Sporadische verbrand plastic geur in de auto

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2021 13:12 #1465204 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe relais + voet besteld
Bedankt nogmaals voor de reacties. In mijn auto (740 GL 2.3 1984) zit inderdaad nog de 'oude' K-relais met een stekker van koper. Door het zoeken van het nummer van de relais (0 332 015 006) kwam ik erop dat hij van de brandstofpomp was, maar na jullie berichtgeving is dat inderdaad niet correct.

Ik heb een nieuwe relais besteld: www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdele...is.htm?typeCode=1211
En een nieuwe relaisvoet: www.autodoc.nl/bosch/1193427?gshp=1&gcli...NEAQYASABEgLGlPD_BwE

Ik zal jullie op de hoogte houden van het proces, verwacht begin volgende week de onderdelen binnen te hebben en de relais + voet te vervangen. Wanneer de problemen zich blijven voordoen zal ik mogelijk overschakelen naar LED, e.e.a. in overleg met de garage i.v.m. de APK eisen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2021 11:46 #1465208 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Wattage H4
Ook even controleren, er behoort 40 watt in te zitten. Daar is de bedrading en relais op berekend. Wil je meer dan ga je met extra bekrachtigingsrelais werken per koplamp aansluiting.
Wat er dan overblijft van je spiegels na verloop van tijd is dan een vraag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2021 10:14 #1465324 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe relais weinig effect (2x15A moet 2x25A worden)
Update voor de geïnteresseerde:

De nieuwe relais die ik heb besteld van Bosch heeft geen effect gehad, wordt evenals de 'K'-relais ontzettend warm. Ik dacht dat het materiaal van de stekker wel enig verbeterend resultaat zal leveren. Nou kwam ik op mijn PC niet op de meegestuurde link 'prancingmoose' waar de oplossing staat. Hier refereren ze naar een Picker relais met 2x25A in plaats van 2x15A. Dit zou het probleem moeten oplossen, heb deze na een flinke zoektocht kunnen bemachtigen via eBay. Als het goed is wordt deze relais komende woensdag geleverd. Ik heb er vertrouwen in.

Mocht het nog niet opgevallen zijn, elektra is niet mijn specialiteit. Zonde van de verkeerd bestelde relais, maar was het proberen waard. Voor nu rijdt ik overdag zonder m'n dimbelichting waardoor er gelukkig niets te warm wordt.

Hopelijk volgende week de goede relais binnen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-01-2021 11:56 #1465326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat is ontzettend heet?
Is het relais behoorlijk warm, kun je het nog net aanraken of smelt alles in de omgeving? Dat K relais heeft niet voor niets een metalen kapje, dat geeft de warmte beter af. Als een nieuw relais net zo heet wordt als het oude relais, dan zit het probleem niet in het relais zelf en is dit normaal. Ik kan het relais in mijn 940 ook net aanraken, maar dat voelt niet fijn. Overigens een 940 van de allerlaatste serie, nog steeds met zo'n metalen 15A Bosch relais.

Weet je zeker dat je standaard H4 lampen hebt? Als je de lamp uit de koplamp haalt, staat op de lampvoet als het goed is 60/55W. Er bestaan ook 100/90W (illegale) lampen, maar die vragen meer stroom dan het relais en bedrading aan kan.

Dat dat Picker relais een hogere stroom kan schakelen, heeft te maken met de contacten in het relais zelf. Groter oppervlak, minder overgangsweerstand, minder warmteontwikkeling in het relais. Alles helpt natuurlijk, maar eerlijk gezegd denk ik dat in jouw geval het toch de stekkerverbindingen in de relaisvoet zijn die de meeste problemen geven. Checken en goed schoonmaken dus.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2021 10:42 #1465410 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ontzettend heet / huidige verlichting
Met ontzettend warm bedoel ik dusdanig warm dat ik de relais na het aanraken gelijk los moet laten, gezien anders mijn vingers verbranden vermoed ik. Even warm als de K-relais die het plastic om de stekker liet wegsmelten (bovenstaande afbeeldingen).

Mijn huidige verlichting bestond uit 1 halogeen lamp, en 1 xenon lamp van beide 60/55W. Durf niet te zeggen of dit het probleem is, maar heb voor de zekerheid de halogeen lamp vervangen voor een xenon lamp die ik nog had liggen. Nu zijn ze beide gelijk. Gezien de wattage van de halogeen en xenon lamp gelijk is lijkt me dat het probleem niet opgelost is.

Ik heb nu de relais van 2x25W er in zitten, deze wordt nagenoeg even warm (te) als de relais van 2x15W. Ik heb na een rit van 2 uur nog niet de plastic geur geroken. Maar vermoed dat dit nu iedere keer iets langer duurt omdat het plastic natuurlijk steeds verder wegsmelt.

Ik heb een nieuwe relaisvoet incl. kabels besteld. Morgen komt deze binnen en wil ik de huidige nalopen, en indien nodig gelijk maar vervangen. Hopen dat dit wat oplost.

Bedankt voor de reactie, ik ga ermee aan de slag.

PS: Mijn garage raad het plaatsen van LED-verlichting af. Dit omdat het probleem dan waarschijnlijk wel (misschien tijdelijk) wordt opgelost maar de oorzaak niet. De oorzaak zit ergens anders gezien de auto voorheen wel gewoon goed op de lampen gereden heeft. Mocht ik er nu niet uitkomen, laat ik de garage ernaar kijken, moet over 2 weken voor de APK.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2021 19:17 #1465418 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ???
Hallo Max

We je zeker dat die Xenonlamp 55 Watt is? Xenon krijg in je Nederland en het directe buitenland alleen in 35 Watt. In Zweden en USA en dergelijke krijg je ook Xenon met een hoger Wattage (of dat 50 of 55 Watt is weet ik even niet meer).

Xenon werkt niet met twee lichtbronnen per lamp. In een H4 gloeilamp zitten twee gloeidraden, maar een Xenonlamp die zowel voor dimlicht als voor grootlicht gebruikt wordt, heeft maar één lichtbron.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2021 10:04 #1465430 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Temperatuur
Het is lastig om de echte temperatuur vast te stellen. Ik brand mijn handen ook aan het hete water uit de kraan, toch is dat maar 60°C. Ik kom maximale omgevingstemperaturen van 70°C of hoger tegen waarin een relais nog mag worden gebruikt, dus dan heeft het relais zelf ook minimaal die temperatuur.
Een nieuw relais wordt alleen te heet als die meer stroom moet schakelen dan waar die voor is gemaakt. Met een amperemeter zou je de stroom door de zekering kunnen meten en zo vaststellen of die niet te hoog is. Waarschijnlijk niet, tenzij er ergens extra verbruikers op zijn aangesloten of bij gedeeltelijke kortsluiting. Maar dat er zomaar meer stroom gaat lopen door slechte contacten kan echt niet.

Ik vermoed nog steeds dat de voet op de foto is gesmolten door vervuiling van de contacten in de relaisvoet en niet in het relais zelf.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2021 10:37 #1465432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lampen / relaisvoet
Zojuist de nieuwe lamp bekeken, op het doosje staat heel groot Xenon met daaronder look.... Betreft dus een halogeen lamp met xenon look.

Vermoedelijk dan toch de relaisvoet als ik het zo lees. Ik heb een nieuwe voet incl. bedrading besteld. Probeer die zelf te vervangen, mocht dit me de pet te boven gaan leg ik het bij de garage neer. Ik houdt jullie op de hoogte van de voortgang. Gaat wel twee weken overheen i.v.m. vakantie (met andere auto).

Bedankt voor de reactie! :)

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2021 16:25 #1465496 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Academische discussie
De zekering is altijd aangepast op de draaddikte. bij en te hoge stroom zegt-ie doe-het-zelf-maar. Bij een slecht contact neemt de weerstand toe en dus de stroom af. Wet van Ohm.

Ik zie iets heel bekends. De contacten van het relais zien er gezond uit. Dat is nog bruikbaar. De contacten van de relaishouder zijn behoorlijk ranzig en de voet is behoorlijk gesmolten en heeft het relais staan verwarmen. Gelukkig is deze relaisvoet meestal verwisselbaar, anders moet de hele relaiskast worden vervangen.

Remedie: Nieuwe voet in (laten) solderen. Het relais is hoogstwaarschijnlijk onaangetast.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2021 11:47 #1468988 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terugkoppeling
Goedemorgen. Ik heb enige tijd terug zelf (met enige moeite i.v.m. ruimtegebrek) de relaisvoet vervangen. De relais wordt nu niet meer te warm. Geen problemen meer. Nog bedankt voor de reacties.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC