Sporadische verbrand plastic geur in de auto
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 10:30 #1110419
door V700 register
Sporadische verbrand plastic geur in de auto is gemaakt door V700 register
Beste Volvo 700 vereniging,
Ik bezit sinds een half jaar met trots een Volvo 740 GL uit 1984, automaat 2.3L die rijdt op benzine (binnenkort ook op LPG). Fantastische auto! Sinds een maand of twee ruik ik af en toe een vreemde verbrand plastic lucht in de auto. De lucht komt sporadisch 'aanwaaien', de ene keer is het na 15 minuten rijden, de andere keer na 1 uur rijden, het verschilt enorm. Het is eigenlijk nooit gelijk vanaf dat ik de auto start. Sommige ritten (van + 2 uur) heb ik er helemaal geen last van.
Ik ben er afgelopen vrijdag achter gekomen dat de lucht ontstaan tijdens het remmen, en bij mijn zekeringen vandaan komt. Ik ben de zekering van mijn remlicht nagelopen, deze was niet doorgebrand. Een maand of twee geleden heb ik ook mijn remmen laten vervangen (schijven en blokken). Nou ruik ik buiten de auto geen vreemde lucht, en zijn de remmen niet abnormaal warm, dus ik vermoed dat hier het probleem niet zit. De verbrand plastic lucht bevind zich namelijk alleen in de auto, bij de zekeringen. Alle elektra in mijn auto doet het in principe naar behoren.
Wat misschien wel een aandachtspunt is, is dat mijn rechter remlicht vaak defect is. Moet hier wel bij vermelden dat dit niet het peertje (bolletje) is maar door de houder komt waar het peertje inzit. De pootjes van de houder die contact maken met het elektrische plaatje voor de achterlichten zijn een beetje verouderd/gecorrodeerd. Dit probleem is altijd eenvoudig opgelost door de pootjes te schuren, en contactspray te gebruiken (eens per maand???). Daarnaast brand al sinds de aanschaf van de auto het lampje dat er een gloeilamp defect is, terwijl dit niet het geval is. Gezien de problemen zich maanden later pas voordeden, vraag ik mij af of dit ermee te maken heeft...
Op internet/forums kom ik nergens een gelijkwaardig probleem tegen. Ik hoop dat iemand hier mogelijk hetzelfde probleem heeft gehad/mogelijk de oorzaak weet wat de sporadisch verbrand plastic lucht kan verklaren.
Alvast bedankt,
Groetjes Max
Ik bezit sinds een half jaar met trots een Volvo 740 GL uit 1984, automaat 2.3L die rijdt op benzine (binnenkort ook op LPG). Fantastische auto! Sinds een maand of twee ruik ik af en toe een vreemde verbrand plastic lucht in de auto. De lucht komt sporadisch 'aanwaaien', de ene keer is het na 15 minuten rijden, de andere keer na 1 uur rijden, het verschilt enorm. Het is eigenlijk nooit gelijk vanaf dat ik de auto start. Sommige ritten (van + 2 uur) heb ik er helemaal geen last van.
Ik ben er afgelopen vrijdag achter gekomen dat de lucht ontstaan tijdens het remmen, en bij mijn zekeringen vandaan komt. Ik ben de zekering van mijn remlicht nagelopen, deze was niet doorgebrand. Een maand of twee geleden heb ik ook mijn remmen laten vervangen (schijven en blokken). Nou ruik ik buiten de auto geen vreemde lucht, en zijn de remmen niet abnormaal warm, dus ik vermoed dat hier het probleem niet zit. De verbrand plastic lucht bevind zich namelijk alleen in de auto, bij de zekeringen. Alle elektra in mijn auto doet het in principe naar behoren.
Wat misschien wel een aandachtspunt is, is dat mijn rechter remlicht vaak defect is. Moet hier wel bij vermelden dat dit niet het peertje (bolletje) is maar door de houder komt waar het peertje inzit. De pootjes van de houder die contact maken met het elektrische plaatje voor de achterlichten zijn een beetje verouderd/gecorrodeerd. Dit probleem is altijd eenvoudig opgelost door de pootjes te schuren, en contactspray te gebruiken (eens per maand???). Daarnaast brand al sinds de aanschaf van de auto het lampje dat er een gloeilamp defect is, terwijl dit niet het geval is. Gezien de problemen zich maanden later pas voordeden, vraag ik mij af of dit ermee te maken heeft...
Op internet/forums kom ik nergens een gelijkwaardig probleem tegen. Ik hoop dat iemand hier mogelijk hetzelfde probleem heeft gehad/mogelijk de oorzaak weet wat de sporadisch verbrand plastic lucht kan verklaren.
Alvast bedankt,
Groetjes Max
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
18-01-2021 11:07 #1465096
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het "lampje kapot" lampje kan
Het "lampje kapot" lampje kan behoorlijk kieskeurig zijn.
Deze vergelijkt het stroomverbruik tussen links en recht.
Soms gaat deze al branden wanneer je links en rechts een ander type lampje monteert.
Gammele verbindingen, beetje corrosie of slechte massa laten dit lampje ook branden.
Aangezien je al elke maand met 1 van de remlichten aan de gang moet, zal het waarschijnlijk komen door een verhoogde weerstand van 1 van de lampjes.
Een directe schuldige voor de brandlucht durf ik zo niet aan te wijzen. Maar als ik moet gokken zou ik eens kijken naar het relais van de brandstofpomp. Deze staat er om bekend nog wel eens heet te worden.
Je kunt altijd na een einde rijden, en zodra je de brandlucht begint te ruiken, eens voelen aan alle zekeringen en relais om te kijken welke er echt goed heet wordt.
Deze vergelijkt het stroomverbruik tussen links en recht.
Soms gaat deze al branden wanneer je links en rechts een ander type lampje monteert.
Gammele verbindingen, beetje corrosie of slechte massa laten dit lampje ook branden.
Aangezien je al elke maand met 1 van de remlichten aan de gang moet, zal het waarschijnlijk komen door een verhoogde weerstand van 1 van de lampjes.
Een directe schuldige voor de brandlucht durf ik zo niet aan te wijzen. Maar als ik moet gokken zou ik eens kijken naar het relais van de brandstofpomp. Deze staat er om bekend nog wel eens heet te worden.
Je kunt altijd na een einde rijden, en zodra je de brandlucht begint te ruiken, eens voelen aan alle zekeringen en relais om te kijken welke er echt goed heet wordt.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
18-01-2021 11:13 #1465097
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Even aanvullend...
Even aanvullend...
Naast het relais kunnen ook de zekeringen van de brandstofpomp kunnen ook goed heet worden.
Je brandstofpomp kan meer stroom gaan trekken wanneer deze oud en versleten is, of wanneer bv de brandstofdrukregelaar defect is.
Maar wat ook vaak voorkomt, is dat 1 van de 2 brandstofpompen de geest heeft gegeven. Als het de in-tank pomp is, dan kun je er vaak nog mee rijden. De andere pomp moet dan al het werk in zijn eentje doen, en gaat dan meer stroom trekken.
Naast het relais kunnen ook de zekeringen van de brandstofpomp kunnen ook goed heet worden.
Je brandstofpomp kan meer stroom gaan trekken wanneer deze oud en versleten is, of wanneer bv de brandstofdrukregelaar defect is.
Maar wat ook vaak voorkomt, is dat 1 van de 2 brandstofpompen de geest heeft gegeven. Als het de in-tank pomp is, dan kun je er vaak nog mee rijden. De andere pomp moet dan al het werk in zijn eentje doen, en gaat dan meer stroom trekken.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-01-2021 11:52 #1465099
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekering 16 van de blazer
wil ook wel eens slecht contact maken en dan smelt het plastic eromheen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2021 09:17 #1465122
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reactie. Ik
Bedankt voor de reactie. Ik heb al mijn gloeilampen maar eens vervangen, om te zien of de melding zich niet meer voordoet, en gelukkig brand het waarschuwingslampje niet meer. Daarnaast heb ik morgen weer een rit van 2 uur, ik zal eens kijken of de relais / zekeringen heet worden. Ik ga fittingen, stekkers en andere verbindingen vanavond nalopen en inspuiten met contactspray (reactie Jur).
Binnenkort ga ik op LPG rijden. Mocht het probleem een defecte brandstofpomp zijn, stel, zal ik er dan minder last van hebben doordat ik op LPG rijdt?
Binnenkort ga ik op LPG rijden. Mocht het probleem een defecte brandstofpomp zijn, stel, zal ik er dan minder last van hebben doordat ik op LPG rijdt?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2021 09:25 #1465123
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Haal de asbak weg. Dan heb je
Haal de asbak weg. Dan heb je beter zicht (en ook reuk) op de zekeringen. Mocht er iets misgaan, ben je er op tijd bij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2021 09:36 #1465124
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPG
Ook bij rijden op LPG laat men de benzinepomp eigenlijk altijd gewoon draaien. Ook als je op benzine rijdt levert de pomp veel meer benzine dan dat de motor gebruikt. Het teveel wordt teruggepompt naar de tank. Als je op LPG rijdt, wordt alle benzine teruggepompt. Zo blijft het benzinesysteem direct klaar bij overschakelen en ontstaan er geen dampbellen in de benzineleiding bij de motor.
Als je verbrand plastic ruikt, moet je ook ergens een hete fitting of zekering kunnen vinden. Hou het rempedaal maar eens een paar minuten ingetrapt of vastgezet met een bezemsteel of zo. Dan kun je rustig kijken en ruiken....
Als je verbrand plastic ruikt, moet je ook ergens een hete fitting of zekering kunnen vinden. Hou het rempedaal maar eens een paar minuten ingetrapt of vastgezet met een bezemsteel of zo. Dan kun je rustig kijken en ruiken....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2021 14:37 #1465127
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verhoogde stroom
Door de verhoogde stroom (meer weerstand door oxidatie) die er gaat lopen zou er ook zomaar een draad kunnen gaan "gloeien" en dat je dus het smelten van de mantel van de draad ruikt.
Allemaal alarmerende berichten, maar wel goed om uit te zoeken om erger te voorkomen
Allemaal alarmerende berichten, maar wel goed om uit te zoeken om erger te voorkomen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-01-2021 16:32 #1465129
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een gloeiende draad zal wel meevallen...
Oxidatie geeft extra weerstand op de plek van de oxidatie (stekker, fitting etc). Een lampje gaat daardoor minder fel branden en het verschil wordt voor het grootste deel omgezet in warmte op de plaats van de extra weerstand. Er gaat geen verhoogde stroom lopen door een oxidatie, sterker nog, de stroom zal juist wat kleiner zijn omdat de totale weerstand van het circuit groter is geworden.
Als het goed is, is de bedrading beschermd door een zekering die er altijd uit zal springen voordat de draad overbelast wordt. De zekering is de zwakste schakel en afgestemd op de dikte van de bedrading, dus daarom ook nooit zomaar een zwaardere zekering plaatsen.
De stroom in een circuit kan wel toenemen als een motortje van bijvoorbeeld de benzinepomp zwaarder gaat draaien. Ook hier beschermt een zekering wel de bedrading, maar voorkomt niet de opwarming door een slecht contact.
Als het goed is, is de bedrading beschermd door een zekering die er altijd uit zal springen voordat de draad overbelast wordt. De zekering is de zwakste schakel en afgestemd op de dikte van de bedrading, dus daarom ook nooit zomaar een zwaardere zekering plaatsen.
De stroom in een circuit kan wel toenemen als een motortje van bijvoorbeeld de benzinepomp zwaarder gaat draaien. Ook hier beschermt een zekering wel de bedrading, maar voorkomt niet de opwarming door een slecht contact.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
20-01-2021 17:34 #1465119
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Teken aan de wand
Ik heb twee keer een dergelijk geval meegemaakt. Niet in de eigen wagen. Maar wel de hele relaiskast uitgefikt en gesmolten of erger..
De verklaring:
Slecht contact door corrosie. dan wordt de boel warm. Door de warmte corrodeert het steeds verder. In het begin merk je er weinig van, maar op den duur gaat de corrosie door de warmte steeds verder. De weerstand wordt dan steeds hoger totdat de verbinding een soort straalkachel wordt en berg je dan maar.
Is 's winters wel lekker warm, maar wanneer je blauwe zwaailichten ziet opdoemen wordt het tijd je OV pas te voorschijn te halen of een hotel te boeken. Vergeet niet de sloper te bellen om je wagen op te halen....
Wanneer een verbruiker zoals een brandstofpomp of een ECU veel stroom gaat trekken wordt dit meestal door de zekering als een kortsluiting gezien en vliegt deze er uit. Maar dergelijke overgangsweerstanden kunnen, zeker bij een zwakstroominstallatie, aardig fataal zijn. Je hebt namelijk met hoge stromen te maken.
Over het algemeen doet een goede contactspray (elektronicazaak) wonderen of anders zorgen dat overgangen in fittingen, stekkers en andere verbindingen goed mechanisch contact maken.
De verklaring:
Slecht contact door corrosie. dan wordt de boel warm. Door de warmte corrodeert het steeds verder. In het begin merk je er weinig van, maar op den duur gaat de corrosie door de warmte steeds verder. De weerstand wordt dan steeds hoger totdat de verbinding een soort straalkachel wordt en berg je dan maar.
Is 's winters wel lekker warm, maar wanneer je blauwe zwaailichten ziet opdoemen wordt het tijd je OV pas te voorschijn te halen of een hotel te boeken. Vergeet niet de sloper te bellen om je wagen op te halen....
Wanneer een verbruiker zoals een brandstofpomp of een ECU veel stroom gaat trekken wordt dit meestal door de zekering als een kortsluiting gezien en vliegt deze er uit. Maar dergelijke overgangsweerstanden kunnen, zeker bij een zwakstroominstallatie, aardig fataal zijn. Je hebt namelijk met hoge stromen te maken.
Over het algemeen doet een goede contactspray (elektronicazaak) wonderen of anders zorgen dat overgangen in fittingen, stekkers en andere verbindingen goed mechanisch contact maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam