en even overschakel op benzine en direct daarna (na 1 sec) weer op gas, gaat het helemaal goed.
- Als het vriest, doet de computer van het gas het niet. Hij start gewoon op gas maar het lampje op het knopje gaat niet aan. Na 5 minuten, als de temperatuur wat hoger wordt, start de computer op, doorloopt zijn startroutine (even op benzine en daarna op gas) en alles functioneert weer zoals het hoort. Hier heb ik eigenlijk geen last van maar het klopt niet.
- Als ik de auto in de wasstraat gedaan heb, gebeurt er eigenlijk hetzelfde als bij een koude start maar dan erger: Hij start prima, na 20 seconden gaat ie op 2 of 3 poten lopen. Dan schakel ik over op benzine en gebeurt hetzelfde: loopt prima, na 20 seconden gaat ie op 2 of 3 poten lopen. Soms moet ik wel zes keer overschakelen. Laatst heeft mijn vrouw dit gehad toen ze van de afrit af reed. Ze belde me op: "hij wil nog maar 10 km/h!" Zij heeft hem toen een keer of 10 omgeschakeld en toen bleef het weer goed.
- De cruise control doet het soms. Ik kan geen logica ontdekken in wanneer wel en wanneer niet.
- De klok in het dashboard gaat lopen na 5 minuten en blijft na het rijden nog een paar uur doorlopen. Bij een lange rit zet ik hem bij, loopt keurig op tijd, maar stopt als ik hem langere tijd wegzet.
Wat heb ik gedaan?
Accu na laten meten, is in goede conditie.
Nog even extra gecontroleerd: De spanning zakt niet over de nacht. (was geloof ik zelfs 0,1 V hoger. Hier lijkt het probleem niet te zitten.
Massaprobleem?
- Massa's onder de motorklep losgehaald, opgepoetst en weer gemonteerd. - geen verschil
- Massa doorgemeten van massapunt linksvoor (Cruise Control) Geen weerstand.
Dat slecht lopen zou te maken kunnen hebben met vocht. Bougiekabels en verdeler+rotor vervangen. (Kabels gaven licht in het donker.) - Geen verschil
- Foutcodes uitgelezen. Geen foutcodes. Alleen bij de CC de code dat er geen snelheidssignaal was wat logisch is bij een stilstaande auto. - helpt me ook niet
Welke kant moet ik op denken? Wie helpt me verder?
Groet, Henk uit Delfzijl
Sinds 2 jaar en 3 maand rijd ik in mijn 940, B230TD LPG Automaat, uit 1994. Mijn dagelijkse auto, rijdt heerlijk. Er zijn wat issues, er is een kans dat het allemaal over hetzelfde gaat maar ik krijg het niet helder:
- Motortemperatuurmeter was niet stabiel, na het schoonmaken van de stekker van de sensor wel
- Brandstofmeter is niet helemaal stabiel, wel veel beter geworden nadat de stekker van de temperatuursensor(!) was schoongemaakt.(Mijn conclusie: er is iets met de massa)
- Zekering 25 is eruit gefikt, ik rook smeltend plastic, zag dat de voet van de zekering gesmolten was en ik heb hem verwijderd. Daar kunnen we zonder (zorgt ervoor dat de verlichting niet uit kan). Alles functioneert nog prima maar ik kan nu als ik wil met gedoofde verlichting rijden.

- Bij koude start loopt ie de eerste 30 seconden prima, dan begint ie op 2 of 3 cilinders te lopen. Dat duurt ongeveer 20 seconden, dan pakt ie hem uit zichzelf weer op. Als ik dit merk bij het wegrijden en even overschakel op benzine en direct daarna (na 1 sec) weer op gas, gaat het helemaal goed.
- Als het vriest, doet de computer van het gas het niet. Hij start gewoon op gas maar het lampje op het knopje gaat niet aan. Na 5 minuten, als de temperatuur wat hoger wordt, start de computer op, doorloopt zijn startroutine (even op benzine en daarna op gas) en alles functioneert weer zoals het hoort. Hier heb ik eigenlijk geen last van maar het klopt niet.
- Als ik de auto in de wasstraat gedaan heb, gebeurt er eigenlijk hetzelfde als bij een koude start maar dan erger: Hij start prima, na 20 seconden gaat ie op 2 of 3 poten lopen. Dan schakel ik over op benzine en gebeurt hetzelfde: loopt prima, na 20 seconden gaat ie op 2 of 3 poten lopen. Soms moet ik wel zes keer overschakelen. Laatst heeft mijn vrouw dit gehad toen ze van de afrit af reed. Ze belde me op: "hij wil nog maar 10 km/h!" Zij heeft hem toen een keer of 10 omgeschakeld en toen bleef het weer goed.
- De cruise control doet het soms. Ik kan geen logica ontdekken in wanneer wel en wanneer niet.
- De klok in het dashboard gaat lopen na 5 minuten en blijft na het rijden nog een paar uur doorlopen. Bij een lange rit zet ik hem bij, loopt keurig op tijd, maar stopt als ik hem langere tijd wegzet.
Wat heb ik gedaan?
Accu na laten meten, is in goede conditie.
Nog even extra gecontroleerd: De spanning zakt niet over de nacht. (was geloof ik zelfs 0,1 V hoger. Hier lijkt het probleem niet te zitten.
Massaprobleem?
- Massa's onder de motorklep losgehaald, opgepoetst en weer gemonteerd. - geen verschil
- Massa doorgemeten van massapunt linksvoor (Cruise Control) Geen weerstand.
Dat slecht lopen zou te maken kunnen hebben met vocht. Bougiekabels en verdeler+rotor vervangen. (Kabels gaven licht in het donker.) - Geen verschil
- Foutcodes uitgelezen. Geen foutcodes. Alleen bij de CC de code dat er geen snelheidssignaal was wat logisch is bij een stilstaande auto. - helpt me ook niet
Welke kant moet ik op denken? Wie helpt me verder?
Groet, Henk uit Delfzijl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2024 10:07 #1474714
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Een aantal storingen lijken LPG gerelateerd. Wat voor een installatie is er ingebouwd? Soms wordt bij rijden op LPG de benzineinjectie niet goed onderbroken, daar gaat de motor ook beroerd op draaien,
Wat betreft de CC, staat de rempedaalschakelaar niet te gevoelig afgesteld? Niet toevallig omgebouwd naar LED remlichten?
Vreemd dat je klokkie af en toe uitvalt. Die krijgt rechtstreeks voeding via zekering 5 en heeft een massa via massapunt 31/10. Die zit achter de ECU, aan bijrijderskant, net voor het onderste deurscharnier. Moeite waard om die eens te checken, daar zit ook de CC op. Niet toevallig een relatie tussen de storingen en de ventilator op één van de hogere standen? Die gebruikt ook hetzelfde massapunt.
Wat betreft de CC, staat de rempedaalschakelaar niet te gevoelig afgesteld? Niet toevallig omgebouwd naar LED remlichten?
Vreemd dat je klokkie af en toe uitvalt. Die krijgt rechtstreeks voeding via zekering 5 en heeft een massa via massapunt 31/10. Die zit achter de ECU, aan bijrijderskant, net voor het onderste deurscharnier. Moeite waard om die eens te checken, daar zit ook de CC op. Niet toevallig een relatie tussen de storingen en de ventilator op één van de hogere standen? Die gebruikt ook hetzelfde massapunt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
15-03-2024 11:16 #1474716
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic B230TD zal een typefoutje
B230TD zal een typefoutje zijn gok ik?
Geen idee wat voor LPG systeem je er in hebt zitten..
Ik weet niet of ik nu helemaal goed begrijp, maar hij start op LPG?
Ik weet dat er systemen zijn welke dit doen, maar het overgrote deel wacht tot het blok iets is opgewarmd.. en dat heeft een (goede) reden.
Voor wat betreft de cruise control, als deze het een keer niet doet; probeer eens de rem en/of koppelingspedaal met je voet een tikkie omhoog te geven en kijk daarna of die het dan wel doet. Zo ja, dan de sensor bij de pedalen wat losser afstellen.
Puur afgaande op het feit dat het grofweg 30 seconden duurt voor de problemen de kop op steken, zou ik het zoeken in de richting van de Lambdasonde. Bij een koude start doet in eerste instantie de Lambda niet mee.. maar na een x-tijd gaat de ecu af op de lambda waardes.
Geen idee wat voor LPG systeem je er in hebt zitten..
Ik weet niet of ik nu helemaal goed begrijp, maar hij start op LPG?
Ik weet dat er systemen zijn welke dit doen, maar het overgrote deel wacht tot het blok iets is opgewarmd.. en dat heeft een (goede) reden.
Voor wat betreft de cruise control, als deze het een keer niet doet; probeer eens de rem en/of koppelingspedaal met je voet een tikkie omhoog te geven en kijk daarna of die het dan wel doet. Zo ja, dan de sensor bij de pedalen wat losser afstellen.
Puur afgaande op het feit dat het grofweg 30 seconden duurt voor de problemen de kop op steken, zou ik het zoeken in de richting van de Lambdasonde. Bij een koude start doet in eerste instantie de Lambda niet mee.. maar na een x-tijd gaat de ecu af op de lambda waardes.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2024 13:12 #1474720
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thanks
Genoeg om naar te kijken. 
LPG: G2 installatie. Niet heel geavanceerd. Start op benzine en gaat binnen twee seconden zonder problemen over op gas. Start ook prima op gas. Ik was hier ook verbaasd over maar ook bij vrieskou gaat dit goed behalve dan dat de LPG electronica het dan af laat weten.
Het punt is: Hij rijdt prima, ik heb er de afgelopen twee jaar 30.000 per jaar mee gereden, zonder een centje pijn. Ik wil alleen niet met een ondeugdelijke installatie rijden, voelt een beetje als een tijdbom.

LPG: G2 installatie. Niet heel geavanceerd. Start op benzine en gaat binnen twee seconden zonder problemen over op gas. Start ook prima op gas. Ik was hier ook verbaasd over maar ook bij vrieskou gaat dit goed behalve dan dat de LPG electronica het dan af laat weten.
Het punt is: Hij rijdt prima, ik heb er de afgelopen twee jaar 30.000 per jaar mee gereden, zonder een centje pijn. Ik wil alleen niet met een ondeugdelijke installatie rijden, voelt een beetje als een tijdbom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-03-2024 17:51 #1474722
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Merk, type
Kun je iets van een merk en type LPG installatie vinden? G2 zegt niets, dat is de milieuklasse waaraan dit systeem voldoet. Anders wordt het allemaal een beetje gissen naar een oorzaak.
En dat tijdbom idee valt toch wel mee als je altijd nog op benzine kunt overschakelen?
En dat tijdbom idee valt toch wel mee als je altijd nog op benzine kunt overschakelen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
16-03-2024 14:54 #1474713
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic vocht
Het komt mij voor dat het een vochtprobleem is Bovendien, een krokante zekeringhouder is een bron van kortsluiting e de oorzaak van brand zoals ik op een aantal sloperijen heb mogen ervaren. Een goede remedie: Nieuwe zekeringhouder, of rijkelijk behandelen met contactspray.
Nieuwe zekeringhouders zijn bijna niet leverbaar. zo heor en daaar vind je ze nog wel. Let er op dat het oem-nummer klopt. De verwijderde zekering kan ook in een zwevende zekeringhouder, twee draden trekken.
Verder alle betrokken stekkers loshalen en behandelen met contact spray. En kijken of alle afdichtrubbers van de carrosserie nog goed zijn. Die kunnen namelijk ook nog tot carosserieschade leiden.
Een aanwijzing van het overslaan is bepalen welke cilinder er overslaat. Dan weet je waar het vocht vandaan komt. Waarschijnlijk is het cilinder 1 of 4.
In ieder geval veel sterkte er mee.
Nieuwe zekeringhouders zijn bijna niet leverbaar. zo heor en daaar vind je ze nog wel. Let er op dat het oem-nummer klopt. De verwijderde zekering kan ook in een zwevende zekeringhouder, twee draden trekken.
Verder alle betrokken stekkers loshalen en behandelen met contact spray. En kijken of alle afdichtrubbers van de carrosserie nog goed zijn. Die kunnen namelijk ook nog tot carosserieschade leiden.
Een aanwijzing van het overslaan is bepalen welke cilinder er overslaat. Dan weet je waar het vocht vandaan komt. Waarschijnlijk is het cilinder 1 of 4.
In ieder geval veel sterkte er mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2024 07:58 #1474729
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Massa!
Rode draad in de storingen is de massa.
Ohm metingen bootsen niet de benodigde massa capaciteit na tijdens werk.
Belangrijkste punt voor goede massa is het inlaatspruitstuk en de massa aansluitingen vanaf hier naar dynamo en carrosserie. Dit is nl het massapunt voor LH en ezk.
Zet een startkabel tussen spruitstuk en minpool accu. Dan heb je in ieder geval massa capaciteit.
De lambda sensor moet eerst opwarmen voordat deze signaal afgeeft. De LH gaat er pas mee aan het werk als het signaal er is. 30 seconden lijkt me wat kort. Met een draadje afgetapt aan de LH heb ik het signaal eens bekeken. Ik dacht dat de duur voor opwarmen in de buurt van de 5 minuten ligt.Dat draadje zit er niet meer. Maar ik zal binnenkort een nieuwe meting doen.
Een spanningsdip lijkt me aannemelijker voor de veroorzaker van de storingen. De startmotor trekt eerst flink wat capaciteit weg. Gevolg is dat de spanning eerst moet bijkomen.
In mijn 940 soortgelijke problemen die een enkele keer voorkomen. Is nog steeds niet opgelost, maar ik kom verder.
Een tijdbom is het niet, het kost wel wat meer brandstof. Staat de motor even te sputteren dan stinkt het ook enorm naar benzinelucht uit de uitlaat.
Ohm metingen bootsen niet de benodigde massa capaciteit na tijdens werk.
Belangrijkste punt voor goede massa is het inlaatspruitstuk en de massa aansluitingen vanaf hier naar dynamo en carrosserie. Dit is nl het massapunt voor LH en ezk.
Zet een startkabel tussen spruitstuk en minpool accu. Dan heb je in ieder geval massa capaciteit.
De lambda sensor moet eerst opwarmen voordat deze signaal afgeeft. De LH gaat er pas mee aan het werk als het signaal er is. 30 seconden lijkt me wat kort. Met een draadje afgetapt aan de LH heb ik het signaal eens bekeken. Ik dacht dat de duur voor opwarmen in de buurt van de 5 minuten ligt.Dat draadje zit er niet meer. Maar ik zal binnenkort een nieuwe meting doen.
Een spanningsdip lijkt me aannemelijker voor de veroorzaker van de storingen. De startmotor trekt eerst flink wat capaciteit weg. Gevolg is dat de spanning eerst moet bijkomen.
In mijn 940 soortgelijke problemen die een enkele keer voorkomen. Is nog steeds niet opgelost, maar ik kom verder.
Een tijdbom is het niet, het kost wel wat meer brandstof. Staat de motor even te sputteren dan stinkt het ook enorm naar benzinelucht uit de uitlaat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2024 17:20 #1474745
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is niet een eerste
Het is niet een eerste generatie installatie met een wipschakelaar (dat had ik 25 jaar geleden in mijn Volvo 340
) maar een tweede generatie met vierkant knopje met een led die rood of groen is. Het is ook geen G3. Op de verdamper staat dat het een Vialle, type F is. Voor zover ik kan zien komt het verdampte gas in de luchtinlaat binnen, vlak voorbij het luchtfilter.
Waarom het voelt als tijdbom, is omdat de installatie bij lage binnentemperatuur gewoon niet aan gaat. Er brandt dan geen led op het knopje. Als ik dan even gereden heb en het wordt wat warmer (soms pas na 10 minuten) dan gaat ineens het rode lampje aan, hij schakelt naar benzine, een paar seconden later gaat ie op groen, even een kleine hik en dan loopt ie op gas. Ik denk (afgaand op de geur) dat ie bij uitgeschakelde installatie ook op gas loopt maar dat weet ik niet zeker. Er valt dan niks te schakelen in elk geval.

Waarom het voelt als tijdbom, is omdat de installatie bij lage binnentemperatuur gewoon niet aan gaat. Er brandt dan geen led op het knopje. Als ik dan even gereden heb en het wordt wat warmer (soms pas na 10 minuten) dan gaat ineens het rode lampje aan, hij schakelt naar benzine, een paar seconden later gaat ie op groen, even een kleine hik en dan loopt ie op gas. Ik denk (afgaand op de geur) dat ie bij uitgeschakelde installatie ook op gas loopt maar dat weet ik niet zeker. Er valt dan niks te schakelen in elk geval.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-03-2024 17:24 #1474746
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
@Adrian, weer een massacheck die ik kan doen. Top! Ik heb ook het idee dat een groot deel van de storingen zit in een massaprobleem. Dit is weer het checken waard.
Ik heb inmiddels een andere zekeringenhouder gekocht bij Willems in Nij Beets, ga ik er binnenkort even inbouwen. Als dat gaar is, kan dat helpend zijn.
Ik heb inmiddels een andere zekeringenhouder gekocht bij Willems in Nij Beets, ga ik er binnenkort even inbouwen. Als dat gaar is, kan dat helpend zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-03-2024 07:54 #1474759
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic noodreparatie
En een paar nieuwe kabels.
3 weken terug de auto meegenomen naar Frankrijk ondanks het gesputter bij de koude start. De auto is langere tijd gebruikt voor korte ritjes, dus een lange rit kon geen kwaad. Op de heenweg zakte het voltage in regenbuien dik onder de 13V tot accu spanning. Dat was ook de reden waarvoor ik er twee maand geleden de reserve dynamo op had gezet. Na deze wissel begon het gesputter na een koude start. Het gemanouevreer met de blauwe draad zal deze geen goed hebben gedaan.
In Frankrijk de starkabel gemonteerd en een extra aardekabel vanaf de dynamo. Op de terugweg was de laadstroom weer constant 13,7V. De motor loopt mooier, ook in buien, de benzinemeter gaat weer vaker direkt goed staan en het benzineverbruik is weer normaal.
Ik schat dat het spanningsverval in de buurt van de 2V zat over de blauwekabel en de vlechtdraad van spruitstuk naar chassis. In de auto zie ik de spanning van de accu. Als de vlechtdraad ook weerstand heeft zal het spruitstuk geen aarde meer hebben maar een positieve voltwaarde. Dat verlaagt de spanning van de ecu en de ezk.
Eerder had ik al onverwachte metingen bij de TP-schakelaar, zijn die ook verklaard. Ik heb nu een stel extra massa kabels gemaakt van 16mm2. Ook voor de 945. Bij de bestelling ook 2 meter bougiekabel opgegeven voor huisvlijt. Heb ik weer 2 reservesets op de plank liggen. Dat moet de auto weer betrouwbaar maken.
Die benzinemeter is een verhaal apart. Misschien komt hier ook wat meer duidelijkheid in via deze storing. Ga ik later nog wat labtests mee doen om deze situatie na te bootsen.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...86-geen-pomp-de-tank
3 weken terug de auto meegenomen naar Frankrijk ondanks het gesputter bij de koude start. De auto is langere tijd gebruikt voor korte ritjes, dus een lange rit kon geen kwaad. Op de heenweg zakte het voltage in regenbuien dik onder de 13V tot accu spanning. Dat was ook de reden waarvoor ik er twee maand geleden de reserve dynamo op had gezet. Na deze wissel begon het gesputter na een koude start. Het gemanouevreer met de blauwe draad zal deze geen goed hebben gedaan.
In Frankrijk de starkabel gemonteerd en een extra aardekabel vanaf de dynamo. Op de terugweg was de laadstroom weer constant 13,7V. De motor loopt mooier, ook in buien, de benzinemeter gaat weer vaker direkt goed staan en het benzineverbruik is weer normaal.
Ik schat dat het spanningsverval in de buurt van de 2V zat over de blauwekabel en de vlechtdraad van spruitstuk naar chassis. In de auto zie ik de spanning van de accu. Als de vlechtdraad ook weerstand heeft zal het spruitstuk geen aarde meer hebben maar een positieve voltwaarde. Dat verlaagt de spanning van de ecu en de ezk.
Eerder had ik al onverwachte metingen bij de TP-schakelaar, zijn die ook verklaard. Ik heb nu een stel extra massa kabels gemaakt van 16mm2. Ook voor de 945. Bij de bestelling ook 2 meter bougiekabel opgegeven voor huisvlijt. Heb ik weer 2 reservesets op de plank liggen. Dat moet de auto weer betrouwbaar maken.
Die benzinemeter is een verhaal apart. Misschien komt hier ook wat meer duidelijkheid in via deze storing. Ga ik later nog wat labtests mee doen om deze situatie na te bootsen.
volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...86-geen-pomp-de-tank
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam