Sporadische verbrand plastic geur in de auto

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2021 01:49 #1465162 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic de dood van een benzinepomp
De pomp blijft werken, ook wanneer je op LPG rijdt. Zit er niet voldoende benzine in de tank, dan loop het geval droog en komt echt aan het eind van zijn lijden.

Een veelvuldige storing is een defect in het brandstofrelais. Het maakt dan onvoldoende contact om de brandstofpomp onder de wagen in te schakelen. het zit links voor een rond, wit relais, maar dit kan ook bij sommige wagens groen of rood zijn. Dus in de meest linkse rij. Er hoort de letter E op te staan, maar vaak staat dit er

Wanneer je dit relais er uit wipt en de contacten 30 (12 volt) en 87/2 met een draadje verbindt schakelt de pomp in en hoor je deze lopen wanneer je het contact aan zet. Hoor je niets dan is ofwel het relais dan wel de pomp defect. Ook kan er een fout in de bedrading zitten. Dan het draadje laten zitten en met een spanningszoeker of multimeter controleren bij de aansluiting van de benzinepomp of er 12 Volt aanwezig is.
Gewoon het relais vervangen, te bekomen bij Timen Smit of Estateservices. Het ding heet in Volvo-taal ook wel systeemrelais.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2021 18:45 #1465183 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oorzaak gevonden, brandstofrelais brand door
Wederom bedankt voor de reacties. Het was al vrij snel duidelijk waar de geur vandaan kwam. Mijn brandstofrelais was na een tijdje rijden ontzettend heet en er is goed te zien dat het plastic aan het weg smelten is. Bijgevoegd foto's van de relais. Ik heb niet het idee de stekker geoxideerd is, deze ziet er volgens mij nog prima uit. Evengoed heb ik contactspray op de stekker/fitting gespoten, dit heeft het probleem niet opgelost. Als ik het bovenstaande lees, valt er te concluderen dat 1 vd 2 brandstofpompen stuk is. Nou vraag ik me af was de vervolg stap is. Is het een kwestie van alleen de relais vervangen voor een andere (lijkt me niet). Of de brandstofpomp vervangen?

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-01-2021 20:49 #1465185 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic groene is toch brandstofpomp?
Die grote groene is toch het/een brandstofpomprelais

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2021 20:56 #1465186 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Geen brandstof
Nee dit is inderdaad niet het brandstofpomprelais.

Volgens mij is dit het relais met de functie; Central locking(unlocking) / Headlight

Dus zou je lampen eens gaan nakijken.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
21-01-2021 21:17 #1465187 door Reinier Verbeek

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-01-2021 22:24 #1465188 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Dit is de relaisbox van een
Dit is de relaisbox van een 740 uit 1984.

Relais K/137 is van de hoofdverlichting.

De zekeringen behoren natuurlijk eerder door te branden dan dat het relais te warm wordt. Daar zijn zekeringen voor.

Uit het schema blijkt dat het gaat om de zekeringen 17, 18 , 19 en 20.

Tenzij het probleem (kortsluiting?) voor de zekeringen zit.

Ik zou de diagnose beginnen door achtereenvolgens deze vier zekeringen los te trekken en een stuk te rijden en vervolgens na te gaan of er na het lostrekken van een bepaalde zekering het relais niet meer warm wordt. Zo ja, dan moet je in dat circuit zoeken. Zo niet, dan zit het probleem voor de zekeringen.

Piet

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2021 09:52 #1465191 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Van wat ik zo kon vinden is
Van wat ik zo kon vinden is dit een bekend (en blijkbaar goed gedocumenteerd??) fenomeen volgens onze Brexit vrienden aan de andere kant van het kanaal.

Volvo zou er een service-bulletin over gemaakt hebben waarin een nieuwe relais+voet zou staan. Kon dit bulletin zo snel niet vinden. Maar volgens Dave Barton is het metalen K-relais komen te vervallen, en is vervangen voor een nieuwer (beter??) type. Als ik me niet vergis zie ik dit metalen K-relais bij jou nog op de foto.

Van wat ik zo op onderstaande sites kon opmaken is de oplossing; nieuw relais, en nieuw relay voet. Dat voetje zou maar iets van €3 euro kosten, relais zal ook de kop niet kosten. Installatie is niet bijzonder moeilijk. Geadviseerd wordt om ook gelijk de crimp-verbinding in de voet na te lopen, en deze aanvullend te solderen om herhaling te voorkomen.

Bronnen/aanvullend huiswerk:
www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalCircu...#Hot_Fuel_Pump_Relay
www.prancingmoose.com/volvorelays.html

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2021 10:50 #1465195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De zekeringen behoren
<blockquote>
De zekeringen behoren natuurlijk eerder door te branden dan dat het relais te warm wordt. Daar zijn zekeringen voor.
</blockquote>

Dit klopt niet helemaal: een zekering zal alleen doorbranden als de stroom te hoog wordt. Dat het relais warm wordt, komt door de overgangsweerstand van het schakelcontact. Als die overgansweerstand toeneemt door vervuilen / inbranden wordt dat relais alleen nog maar heter. Door die extra weerstand in het relais zal de stroom zal niet hoger worden (juist iets lager), dus de zekering blijft heel. De dimlichten gaan niet ineens meer stroom gebruiken.

Bij kortsluiting of als je te veel verbruikers op een stroomkring zet, zal er wel meer stroom door de zekering lopen en dan pas brandt die door.

Een nieuw relais zal zeker helpen en minder heet worden, maar blijkbaar is dit relais sowieso al behoorlijk zwaar belast (vandaar ook de metalen behuizing die makkelijker warmte afgeeft).

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-01-2021 11:04 #1465197 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic LED lampen scheelt een hoop
en levert ook nog meer licht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2021 12:12 #1465202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Minder stroom
LED lampen gebruiken inderdaad de helft minder stroom, dus ook minder warmteontwikkeling in het relais.
Per 1 januari zijn wel de APK eisen voor de lichttestapparatuur verzwaard, ik moet nog gaan ervaren of mijn LED lampen daarmee nog wel goedgekeurd worden. Tot nu toe was dat geen probleem.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC