digitale drukmeter. Afgerond project.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-11-2020 18:26 #1110244
door V700 register
digitale drukmeter. Afgerond project. is gemaakt door V700 register
Beste medeliefhebbers,
Mijn 940 lpt was niet uitgerust met drukmeter zoals hpt's dat wel hebben. Omdat ik de druk opgeschroefd heb wil ik deze graag in de gaten houden. Voorheen had ik analoge meter in een metalen houder gemaakt die in de plaats van het opslagvakje onder de radio kwam. Dit nam achter veel ruimte in beslag en toen ben ik opzoek gegaan naar een andere oplossing. Al snel was ik er over uit dat het een digitale meter moest worden het liefst met een oled display. Na een lange tijd van onderzoek doen, software schrijven en 3d tekenen ben ik nu tot een mooie eindoplossing gekomen.
Maar hoe werkt deze digitale meter precies? Het begint bij een Bosch druksensor (deze sensoren zitten veelal op moderne auto's om de boordcomputers door te geven wat de druk in het inlaat is.) De sensor heb ik gemonteerd in de motorruimte, hier gaat een luchtleiding op die vanaf het inlaatspruitstuk komt en er geen 3 kabels uit (massa, 5volt input en variabele output) Deze gaan naar de Arduino NANO die achter het opbergvakje in het interieur zit. Die doet wat berekeningen aan de hand van de variabele input en stuurt vervolgens de oled display aan. Deze geeft dan de actuele druk / vacuüm weer dit gebeurd met een vertraging van 1 milliseconde. Bij het opstarten van het scherm zijn de teksten ''boostgauge'' en Volvo 940 turbo'' te zien, zodat het voor anderen ook duidelijk is wat er wordt weergegeven op het display.
Voordelen van deze analoge meter zijn:
-Geen lange luchtleiding nodig vanaf motorruimte naar interieur omdat de sensor dicht bij de motor geplaatst kan worden.
-Vrijwel geen vertraging.
-Functie waarmee de boostpeak bovenin het scherm wordt weergegeven voor een ingestelde hoeveelheid secondes, zodat er na de run gekeken kan worden welke druk je hebt aangetikt en niet tijdens het optrekken op een meter hoeft te kijken.
-Neemt weinig ruimte in beslag.
-Via de aruinosoftware kan er een grafiek geplot worden zodat de boostcurves te zien zijn. Hiermee kan je de vitaliteit van je turbo bepalen.
Een analoge meter is wel voordeliger.
Mijn 940 lpt was niet uitgerust met drukmeter zoals hpt's dat wel hebben. Omdat ik de druk opgeschroefd heb wil ik deze graag in de gaten houden. Voorheen had ik analoge meter in een metalen houder gemaakt die in de plaats van het opslagvakje onder de radio kwam. Dit nam achter veel ruimte in beslag en toen ben ik opzoek gegaan naar een andere oplossing. Al snel was ik er over uit dat het een digitale meter moest worden het liefst met een oled display. Na een lange tijd van onderzoek doen, software schrijven en 3d tekenen ben ik nu tot een mooie eindoplossing gekomen.
Maar hoe werkt deze digitale meter precies? Het begint bij een Bosch druksensor (deze sensoren zitten veelal op moderne auto's om de boordcomputers door te geven wat de druk in het inlaat is.) De sensor heb ik gemonteerd in de motorruimte, hier gaat een luchtleiding op die vanaf het inlaatspruitstuk komt en er geen 3 kabels uit (massa, 5volt input en variabele output) Deze gaan naar de Arduino NANO die achter het opbergvakje in het interieur zit. Die doet wat berekeningen aan de hand van de variabele input en stuurt vervolgens de oled display aan. Deze geeft dan de actuele druk / vacuüm weer dit gebeurd met een vertraging van 1 milliseconde. Bij het opstarten van het scherm zijn de teksten ''boostgauge'' en Volvo 940 turbo'' te zien, zodat het voor anderen ook duidelijk is wat er wordt weergegeven op het display.
Voordelen van deze analoge meter zijn:
-Geen lange luchtleiding nodig vanaf motorruimte naar interieur omdat de sensor dicht bij de motor geplaatst kan worden.
-Vrijwel geen vertraging.
-Functie waarmee de boostpeak bovenin het scherm wordt weergegeven voor een ingestelde hoeveelheid secondes, zodat er na de run gekeken kan worden welke druk je hebt aangetikt en niet tijdens het optrekken op een meter hoeft te kijken.
-Neemt weinig ruimte in beslag.
-Via de aruinosoftware kan er een grafiek geplot worden zodat de boostcurves te zien zijn. Hiermee kan je de vitaliteit van je turbo bepalen.
Een analoge meter is wel voordeliger.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 10:41 #1463841
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Interessant!
Nu de rest van de sensoren nog aan de Arduino knopen, OBD uitlezen, etc.

- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 12:46 #1463843
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Een tijd geleden hetzelfde
Een tijd geleden hetzelfde gedaan.
Ik heb de sensor voor de buiten temperatuur er ook aan gehangen.
Idee was om ook de kvs sensor er aan te koppelen, maar dit is der nooit van gekomen.....
Ik heb de sensor voor de buiten temperatuur er ook aan gehangen.
Idee was om ook de kvs sensor er aan te koppelen, maar dit is der nooit van gekomen.....
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 14:17 #1463846
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Gaaf hoor
Zeker wel geinteresseerd in een compleet setje.
Zie ook dat het mogelijkheden biedt voor meer sensoren, denk aan:
- binnentemperatuur
- vochtigheidspercentage
- acceleratie (G-krachten)
- OBD
- Koelwatertemperatuur
Zie ook dat het mogelijkheden biedt voor meer sensoren, denk aan:
- binnentemperatuur
- vochtigheidspercentage
- acceleratie (G-krachten)
- OBD
- Koelwatertemperatuur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 14:56 #1463847
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ziet er goed uit.
Waar heb jij het display ingebouwd? Code voor de drukmeting zelf geschreven? en van welke sensor maak je gebruik?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 14:59 #1463848
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mogelijkheden zijn eindeloos.
Elke automotive sensor is in principe aan een Arduino te hangen. Dus de mogelijkheden zijn eindeloos. Temperatuursensoren zijn vrij eenvoudig toe te voegen en dat staat zeker ook nog op het lijstje.
Een compleet setje ga ik mee bezig. Afhankelijk van hoe simpel het inbouwen moet zijn gaat daar nog enige ontwikkelingstijd inzitten. Zodat de set echt plug and play wordt.
Een compleet setje ga ik mee bezig. Afhankelijk van hoe simpel het inbouwen moet zijn gaat daar nog enige ontwikkelingstijd inzitten. Zodat de set echt plug and play wordt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 15:56 #1463850
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat goeoeoeoed
leuk hoor

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 16:44 #1463852
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verbruik
Ziet er leuk uit!
Zou je bijvoorbeeld ook het momentane verbruik zichtbaar kunnen maken (injectietijd / snelheid)?
Zou je bijvoorbeeld ook het momentane verbruik zichtbaar kunnen maken (injectietijd / snelheid)?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2020 19:52 #1463860
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In theorie
Is dat zeker mogelijk. Echter gaat dat boven mijn kennis uit. En waarom lijkt je dat interessant om tijdens het rijden te monitoren?
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-11-2020 10:32 #1463874
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Voor de druksensor heb ik er
Voor de druksensor heb ik er 1 van NXP gebruikt, kostte een 10tje maar het exacte nummer moet ik opzoeken.
Voor de buitentemperatuur sensor heb ik de bestaande van Volvo gebruikt.
Idee was om het als vervanger van de bestaande buitentemperatuur meter in de klokkenwinkel te gaan gebruiken. Die lcd'tje krijgen vroeg of laat allemaal last van zwarte vlekken / rot, en hier zijn geen nieuwe voor te krijgen.
Alles heb ik ingebouwd in het leeg geruimde kastje van deze buitentemperatuur meter. Is op die manier "plug en play" met bestaande connector.
Tot nu toe alleen tijdelijk in de auto gehad, waar het prima werkte.
Maar ik wilde dus de sensor van de koelvloeistof er aan hangen, en dus weer gedemonteerd.
Dit bleek lastiger dan gedacht, en nu ligt het al weer een poos op de werkbank te wachten op een vervolg...
Voor de buitentemperatuur sensor heb ik de bestaande van Volvo gebruikt.
Idee was om het als vervanger van de bestaande buitentemperatuur meter in de klokkenwinkel te gaan gebruiken. Die lcd'tje krijgen vroeg of laat allemaal last van zwarte vlekken / rot, en hier zijn geen nieuwe voor te krijgen.
Alles heb ik ingebouwd in het leeg geruimde kastje van deze buitentemperatuur meter. Is op die manier "plug en play" met bestaande connector.
Tot nu toe alleen tijdelijk in de auto gehad, waar het prima werkte.
Maar ik wilde dus de sensor van de koelvloeistof er aan hangen, en dus weer gedemonteerd.
Dit bleek lastiger dan gedacht, en nu ligt het al weer een poos op de werkbank te wachten op een vervolg...
Moderators: Jerry Stam