digitale drukmeter. Afgerond project.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 13:41 #1463881 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ah ha
De inbouw locatie vind ik erg interessant. Wat is de grote van de display?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 14:13 #1463883 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Zo'n kleine vrij standaard
Zo'n kleine vrij standaard 128x32 I2C Oled display.
Via Aliexpress voor ongeveer 2 euro te koop.

Is niet helemaal dezelfde maat als bestaande LCD, maar als je er een groen filtertje voor plakt (oled is wit, en best fel) dan zie je daar niets van.

Sommige jaartallen/modellen hebben het geluk dat ze een vergelijkbaar (ongebruikt) bakje aan de andere kant van de klokkenwinkel hebben zitten. Dan hoef je de temperatuurmeter niet te slachtofferen. Maar bij veel modellen zit hier een afdekplaatje ipv eenzelfde bakje.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 17:46 #1463887 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duidelijk.
Mijn 940 heeft geen temratuursensor, maar dus ook geen bakje die ik kan gebruiken? Anders vind ik zo'n 128x32 display een mooiere oplossing dan mijn huidige creatie.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2020 21:58 #1463891 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Bakje
Hallo Volvisti

Als er geen digitale buitentemperatuurmeter linksonder in de tellerbak zit, dan zit er een afdekplaatje. Zo'n zelfde afdekplaatje, maar dan dus het spiegelbeeld van het plaatje linksonder, zit er in sommige modeljaren ook rechtsonder. Daar zit voor zover ik weet nooit een "bakje". En de behuizing van de digitale buitentemperatuurmeter aan passen zodat ie rechts past is, vanwege de vorm van die behuizing, onbegonnen werk.

groetjes

Mathy (die al een jaar of 15 op zoek is naar "iets" voor "rechtsonder")

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 09:20 #1463897 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Mathy heeft helemaal gelijk,
Mathy heeft helemaal gelijk, het is inderdaad geen bakje wat dan links/rechts onder zit, maar een verwijderbaar plaatje.

Maar niet alle modeljaren hebben dus rechts een verwijderbaar plaatje.
Zoals het geval is in mijn '96-er, is het rechts onder 1 geheel en valt er niks te verwijderen.

Bij mijn weten is dit links wél altijd het geval, dit is gedaan voor de optie van de buitentemperatuur sensor. Welke dus in een bakje zit wat op de plek van dat plaatje schroeft.

Ik denk trouwens dat een dergelijk plaatje misschien wel makkelijker is dan zo'n bakje. Je hebt meer vrijheid, en zit niet vast aan een bepaalde vorm. En je hebt het voordeel de opening in het plaatje passend aan het scherm te maken.

Eventueel kun je ook zelf natuurlijk een passend bakje 3d printen / laten printen...dat is de uiteindelijke route die ik wil nemen.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 10:11 #1463900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Momentaan verbruik
<blockquote>
In theorie is dat zeker mogelijk. Echter gaat dat boven mijn kennis uit. En waarom lijkt je dat interessant om tijdens het rijden te monitoren?
</blockquote>

Om hier nog even op terug te komen, bij modernere auto's kun je vaak het verbuik in ltr/km of km/ltr aflezen. Vind ik altijd een leuke indicatie om bijvoorbeeld te zien of opschakelen / terugschakelen zin heeft en zo je verbruik te beïnvloeden.

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 11:42 #1463902 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic duidelijk.
Een verbruiksmeter dus. Met de turbodruk meter kan je ook enigszins zien of je zuinig of onzuinig rijdt. Hoe hoger de boost hoe hoger het verbruik. Kan dus ook functioneren als eco meter. Als ik zuinig wil rijden blijf ik dus onder de boost (nulpunt op de meter) in sommigen landen hebben 940's een dergelijke ecometer gehad in de teller bak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 14:47 #1463905 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbruik
Voor correct meten van het verbruik lijkt me het injectorsignaal het meest betrouwbaar. Verbruik = aantal pulsen x brandstofvolume per puls ('n dingetje is nog om dat te achterhalen).
Wel 'n interessant projectje natuurlijk..!

Correct me if I'm wrong, maar inlaatdruk zegt niet alles, toeren worden daar niet/nauwelijks in meegenomen terwijl dat wel iets zegt over het verbruik
100 in z'n 4 is lage druk, hoge toeren. 100 in z'n 5 is hogere druk, minder toeren. Toch is in z'n 5 dan zuiniger.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 15:08 #1463906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Correct
Inderdaad is het nauwkeuriger om de inspuitingen te meten. De drukmeter kan dan meer gezien worden als een accelaratiemeter en logischerwijs hoe harder er geaccelereerd wordt / hoe meer druk er geproduceerd wordt hoe hoger het verbruik. Het zou zeker een interessant project zijn om de inspuitingen te meten, maar dat is vrij complex denk ik. Zeker omdat je niet de Jettronic van slag wil brengen met de extra aangesloten Arduino.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-11-2020 15:45 #1463909 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Veel OBD verbruikmeters
Veel OBD verbruikmeters gebruiken hiervoor de aaname dat de verhouding lucht/brandstof circa 13:1 is. De hoeveelheid lucht wordt verkregen van de MAF/MAP sensor.

Over dit onderwerp is heel veel te vinden op internet, bijvoorbeeld <a href=" www.lightner.net/obd2guru/IMAP_AFcalc.html ">hier.

Foto van een S90 met een OBD display dat de koelwatertemperatuur in graden celcisus, de accuspanning in Volt, de snelheid in kilomter per uur en het actuele verbruik in liter per honderd kilometer aangeeft. De verbruiksmeting is op benzine redelijk nauwkeurig (op LPG natuurlijk niet) terwijl de verbruiksmeter verder niets weet van de auto.

Piet

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC