digitale drukmeter. Afgerond project.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-11-2020 16:08 #1463912
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dát ziet er fraai uit!
dát ziet er fraai uit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
13-11-2020 23:45 #1463925
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Niet zo moeilijk
Hallo Volvisti
In technische handboekjes is wel te vinden welke injectoren er gebruikt zijn door Volvo voor bepaalde motoren. En daar staat meestal ook wel bij wat die per puls inspuiten. Is dat niet te vinden, dan zul je moeten meten. Tank vol maken en dan pulsen tellen tot ie leeg is, weer tank volmaken. Het aantal liters dat er de tweede keer in gaat deel je door het totaal aantal pulsen. Als je dat een paar tankvullingen volhoudt, kom je dicht genoeg in de buurt van de juiste inspuithoeveelheid om betrouwbare waardes te krijgen.
Het oppikken van de puls zonder de Jetronic te verstoren is ook niet zo moeilijk. Er zijn er meer die zelf een tripcomputer gemaakt hebben en als ik het goed begrepen heb gebruiken die niet veel meer dan twee weerstanden.
En als je het snelheidssignaal aansluit, dat je sowieso nodig hebt om het verbruik te meten, dan kun je uit de snelheid en de tijd ook de versnelling berekenen.
groetjes
Mathy
In technische handboekjes is wel te vinden welke injectoren er gebruikt zijn door Volvo voor bepaalde motoren. En daar staat meestal ook wel bij wat die per puls inspuiten. Is dat niet te vinden, dan zul je moeten meten. Tank vol maken en dan pulsen tellen tot ie leeg is, weer tank volmaken. Het aantal liters dat er de tweede keer in gaat deel je door het totaal aantal pulsen. Als je dat een paar tankvullingen volhoudt, kom je dicht genoeg in de buurt van de juiste inspuithoeveelheid om betrouwbare waardes te krijgen.
Het oppikken van de puls zonder de Jetronic te verstoren is ook niet zo moeilijk. Er zijn er meer die zelf een tripcomputer gemaakt hebben en als ik het goed begrepen heb gebruiken die niet veel meer dan twee weerstanden.
En als je het snelheidssignaal aansluit, dat je sowieso nodig hebt om het verbruik te meten, dan kun je uit de snelheid en de tijd ook de versnelling berekenen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
16-11-2020 09:32 #1463971
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic In een notendop is het wat
In een notendop is het wat Mathy beschijft.
Echter dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Voor een Arduino heb je niet veel meer nodig dan het signaal van 1 van de injectoren, en het snelheids signaal (vss). Hiermee kun je dan verbruik, snelheid, acceleratie, 0-100 etc. meten.
Heb je LPG, dan moet je eigenlijk 2x meten, benzine en lpg. Zou je eventueel wel vanaf 1 injector kunnen doen en zo een bepaalde foutmarge accepteren, maar je moet ergens registreren dat de boel omschakelt om zo verbruik van lpg en benzine apart te houden.
Helaas gebeurd het aansturen van de injectoren niet via een perfect "blok signaal", en is wel goed te doen maar vereist wel een bepaalde slimmigheid en kennis om dit goed op te pikken met de software.
Voor de turbo's is er dan nog het verschil in hoeveel brandstof er ingespoten wordt afhankelijk van de (turbo)druk.
Het is allemaal wel te doen, maar ik had al moeite genoeg met het programmeren van de druk meter
Het is een grote stap om dan gelijk een halve boordcomputer te fabrieken...
Echter dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Voor een Arduino heb je niet veel meer nodig dan het signaal van 1 van de injectoren, en het snelheids signaal (vss). Hiermee kun je dan verbruik, snelheid, acceleratie, 0-100 etc. meten.
Heb je LPG, dan moet je eigenlijk 2x meten, benzine en lpg. Zou je eventueel wel vanaf 1 injector kunnen doen en zo een bepaalde foutmarge accepteren, maar je moet ergens registreren dat de boel omschakelt om zo verbruik van lpg en benzine apart te houden.
Helaas gebeurd het aansturen van de injectoren niet via een perfect "blok signaal", en is wel goed te doen maar vereist wel een bepaalde slimmigheid en kennis om dit goed op te pikken met de software.
Voor de turbo's is er dan nog het verschil in hoeveel brandstof er ingespoten wordt afhankelijk van de (turbo)druk.
Het is allemaal wel te doen, maar ik had al moeite genoeg met het programmeren van de druk meter

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-12-2020 17:40 #1464496
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic deze
Ik heb deze binnengekregen:
bit.ly/38hiJQV
Gekke ding leest dingen uit waar ik nog nooit van gehoord heb maar hij past ook precies op dat plekje boven de asbak...
Gekke ding leest dingen uit waar ik nog nooit van gehoord heb maar hij past ook precies op dat plekje boven de asbak...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2020 10:44 #1464499
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant
Alleen gaat deze via de OBD port. Ik vraag mij af of de versie OBD waar onze 940 van zijn voorzien de juiste informatie heeft om door te geven aan deze meter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
20-12-2020 22:45 #1464506
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Benieuwd
Heel benieuwd of hij iets doet en wat ie dan doet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 17
21-12-2020 09:27 #1464512
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Op 940 doet die niets.
Op 940 doet die niets.
Maar als ik het me goed herinner heeft mbroeren dan ook geen 940.
Maar als ik het me goed herinner heeft mbroeren dan ook geen 940.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2020 12:04 #1464519
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic toevallig (ook) wel maar daar
toevallig (ook) wel maar daar had ik deze niet voor gekocht. Excuus voor verwarring. Link naar dat apparaatje die ik gaf is net als die van (foto van) Piet voor een ODB2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2020 13:49 #1464520
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OBD2
Heeft de 960 wel een OBD2 of kwam die pas bij de V90 series?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2020 21:47 #1464528
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik meen 960-II en v/s90
ik meen 960-II en v/s90 (Motronic 4.4)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam